Gå til innhold

Tolvåring barnevakt for baby?

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Jeg ville ikke hatt motforesstillinger mot at jentene satt barnevakt for babyen med de voksne i nabohuset som bakvakt. Men jeg ville ikke latt to tolvåringer ta ansvar for tre barn på en gang, det er noe med manglende evne til å beholde oversikt om noe skjer med ett av barna.

Et godt poeng!

• Svar 86
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

13

• Onsdag1365380628

4

• Lotte :o)

3

• AneM1365380603

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest togli
Skrevet

Det er jo foreldrene til barna som best vet om de vil være komfortabel med å la tolvåringer ha ansvaret for barna mensde er borte. Jeg ville aldri i verden greid å slappe av om jeg visste at det var barn som hadde "ansvaret" men om 12åringene er modne, foreldrene til den andre12 åringen garantert var hjemme, og det bare var for ei stund og 12 åringene var inneforstått med hvordan de skal reagere i gitte situasjoner. så kanskje. Men selv foretrekker jeg atdeter voksne folk som passer barna. Men det er vel gjerne i 12-13årsalderen barn pleier å debutere som barnepassere. Jeg synes imidlertid det fort kan bli mye å skulle ha ansvaret for tre barn.Det kan fort bli kaotisk om noen avstoresøsknene slår seg på vranga.... Men jeg synes likevel at det får bli opp til foreldrene til de tre barna. Følerde deter greit, så må de gjerne bare prøve

Jeg hadde nok heller ikke turt dette, men så er søstra mi mye mer avslappa mht slike ting enn meg ;)

Det har iallefall vært veldig fint å få mange synspunkter, så får jeg gruble litt videre :)

Gjest togli
Skrevet

Jeg hadde syntes at det var helt greit ut ifra den modellen du skisserer her. Du sier at hun er moden for alderen (det er STOR forskjell på 12-åringer), de er to stykker, de har "bakvakt" i foreldrene til venninnen. Jeg hadde overhodet ikke hatt noen betenkeligheter rett og slett. Kanskje jeg er litt lik din søster? ;) (i såfall er hun moden, klok, rettvis, fantastisk og helt unik) ;-D

Hehe, takk for synspunkt ;-)

Gjest baremei
Skrevet

Personlig synes jeg det er et for stort ansvar for 12-åringer å sitte barnevakt i flere timer om kvelden. Særlig for så mange som 3 barn.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det er jo foreldrene til barna som best vet om de vil være komfortabel med å la tolvåringer ha ansvaret for barna mensde er borte. Jeg ville aldri i verden greid å slappe av om jeg visste at det var barn som hadde "ansvaret" men om 12åringene er modne, foreldrene til den andre12 åringen garantert var hjemme, og det bare var for ei stund og 12 åringene var inneforstått med hvordan de skal reagere i gitte situasjoner. så kanskje. Men selv foretrekker jeg atdeter voksne folk som passer barna. Men det er vel gjerne i 12-13årsalderen barn pleier å debutere som barnepassere. Jeg synes imidlertid det fort kan bli mye å skulle ha ansvaret for tre barn.Det kan fort bli kaotisk om noen avstoresøsknene slår seg på vranga.... Men jeg synes likevel at det får bli opp til foreldrene til de tre barna. Følerde deter greit, så må de gjerne bare prøve

''Det er jo foreldrene til barna som best vet om de vil være komfortabel med å la tolvåringer ha ansvaret for barna mensde er borte. ''

Jeg er ikke enig i at det bare er det som spiller inn. Man må også ivareta 12-åringene. Siden det er togli som spør, så er jeg mer opptatt av 12-åringene enn av de som skal passes.

Det er ikke bare-bare å få et tungt ansvar for tidlig. Hva om noe skulle skje og de ikke taklet å ordne opp i det? Da er det 12-åringene som må slite med det i etterkant.

Skrevet

''Det er jo foreldrene til barna som best vet om de vil være komfortabel med å la tolvåringer ha ansvaret for barna mensde er borte. ''

Jeg er ikke enig i at det bare er det som spiller inn. Man må også ivareta 12-åringene. Siden det er togli som spør, så er jeg mer opptatt av 12-åringene enn av de som skal passes.

Det er ikke bare-bare å få et tungt ansvar for tidlig. Hva om noe skulle skje og de ikke taklet å ordne opp i det? Da er det 12-åringene som må slite med det i etterkant.

Helt enig!

Onsdag1365380628
Skrevet

Min datter som er 12 ble for en stund siden spurt om å passe ei lita jente på to måneder. Hun skulle ha henne over natta, men da hjemme hos oss. Vi voksne var hjemme og holdt et overblikk, men ansvaret skulle hun ha selv. Det gikk helt fint, hun skiftet bleier, matet og bysset som om hun aldri skulle gjort noe annet. Nå skal sant sies at hun er voksen for alderen og vant med å passe barn, ellers hadde jeg hatt betenkligheter med en såpass liten baby. Foreldrene skryter av henne og mener hun er den perfekte barnevakt.

Skrevet

Min datter som er 12 ble for en stund siden spurt om å passe ei lita jente på to måneder. Hun skulle ha henne over natta, men da hjemme hos oss. Vi voksne var hjemme og holdt et overblikk, men ansvaret skulle hun ha selv. Det gikk helt fint, hun skiftet bleier, matet og bysset som om hun aldri skulle gjort noe annet. Nå skal sant sies at hun er voksen for alderen og vant med å passe barn, ellers hadde jeg hatt betenkligheter med en såpass liten baby. Foreldrene skryter av henne og mener hun er den perfekte barnevakt.

Her synes jeg kanskje det rareste er at foreldrene i det hele tatt ønskett å ha barnevakt natta gjennom for en ¨på bare to måneder. er det vanlig?

Onsdag1365380628
Skrevet

Her synes jeg kanskje det rareste er at foreldrene i det hele tatt ønskett å ha barnevakt natta gjennom for en ¨på bare to måneder. er det vanlig?

I mine øyne er det ikke vanlig, jeg hadde ikke gjort det. Men det er en helt annen diskusjon. Foreldrene er voksne og oppegående, men trengte et lite avbrekk.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt motforesstillinger mot at jentene satt barnevakt for babyen med de voksne i nabohuset som bakvakt. Men jeg ville ikke latt to tolvåringer ta ansvar for tre barn på en gang, det er noe med manglende evne til å beholde oversikt om noe skjer med ett av barna.

Enig

Skrevet

I mine øyne er det ikke vanlig, jeg hadde ikke gjort det. Men det er en helt annen diskusjon. Foreldrene er voksne og oppegående, men trengte et lite avbrekk.

Hvem "trenger" ikke et avbrekk med 2 mnd gammel baby? ;-) Jeg hadde ammeproblemer så det holdt og en baby som knapt sov og i våken tilstraned et gulpeproblem av den annen verden, men jeg synes det var vasnkelig nok å overlate min 2 mnd gamle baby til søsteren min i 8 timer i forb med et bryllup...;-)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Ja, vi måtte avtalt med naboene mht å være tilgjengelige. Lillegutt vil jo også kjenne godt kusina si, siden hun er helt oppslukt av ham ;) Han er foreløpig bare en og en halv uke gammel, men de blir nok godt kjent etterhvert :)

Hjelpe meg, vil de ha barnevakt til en baby som bare er 1,5 uke gammel? *Sjokkert*

Så små barn tar man med seg, de har man ikke barnevakt til!

Skrevet

Enig.

(og i parentes bemerket: jeg ville ikke latt min 12-åring passe en baby, men så er han både gutt OG ikke har erfaring med å ta nasvar for småsøsken....,-)

Onsdag1365380628
Skrevet

Hjelpe meg, vil de ha barnevakt til en baby som bare er 1,5 uke gammel? *Sjokkert*

Du må nesten lese innlegget før du svarer....

Skrevet

I hovedinnlegget skriver togli at barnets mor tenker framover mot da babyen er ca 6 mnd gammel.

Men enig med deg i at barnevakt til en på 1,5 uke ville vært temmelig drøyt;-)

Gjest Miguela
Skrevet

Det står i hovedinnlegget at de planlegger frem i tid når babyen blir 6 måneder gammel. Da vil også barnevaktene være et halvt år eldre.

For min del høres dette helt uproblematisk ut så lenge alle voksne synes det er greit. Dette betyr ikke noen bestemt anledning, men at dette vil bli prøvd ut og hvis det går greit så kan det gjentas og utvides.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Du må nesten lese innlegget før du svarer....

Jeg leste innlegget jeg svarte på. I det stod det ikke at det var 6 måneder frem i tid det var snakk om.

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg leste innlegget jeg svarte på. I det stod det ikke at det var 6 måneder frem i tid det var snakk om.

Sorry, da var det jeg som ikke hadde fått med meg alt.

AneM1365380603
Skrevet

Jeg synes det er greit hvis en voksen kan være der i løpet av noen få min om noe skulle skje.

Vi har kun latt vår eldste se til småbarna om vi skal handle, og da etter leggetid. Den første gangen var den minste ca 9 mnd. Hun begynte å kaste opp, og datteren vår ringte straks til oss. Vi var hjemme innen det var gått ti min. Selvvfølgelig fikk hun sin første oppkastsyke akkurat da, men vi så i allelfall at datteren vår håndterte situasjonen kjempebra.

Hun har enda ikke vært barnevakt om kvelden, men det er for at vi er lite ute på livet. Jeg tror nok det ville gått bra, og uansett er vi bare en liten taxitur unna.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...