Gå til innhold

Tolvåring barnevakt for baby?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Eldstejenta mi fyller snart tolv år og har nettopp fått enda et nytt søskenbarn :)

Idag spurte søsteren min om datteren min, sammen med ei jevnaldra venninne, kanskje kunne tenke seg å sitte barnevakt for babyen en og annen lørdag når han blir rundt 6 mnd gammel. Den jevnaldra venninna har foreldrene sine i nabohuset til søsteren min.

Jeg er ikke i tvil om at datteren min og venninna vil passe svært godt på fetteren sin og hans to storesøstre på 3 og 9 år, men hvor rasjonelt kan en tolvåring tenke i gitte situasjoner? En forutsetning er nok at foreldrene til venninna som også sitter barnevakt er hjemme i nabohuset. Vi prata også om at de kanskje kunne passe bare i to-tre timer den første gangen, så får vi se hvordan det går osv.

Det hadde vært interessant å se hva dere dolere tenker om dette? :)

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Onsdag1365380628

4

• Lotte :o)

3

• AneM1365380603

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg ville latt det gå gradvis med kanskje bare en times pass den første gangen. Så utvidet etterhvert.

Foreldrene til babyen bør snakke med naboen om at de er hjemme og at det er greit at de er bakvakt for jentene.

Ellers høres det ut som en super ordning for både store og små da.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg synes 12-åringer er for unge til et så stort ansvar.

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville latt det gå gradvis med kanskje bare en times pass den første gangen. Så utvidet etterhvert.

Foreldrene til babyen bør snakke med naboen om at de er hjemme og at det er greit at de er bakvakt for jentene.

Ellers høres det ut som en super ordning for både store og små da.

Ja, vi måtte avtalt med naboene mht å være tilgjengelige. Lillegutt vil jo også kjenne godt kusina si, siden hun er helt oppslukt av ham ;) Han er foreløpig bare en og en halv uke gammel, men de blir nok godt kjent etterhvert :)

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes 12-åringer er for unge til et så stort ansvar.

Det er dette jeg er litt usikker på også.. Men når nærmeste naboer er hjemme og deres datter også sitter barnevakt sammen med datteren vår (som babyen vil kjenne godt!)...synes du også da at det er uansvarlig?

Skrevet

Jeg synes det er litt ungt, jeg. Ville nødig latt mine jenter være barnevakt til en baby om kvelden så tidlig.

Ett år eller halvannet eldre, da kunne jeg sagt ja.

Gjest togli
Skrevet

Jeg synes det er litt ungt, jeg. Ville nødig latt mine jenter være barnevakt til en baby om kvelden så tidlig.

Ett år eller halvannet eldre, da kunne jeg sagt ja.

Ok, takk for synspunkt :)

Skrevet

Jeg ville aldri latt en tolvåring - kusine eller ei - hatt ansvaret for tre barn. I hvertfall ikke en så liten baby.

En 15-åring, kanskje.

Gjest togli
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1244319300' post='4161630]

Jeg ville aldri latt en tolvåring - kusine eller ei - hatt ansvaret for tre barn. I hvertfall ikke en så liten baby.

En 15-åring, kanskje.

Ikke når naboene satt bakvakt heller?

Gjest JUSTaMinute
Skrevet

Det kommer veldig an på hvor 'voksen' tolvåringer er det. Det er veldig forskjell på barn i den alderen. Men det ER veldig ungt da. Greit så lenge det går bra, men hvis det skjer noe kritisk, hva da?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er dette jeg er litt usikker på også.. Men når nærmeste naboer er hjemme og deres datter også sitter barnevakt sammen med datteren vår (som babyen vil kjenne godt!)...synes du også da at det er uansvarlig?

Ja, jeg synes likevel de er for unge. Da er det bedre at naboene er barnevakt, og at 12-åringene bare hjelper til.

Hadde jentene vært 14, og med nabohuset som bakvakt, hadde jeg syntes det var greit.

Gjest togli
Skrevet

Det kommer veldig an på hvor 'voksen' tolvåringer er det. Det er veldig forskjell på barn i den alderen. Men det ER veldig ungt da. Greit så lenge det går bra, men hvis det skjer noe kritisk, hva da?

Hun er moden når det kommer til slike ting, men det er akkurat det med "hvis det skjer noe uforutsett" jeg er skeptisk til... Søster'n mener det går helt fint, men så er hun veldig avslappa til slike ting da ;)

Gjest togli
Skrevet

Ja, jeg synes likevel de er for unge. Da er det bedre at naboene er barnevakt, og at 12-åringene bare hjelper til.

Hadde jentene vært 14, og med nabohuset som bakvakt, hadde jeg syntes det var greit.

Jeg var sikker på det var jeg som var for streng siden jeg er fæl til å krisemaksimere ;) Søster'n er rake motsetningen der, så derfor var det greit å høre med dere ;)

Skrevet

Ikke når naboene satt bakvakt heller?

Nei, 12-åringer er litt for unge, synes jeg.

Gjest togli
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1244362723' post='4161800]

Nei, 12-åringer er litt for unge, synes jeg.

Skrevet

Så sant 12-åringene er rimelig fornuftige tror jeg ikke det er noe problem.

også en mor
Skrevet

Jeg hadde syntes at det var helt greit ut ifra den modellen du skisserer her. Du sier at hun er moden for alderen (det er STOR forskjell på 12-åringer), de er to stykker, de har "bakvakt" i foreldrene til venninnen. Jeg hadde overhodet ikke hatt noen betenkeligheter rett og slett. Kanskje jeg er litt lik din søster? ;) (i såfall er hun moden, klok, rettvis, fantastisk og helt unik) ;-D

brilleslangen
Skrevet

Det er jo foreldrene til barna som best vet om de vil være komfortabel med å la tolvåringer ha ansvaret for barna mensde er borte. Jeg ville aldri i verden greid å slappe av om jeg visste at det var barn som hadde "ansvaret" men om 12åringene er modne, foreldrene til den andre12 åringen garantert var hjemme, og det bare var for ei stund og 12 åringene var inneforstått med hvordan de skal reagere i gitte situasjoner. så kanskje. Men selv foretrekker jeg atdeter voksne folk som passer barna. Men det er vel gjerne i 12-13årsalderen barn pleier å debutere som barnepassere. Jeg synes imidlertid det fort kan bli mye å skulle ha ansvaret for tre barn.Det kan fort bli kaotisk om noen avstoresøsknene slår seg på vranga.... Men jeg synes likevel at det får bli opp til foreldrene til de tre barna. Følerde deter greit, så må de gjerne bare prøve

Skrevet

Jeg ville ikke hatt motforesstillinger mot at jentene satt barnevakt for babyen med de voksne i nabohuset som bakvakt. Men jeg ville ikke latt to tolvåringer ta ansvar for tre barn på en gang, det er noe med manglende evne til å beholde oversikt om noe skjer med ett av barna.

Gjest togli
Skrevet

Så sant 12-åringene er rimelig fornuftige tror jeg ikke det er noe problem.

Hun er svært fornuftig og ville gjort alt hun kunne for at han og søskenene skulle hatt det bra, så sånn sett er jeg ikke bekymra :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...