Gå til innhold

Hvilket hundefor er best? Og om valper og sånn

Anbefalte innlegg

Gjest dgoiua
Skrevet

Vi er begynt med hundeforet Labb til valpen vår, men nå fikk jeg vite av selgere på hundebutikk at det foret ikke er bra fordi det ofte var brukt nebb, fjær og klør i det, som igjen kunne gi hunden eksem og allergier.

Hun mente på at produsenten av Labb heller ikke brukte foret til sine egne hunder (hvordan vet hun det?) og mente at hundene hadde mindre ekskrementer ved bruk av hennes for, som var Royal.

Har dere erfaringer med godt/dårlig for, og hvilket bruker dere eller hvilket vil du ikke anbefale osv.?

Hunden vår er blandingshund med mest golden retriver i seg.

Vi har ikke hatt hund før, og vil selvsagt det beste for den lille knotten :-)

Gikk dere på valpekurs, eller valpesosialisering, evt andre kurs?

Er dere medlem i hundeklubb?

• Svar 63
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

20

• Colette

10

• waxo

9

• BMS!

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest herminegrang
Skrevet

vår hund, tibetansk spaniel, er snart to år, og vi har kun kjøpt royal canin til den. den har ihvertfall veldig fin pels, er helt frisk. ble anbefalt royal canin av oppdretter.

husker ikke alt du spurte om, men vi har aldri gått på noe kurs, pga da må vi reise så langt for å komme dit. men vi har en ganske lydig hund, uten å ha gått på kurs.

Gjest Aimabel
Skrevet

Jeg har også hørt at Labb ikke er så sunn. Vi brukte Hills, kvalitetsfor, og koster deretter, men det er verdt pengene. Ellers når det gjelder hva hunden tåler så må man nesten prøve seg frem, det varierer.

Gjest lykke til med hunden din
Skrevet

Vi varierer med foret og kjøper det som er i hylla i butikken vi besøker. Har prøvd diverse kvalitetsfor som er kjempedyre men merker ingen forskjell på dette på vår hund.

Det er absolutt bra å ¨gå på lydighetskurs med valper. De trenger mye sosialisering og lydighet fra dag en. Er man ny i "faget" som hundeeier så gjør man ofte mye feil. På kurs får man rettledning som gjør livet lettere for eier og hund.

Skrevet

Vi bruker Hils (vet ikke om det skrives sånn) nå til hunden vår. Den for sarte mager, da vår hund har hatt magevrenging, og nesten ikke tåler noen ting som helst lenger.

Vi har også tideligere kun brukt "merkefor", og hunden vår har alltid reagert ved forskifte, fra ett merke til det andre også. Han har hatt veldig ømtålig mage fra han var valp (nå er han over 10 år).

Jeg ville meldt meg på valpekurs ja, og gått videre derfra på andre lydighetskurs. Vi er ikke lenger medlem av noen hundeklubb, var medlem di første årene, men det ga meg ikke noe. Vi har en hund i "koseklassen", men trente mye søk med han før for moro skyld. Nå er jeg fornøyd om han vil være med på tur i det hele tatt, da han koser seg mest i hagen her :-) Sånn er det å bli gammel mann ;-(

Lykke til, du har mange år med masse glede, og sikkert noen bekymringer forann deg. Og du, hunden vår er forsikret, men er allikevel blitt nokså dyr i drift, men om du ikke har forsikret hunden din, MÅ, du gjøre det, så du får råd til å ta godt vare på h'n, om uhellet skulle være ute, og det er det dessverre rett som det er.

Skrevet

Vi varierer med foret og kjøper det som er i hylla i butikken vi besøker. Har prøvd diverse kvalitetsfor som er kjempedyre men merker ingen forskjell på dette på vår hund.

Det er absolutt bra å ¨gå på lydighetskurs med valper. De trenger mye sosialisering og lydighet fra dag en. Er man ny i "faget" som hundeeier så gjør man ofte mye feil. På kurs får man rettledning som gjør livet lettere for eier og hund.

Denne type "billig" hundefor faller ofte i smak hos hunder p.g.a høyt slatinnhold som gir mer smak. Men salt kan gi store problemer som f.eks nyrestein. Så selv om du ikke merker noe nå så kan du det på sikt.

candyqueen_83
Skrevet

Hei!

Labb er ikke et så veldig godt for. Veldig mange hunder klør og får dårlig pels av det, selv om noen fungerer på det.

Det finnes mange bra tørrforprodusenter bl.a Pro Plan, Hills, Royal Canin. Man må nesten bare se hva sin hund fungerer best på, og det kan ta et par måneder før man ser resultater.

Men aller mest vil jeg anbefale Vom og hundemat. Det er et våtfor, og det er rått. Det er tilsatt alle vitaminer og mineraler hunden trenger. Dette foret er ekstremt bra, det er helt naturlig, og hunden tar opp mye mer næring enn av tørrfor. Da kommer det også mindre ut igjen bak.

At det ikke er tilsatt kornprodukter gjør det bedre for pels og hud.

www.vomoghundemat.no

Vi har en hund på 6,5 mnd, har gått valpekurs, grunnkurs lydighet og hverdagslydighet. Er ikke medlem av noen hundeklubb, men kanskje til høsten.

Skrevet

''Vi varierer med foret og kjøper det som er i hylla i butikken vi besøker. Har prøvd diverse kvalitetsfor som er kjempedyre men merker ingen forskjell på dette på vår hund.''

Forskjellen på foret man bruker merkes ikke der og da. Men det merkes når hunden blir eldre. "Godt kosthold" er en av årsakene til at hunder lever lenger enn de gjorde før. Det er viktig at hunder og katter får for som er tilpasset deres alder/aktivitetsnivå bl.a. Så her er det nok lurt å bruke både tid, omtanke og kroner på å velge det som er best:-) Jeg har katter, og bruker stort sett Royal Canin eller andre kvalitetsfor.

candyqueen_83
Skrevet

''Vi varierer med foret og kjøper det som er i hylla i butikken vi besøker. Har prøvd diverse kvalitetsfor som er kjempedyre men merker ingen forskjell på dette på vår hund.''

Forskjellen på foret man bruker merkes ikke der og da. Men det merkes når hunden blir eldre. "Godt kosthold" er en av årsakene til at hunder lever lenger enn de gjorde før. Det er viktig at hunder og katter får for som er tilpasset deres alder/aktivitetsnivå bl.a. Så her er det nok lurt å bruke både tid, omtanke og kroner på å velge det som er best:-) Jeg har katter, og bruker stort sett Royal Canin eller andre kvalitetsfor.

Enig. Kun det beste er godt nok :o)

Problemet er jo ofte at man tester ut fòr, men ikke lenge nok. Kan gå flere måneder før man ser den virkelige forandringen.

Skrevet

Enig. Kun det beste er godt nok :o)

Problemet er jo ofte at man tester ut fòr, men ikke lenge nok. Kan gå flere måneder før man ser den virkelige forandringen.

Kun det beste er godt nok, ja:-) Kunne ikke falle meg inn å la sparing i matbudsjettet gå ut over dyrene. Ikke fordi at butikkforet er så mye billigere i lengden da, for de eter/bæsjer jo desto mer.

Jeg husker at jeg gikk på hundedressurkurs hos Geir Nordenstam da jeg hadde rottweiler, og han tok opp dette punktet: Ikke kjøp hundefor på bensinstasjoner - de skal selge bensin først og fremst :-)

candyqueen_83
Skrevet

Kun det beste er godt nok, ja:-) Kunne ikke falle meg inn å la sparing i matbudsjettet gå ut over dyrene. Ikke fordi at butikkforet er så mye billigere i lengden da, for de eter/bæsjer jo desto mer.

Jeg husker at jeg gikk på hundedressurkurs hos Geir Nordenstam da jeg hadde rottweiler, og han tok opp dette punktet: Ikke kjøp hundefor på bensinstasjoner - de skal selge bensin først og fremst :-)

''Jeg husker at jeg gikk på hundedressurkurs hos Geir Nordenstam da jeg hadde rottweiler, og han tok opp dette punktet: Ikke kjøp hundefor på bensinstasjoner - de skal selge bensin først og fremst :-)''

Haha, ja det er jo sant det :o)

Selv om jeg innimellom ikke har all verdens med penger får bikkja alt det han skal ha. Både av godt fôr, oljer, snacks osv. Sparer ikke på noe når det gjelder lille gullet mitt :o)

Jeg får heller klare meg med brødskiver noen dager :o)

Skrevet

''Jeg husker at jeg gikk på hundedressurkurs hos Geir Nordenstam da jeg hadde rottweiler, og han tok opp dette punktet: Ikke kjøp hundefor på bensinstasjoner - de skal selge bensin først og fremst :-)''

Haha, ja det er jo sant det :o)

Selv om jeg innimellom ikke har all verdens med penger får bikkja alt det han skal ha. Både av godt fôr, oljer, snacks osv. Sparer ikke på noe når det gjelder lille gullet mitt :o)

Jeg får heller klare meg med brødskiver noen dager :o)

Jeg bruker nok mellom 1000 og 1500 kr i mnd. på kattene mine. I for og sand til doene. Men det synes jeg at de fortjener. Jeg har heldigvis råd til det, men hvis jeg ikke hadde hatt det, så ville jeg nok ikke hatt samvittighet til å gasse meg på kattenes bekostning. De skal ha det som er bra for dem - og sånn er det.

;-P

candyqueen_83
Skrevet

Og av billigforet fra butikken må du jo gi bikkja dobbel mengde mat i forhold til ordentlig for. Så det er egentlig ikke så billig nei.

Skrevet

Og av billigforet fra butikken må du jo gi bikkja dobbel mengde mat i forhold til ordentlig for. Så det er egentlig ikke så billig nei.

Butikkforet inneholder mye mer "avfall" enn kvalitetsforene. Og det merkes på mengden med avføring bl.a. De nyttiggjør seg ikke så mye av dette foret. Jeg skeier ut med å gi mine katter en liten boks Friskies Gourmet på deling hver kveld, og noen ganger får de litt Whiskas tørrfor. Men hovedmaten er fra Royal Canin:-)

candyqueen_83
Skrevet

Jeg bruker nok mellom 1000 og 1500 kr i mnd. på kattene mine. I for og sand til doene. Men det synes jeg at de fortjener. Jeg har heldigvis råd til det, men hvis jeg ikke hadde hatt det, så ville jeg nok ikke hatt samvittighet til å gasse meg på kattenes bekostning. De skal ha det som er bra for dem - og sånn er det.

;-P

Ja, jeg bruker nok også ca 1000 kr mnd på mat og godbiter/tyggebein, pluss fiskeolje osv.

Pluss utstyr(som blir mest for min skyld da, stilige halsbånd osv), medisiner(går fast på), veterinær, forsikring, hundekurs++... Så det koster å ha dyr, men det blir litt hva man gjør det til da. Utstyr måå man jo ikke kjøpe allverdens av :o)

candyqueen_83
Skrevet

Butikkforet inneholder mye mer "avfall" enn kvalitetsforene. Og det merkes på mengden med avføring bl.a. De nyttiggjør seg ikke så mye av dette foret. Jeg skeier ut med å gi mine katter en liten boks Friskies Gourmet på deling hver kveld, og noen ganger får de litt Whiskas tørrfor. Men hovedmaten er fra Royal Canin:-)

Det er godt å høre noen bruker kvalitetsfor til kattene. Har inntrykk av at det oftere går dagligvarefor til katter enn hunder egentlig. Men kattene har jo best av ordentlig for de også :o)

Skrevet

Ja, jeg bruker nok også ca 1000 kr mnd på mat og godbiter/tyggebein, pluss fiskeolje osv.

Pluss utstyr(som blir mest for min skyld da, stilige halsbånd osv), medisiner(går fast på), veterinær, forsikring, hundekurs++... Så det koster å ha dyr, men det blir litt hva man gjør det til da. Utstyr måå man jo ikke kjøpe allverdens av :o)

Det er nok dyrere å ha hund enn katt. Bl.a. når det er snakk om utstyr. Men jeg kjøper jo klorestativer i alle fasonger, kattsenger, leker osv. Og dette kommer i tillegg til for/sand.

Jeg har skjønt at du er veldig glad i hunden din, og unner den det aller beste:-) Jeg husker også hvordan det var å få lyst på forskjellige halsbånd og annet utstyr til hunder:-)

Skrevet

Jeg har prøvd Labb på en av mine hunder, og aldri mer!!!

Han ble tynn og grå i pelsen, og etter en stund fungerte han ikke i de arbeidsoppgavene jeg satte han til. Han mistet gnisten og tålte ikke lange spor eller feltsøk i skogen blant annet.

Han var en flott og aktiv schæfer som egentlig hadde masse motor.

Gikk over til eucanuba, som han fungerte bra på, men som er sykt dyrt...

Neste hund gikk på det veterinær hadde, husker ikke hvilket merke. Det var dyrt og fungerte bra.

Nå har jeg hund nr 2 som går på Vom & Hundemat. Det er helt suverent og ikke minst billig!!! Nå forer jeg for 6 kr dagen på hunden min mot 20 kr på de dyre merkene.

Hunden er blank i pelsen selv under røyting og det sier nok for meg.

Jeg har ikke gått på valpekurs eller andre kurs med mine hunder, men jeg er aktiv i hundeklubb og trener på egenhånd.

Lurt å være med et sted for å få litt gode ideer.

Skrevet

Det er godt å høre noen bruker kvalitetsfor til kattene. Har inntrykk av at det oftere går dagligvarefor til katter enn hunder egentlig. Men kattene har jo best av ordentlig for de også :o)

Den gamle myten om at kattene gjerne lever av middagsrester og brødskiver er nok sterkt overdrevet. Riktignok kan de leve av det - for de blir jo mette. Men takket være godt kvalitetsfor- så er det jo i dag vanlig at katter blir 15-18 år gamle. Før så var de jo gamle da de var 10.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...