Gå til innhold

Dårligere personvern i Norge

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Din fødselsdagdato er nå tilgjengelig på nett. Eniro har tilgjengeliggjort dette til alle som ikke har reservert seg mot oppføring.

Dette er bare helt utrolig! Hvor ble det av personvernet? Det er en grunn til at fødselsdato er fjernet fra skattelistene.

Enirooppføringen kan du be fjernet: søk på navnet ditt, registrere deg (sic) og deretter reservere deg... http://www.gulesider.no/tk/

Fortsetter under...

• Svar 46
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• morsan

3

• nick

2

• Saphira

2

• org

1

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men hvorfor er det dumt at fødselsdatoen er kjent?

Mulig jeg er teit nå... :-)

Skrevet

Jeg skjønner ikke helt problematikken i at fødselsdato er offentlig informasjon (personnummeret derimot)...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Men hvorfor er det dumt at fødselsdatoen er kjent?

Mulig jeg er teit nå... :-)

Du blir ofte bare bedt om å oppgi fødselsdato og årstall når du skal bevise hvem du er. Dermed er det enda lettere enn før å stjele andres identitet.

Nå får man fødselsdato fra Eniro, og årstall fra skattelistene. Jeg syns IKKE det er greit.

Det er en grunn til at skatteetaten ikke lenger får lov til å oppgi både fødselsdato og år.

Gjest finner det ikke
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan jeg reserverer meg, jeg. Jeg ser at fødselsdatoen min (ikke fødselsår) kommer opp på mitt navn (og jeg liker det ikke). Men hvor går jeg inn for å registrere eller avregistrere meg? Det eneste jeg finner er en link for å reservere seg fra å motta telefonkatalogen

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan jeg reserverer meg, jeg. Jeg ser at fødselsdatoen min (ikke fødselsår) kommer opp på mitt navn (og jeg liker det ikke). Men hvor går jeg inn for å registrere eller avregistrere meg? Det eneste jeg finner er en link for å reservere seg fra å motta telefonkatalogen

Det ligger litt tungvint til. Klikk på navnet ditt. Da kommer det opp et "Logg inn" under navnet ditt. Klikk på "logg inn". Etter det velger du "Registrer ny bruker" eller noe sånt. Når du har gjort det, ved hjelp av en kode du får tilsendt på SMS, så kan du gå inn på "Min oppføring". Der fjerner du haken som gir fødselsdatoen din. Hvis du vil, kan du også fjerne adressen.

Annonse

Gjest alltid hatt hemmelig nummer
Skrevet

Fy flate, jeg får ikke slettet noe som helst! Dvs jeg får slettet fødselsdatoen, men ikke navn og tlf.nummer. Jeg har nemlig hemmelig tlf.nummer, men det var lagt ut der, og jeg vil ikke ha det der. Men jeg får beskjed om at jeg MÅ ha med minst et fornavn og minst ett tlf.nummer!

så utrolig frekt av dem

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Fy flate, jeg får ikke slettet noe som helst! Dvs jeg får slettet fødselsdatoen, men ikke navn og tlf.nummer. Jeg har nemlig hemmelig tlf.nummer, men det var lagt ut der, og jeg vil ikke ha det der. Men jeg får beskjed om at jeg MÅ ha med minst et fornavn og minst ett tlf.nummer!

så utrolig frekt av dem

Enig, det er utrolig frekt! Jeg reagerer også på at det er så lite informasjon om det. Selv fikk jeg vite det via Twitter.

Gjest Silver Fairy
Skrevet

Selv om jeg har gått inn og endret hva som skal vises kommer det likevel opp når jeg søker på navnet mitt. Dvs når jeg trykker på "forhåndsvisning" viser den kun det jeg velger skal vises, men når jeg søker uten å være logget inn finner jeg all informasjon. Det er ingen "lagre"knapp der, er det? Bare "fortsett"?

Gjest alltid hatt hemmelig nummer
Skrevet

Jeg råder alle som er interessert i dette til å sende en mail til

[email protected]

og klage på Eniros framgangsmåte. De lurer faktisk til seg ytterligere informasjon når det får folk til å registrere seg, og man får IKKE slettet seg selv fra deres oppføring dersom man ønsker dette.

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Selv om jeg har gått inn og endret hva som skal vises kommer det likevel opp når jeg søker på navnet mitt. Dvs når jeg trykker på "forhåndsvisning" viser den kun det jeg velger skal vises, men når jeg søker uten å være logget inn finner jeg all informasjon. Det er ingen "lagre"knapp der, er det? Bare "fortsett"?

Det står at det kan ta opp til 7 dager før forandringene blir registrert. Får håpe det kommer inn før.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg er muligens veldig blond, men hva har det å si for min sikkerhet at noen finner ut av fødselsdatoen min? Noe annet ville jo vært personnummeret. kan noen opplyse meg?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg er muligens veldig blond, men hva har det å si for min sikkerhet at noen finner ut av fødselsdatoen min? Noe annet ville jo vært personnummeret. kan noen opplyse meg?

Se svaret mitt til org.

Annonse

Skrevet

Takk for tips - har nå endret for meg selv (selv om det står at det kan ta opptil 7 dager før endringer blir effektiv)

Men: Så tenkte jeg at jeg skulle ta for meg resten av familien også, men da jeg klikker på min manns navn kommer jeg bare til min egen innlogging! Finnes ikke noen "logg ut"-knapp, såvidt jeg kan se?

Gjest irriterende
Skrevet

Det som irriterer meg, er at da jeg i fjor gikk inn og endret på min adresse der, som var feil. Ja, da fikk jeg jammen meg regning i posten etterpå...

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Takk for tips - har nå endret for meg selv (selv om det står at det kan ta opptil 7 dager før endringer blir effektiv)

Men: Så tenkte jeg at jeg skulle ta for meg resten av familien også, men da jeg klikker på min manns navn kommer jeg bare til min egen innlogging! Finnes ikke noen "logg ut"-knapp, såvidt jeg kan se?

Jeg fikk også problem med det, da jeg ville fjerne info om datteren min. Men når jeg logget på fra hennes pc gikk det bra.

Jeg prøvde ikke å restarte PC-en min, det ville kanskje hjulpet?

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Det som irriterer meg, er at da jeg i fjor gikk inn og endret på min adresse der, som var feil. Ja, da fikk jeg jammen meg regning i posten etterpå...

Det stod noe om betalingstjeneste, men den stod til 0 kroner. Kommer det et krav i posten skal de jammen få høre det! Jeg håper at du ikke betalte regningen?

Gjest annlovinda
Skrevet

Det stod noe om betalingstjeneste, men den stod til 0 kroner. Kommer det et krav i posten skal de jammen få høre det! Jeg håper at du ikke betalte regningen?

Fikk også regning i posten etter jeg var inne og endret noe. Fra jeg var inne og gjorde endring til jeg fikk fakturaen gikk det også nærmere 1 år.

Jeg ringte dit og forklarte. Men makan til arrogant person jeg snakket med skal du lete lenge etter.

Fakturaen var på 269 tror jeg det var. Jeg betalte ikke. Men de sendte først purring før de sendte den videre med varsel om inkasso. Ringte igjen, men til ingen nytte.

Fant ut at jeg bare måtte betale og se glad ut.

Fikk også for en tid siden 2-3 mnd, en mail hvor de ba meg gå inn og sjekke at det stod riktig reg., og hvor man måtte lagre for at de skulle kunne se at alt var i orden. Dette skullle ikke koste noe, og la jeg inn noe eller endret noe som kostet, ville jeg måtte bekrefte dette spesielt. Fikk ikke noe varsel om noe, og ikke la jeg inn noen endringer heller.

Men etter et par uker fikk jeg ordrebekreftelse med bestilling og endring jeg hadde gjort. Sum 269.

Da sendte jeg en illsint mail inn. Har ikke hørt noe mer. Men er spent på om fakturaen kommer i posten.

Disse vet tydelig hvordan de skal kunne få dratt inn penger på en meget sleip måte.

Skrevet

Jeg fikk også problem med det, da jeg ville fjerne info om datteren min. Men når jeg logget på fra hennes pc gikk det bra.

Jeg prøvde ikke å restarte PC-en min, det ville kanskje hjulpet?

Mulig en restart hadde gått, ja. Men jeg skal heller prøve å gjøre det fra jobben i morgen:-) (Husbonden melder pass i slike situasjonerv....*S*)

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Fikk også regning i posten etter jeg var inne og endret noe. Fra jeg var inne og gjorde endring til jeg fikk fakturaen gikk det også nærmere 1 år.

Jeg ringte dit og forklarte. Men makan til arrogant person jeg snakket med skal du lete lenge etter.

Fakturaen var på 269 tror jeg det var. Jeg betalte ikke. Men de sendte først purring før de sendte den videre med varsel om inkasso. Ringte igjen, men til ingen nytte.

Fant ut at jeg bare måtte betale og se glad ut.

Fikk også for en tid siden 2-3 mnd, en mail hvor de ba meg gå inn og sjekke at det stod riktig reg., og hvor man måtte lagre for at de skulle kunne se at alt var i orden. Dette skullle ikke koste noe, og la jeg inn noe eller endret noe som kostet, ville jeg måtte bekrefte dette spesielt. Fikk ikke noe varsel om noe, og ikke la jeg inn noen endringer heller.

Men etter et par uker fikk jeg ordrebekreftelse med bestilling og endring jeg hadde gjort. Sum 269.

Da sendte jeg en illsint mail inn. Har ikke hørt noe mer. Men er spent på om fakturaen kommer i posten.

Disse vet tydelig hvordan de skal kunne få dratt inn penger på en meget sleip måte.

Da skal jeg jammen være obs på om det kommer noe fra den kanten. Takk for tips!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...