Gjest svk Skrevet 9. august 2001 Del Skrevet 9. august 2001 Jeg har fått et lite bitt ytterst i fingeren. Det er nå litt vondt og fingeren føles stiv og varm. Bør jeg ta en stivkrampesprøyte? Jeg er 18 år og har fått de vaksiner som er vanlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33007-stivkrampe/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 11. august 2001 Del Skrevet 11. august 2001 Du nevner ikke hva som har bitt deg, men som hovedregel kan det være greitt å få en ekstra vaksinedose og eventuelt antibiotika. Her er en tekst jeg skrev for kort tid tilbake: "Dyrebitt Sår fra bitt av mennesker eller andre pattedyr, er et vanlig problem. Omtrent halvparten av alle barn har på et eller annet tidspunkt blitt bitt av en hund, viser amerikanske undersøkelser. Vaksine mot stivkrampe og eventuelt rabies er vanlige tiltak ved sår. Antibiotika for å forebygge infeksjon er mer omstridt. Man har nå gjennomgått åtte vitenskapelige undersøkelser som har vurdert dette spørsmålet. De var av vekslende vitenskapelig kvalitet. Bare en av undersøkelsene (med 48 deltakere) omhandlet bitt fra mennesker. Syv av de 15 som ikke ble behandlet med anbitiotika fikk infeksjon i bittsåret. Ingen av de 33 som fikk antibiotika ble rammet I seks undersøkelser med til sammen 453 deltagere vurderte man sår fra hundebitt. Det oppstod infeksjon hos 10 av 225 i behandlingsgruppen, og hos 13 av 238 som ikke fikk antibiotika. Denne forskjellen er i praksis uten betydning. En av undersøkelsene viste dog at anbiotika er til nytte ved bitt i hånd. En svært liten undersøkelse med kun 11 deltagere vurderte bitt fra katter. Det var ingen infeksjon hos de fem som ble i behandlingsgruppen, men 4 av 6 de ubehandlete fikk infeksjon i såret. Forfatterne som gjennomgikk undersøkelsene konkluderer med at antibiotika synes å redusere forekomsten av infeksjon ved bitt i hendene og ved bitt av mennesker. Ved bitt fra hunder er nytten av antibiotika usikker. Kilde: The Cochrane Library, Issue 2, 2001." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33007-stivkrampe/#findComment-129132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.