Gjest Ulvinnen Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Mulig en restart hadde gått, ja. Men jeg skal heller prøve å gjøre det fra jobben i morgen:-) (Husbonden melder pass i slike situasjonerv....*S*) Godt at du tar ansvaret og ordner opp 0 Siter
Gjest annlovinda Skrevet 7. juni 2009 Skrevet 7. juni 2009 Da skal jeg jammen være obs på om det kommer noe fra den kanten. Takk for tips! Denne gang er jeg veldig obs på om det kommer noe fra den kanten. Har skrevet ut mailen jeg fikk hvor de etterba at jeg skulle inn og lagre mine detaljer som lå der, navn, adresse og nr. Hvor det også står tydelig at dette ikke koster noe. Så denne gang er det ikke aktuelt å betale. Så kan være greit å være obs. 0 Siter
nick Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Hvorfor er dette et problem? Det er ikke personnummeret som ligger ute, kun datoen uten år? 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Hvorfor er dette et problem? Det er ikke personnummeret som ligger ute, kun datoen uten år? Fødselsåret finner man ved å søke i skattelistene. Fødselsdato og år er alt som skal til for å bestille mye på nettet. Det hjelper folk som driver med personidentitetstyveri. Fødselsdato er en privatsak, som jeg ikke ønsker at hvem som helst skal vite om meg. Eniro sier selv at de legger ut datoene for lettere å skille mellom personer med samme navn. Dette er ren bullshit. For det første er det mange i Norge som har unike navn. For det andre, hvis mange har samme navn, og du kjenner dem så dårlig at du ikke finner vedkommende ut i fra adresse, hvordan skal du da kunne finne dem ut i fra fødselsdato? Det er også horribelt at du må registrere deg og oppgi mer info om deg selv for å få slettet en dato du ikke ønsker skal ligge åpent. Det burde være motsatt, at de som ønsker å ha datoen sin måtte gjøre noe aktivt for å få den ut, ikke at alle som ikke ønsker det må fjerne det igjen. Du er avhengig av å ha mobiltelefon og pc for å få fjernet opplysningene. Stakkars gamle tante Olga har ingen av delene. 0 Siter
Gjest Lanopinken Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Takk for tips - har nå endret for meg selv (selv om det står at det kan ta opptil 7 dager før endringer blir effektiv) Men: Så tenkte jeg at jeg skulle ta for meg resten av familien også, men da jeg klikker på min manns navn kommer jeg bare til min egen innlogging! Finnes ikke noen "logg ut"-knapp, såvidt jeg kan se? Helt øverst til høyre står det logg ut. 0 Siter
morsan Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Helt øverst til høyre står det logg ut. Ah, takk skal du ha! :-) 0 Siter
Saphira Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Jeg får ikke endret på noe... Det står bare at "siden ikke kan vises" etter at jeg har registrert meg? :-/ Forresten; Takk for info, Ulvinnen. 0 Siter
Saphira Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2009/06/08/nyheter/telefon/personvern/6619108/ 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Dagbladet: http://www.dagbladet.no/2009/06/08/nyheter/telefon/personvern/6619108/ Takk for link! 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Hvorfor er dette et problem? Det er ikke personnummeret som ligger ute, kun datoen uten år? Tillegg: Du risikerer også å bli nedringt av firmaer som vil gi deg "fødselsdagsgaver" som reklame. Frister det? 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 På digi sine sider står det at man kan ringe 815 44 448 og få fjernet fødselsdatoen uten å måtte registrere seg. Jeg har alt registrert meg, men jeg anbefaler andre å ringe dem ned. 0 Siter
Gjest møkkafolk! Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Synes fremgangsmåten deres er ufyselig. Og er helt enig med den som skrev at man aktivt kunne be om at fødselsdato blir lagt ut, og ikke som nå at man aktivt må slette seg. Jeg har nå registrert meg og fått slettet fødselsdatoen. Men det skulle bare vært helt unødvendig. Argumentene deres for å legge datoen ut synes jeg lukter råttent! Skikkelig irritert på "dustene" rett og slett! 0 Siter
Gjest møkkafolk! Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 psst... Under "instillinger" på "min side" får du opp valget: "Slett meg som bruker" Hvilket jeg skal benytte meg av i samme øyeblikk som med egne øyne har registrert at de har slett meg. (hvilket jeg har bedt dem om i dag) 0 Siter
Gjest møkkafolk! Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Du blir ofte bare bedt om å oppgi fødselsdato og årstall når du skal bevise hvem du er. Dermed er det enda lettere enn før å stjele andres identitet. Nå får man fødselsdato fra Eniro, og årstall fra skattelistene. Jeg syns IKKE det er greit. Det er en grunn til at skatteetaten ikke lenger får lov til å oppgi både fødselsdato og år. Enig. Jeg synes det er veldig ugreit! Og jeg skjønner ikke at så mange ikke bryr seg. 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 psst... Under "instillinger" på "min side" får du opp valget: "Slett meg som bruker" Hvilket jeg skal benytte meg av i samme øyeblikk som med egne øyne har registrert at de har slett meg. (hvilket jeg har bedt dem om i dag) Yay! Den opplysningen likte jeg! Jeg hadde hørt at man ikke kan slette brukeren sin igjen, godt at det ikke stemmer! 0 Siter
Gjest Elextra Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Takk! Utrolig dårlig at de legger ut fødselsdag på den måten. 0 Siter
Gjest møkkafolk! Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Yay! Den opplysningen likte jeg! Jeg hadde hørt at man ikke kan slette brukeren sin igjen, godt at det ikke stemmer! psst2 Under instillinger finner man også knappen for å avmelde seg at de kan sende nyhetsbrev, reklame etc... (dette hadde du ikke mulighet for å reservere deg mot når du registrerte deg) Sleipe åler! (Ja, også jeg er skikkelig irritert på dem) 0 Siter
Gjest høstløv Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Jeg vil ikke registrere meg på Eniro sine sider, hvordan får jeg fjernet fødselsdatoen min da? Slik jeg leser registreringsopplysningene så koster det kr 269,- for å endre opplysninger, er dette riktig må jeg betale for å få slettet fødselsdatoen min. 0 Siter
Gjest møkkafolk! Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Jeg vil ikke registrere meg på Eniro sine sider, hvordan får jeg fjernet fødselsdatoen min da? Slik jeg leser registreringsopplysningene så koster det kr 269,- for å endre opplysninger, er dette riktig må jeg betale for å få slettet fødselsdatoen min. ''Slik jeg leser registreringsopplysningene så koster det kr 269,- for å endre opplysninger'' Nå ser jeg rødt her! Håper virkelig ikke at dette stemmer! Registrerte meg der KUN for å fjerne fødselsdagen min. *logge inn og lese på nytt* 0 Siter
Gjest Ulvinnen Skrevet 8. juni 2009 Skrevet 8. juni 2009 Jeg vil ikke registrere meg på Eniro sine sider, hvordan får jeg fjernet fødselsdatoen min da? Slik jeg leser registreringsopplysningene så koster det kr 269,- for å endre opplysninger, er dette riktig må jeg betale for å få slettet fødselsdatoen min. På en nettavis står det at man kan ringe 815 44 448 og få fjernet fødselsdatoen uten å måtte registrere seg. Jeg har alt registrert meg, men jeg anbefaler andre å ringe dem ned. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.