Gjest intet-nick-i-dag Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Jeg er i en situasjon hvor det er en person som har nøkkel til leiligheten min, og som jeg tror kan være vanskelig å få tilbake sånn med en gang. I mellomtiden vil jeg være ekstra forsiktig. Jeg skal kjøpe sikkerhetslenke å ha på døra, det hjelper mens jeg er hjemme. Er det noen tilsvarende lettvindt løsning for når jeg ikke er hjemme? Det trenger ikke være helt innbruddssikkert, jeg er fysisk overlegen vedkommende, men jeg vil at det skal være noe som "stopper", altså at det ikke bare er å låse opp døren som vanlig og gå rett inn og snoke/gjøre hærverk. Noen forslag som er litt mer midlertidig enn bytte av lås, og helst litt mer diskret enn et hengsel med stor hengelås på utsiden av døra? 0 Siter
Gjest smeden Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Det enkleste er vel å skifte sylinder med dertil hørende nye nøkler. Da er problemet løst en gang for alle. 0 Siter
Elis31 Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 smeden skrev (På 13.6.2009 den 10.24): Det enkleste er vel å skifte sylinder med dertil hørende nye nøkler. Da er problemet løst en gang for alle. Alarm som uler hvis noen kommer inn, kan jo være litt morsomt for ubedt besøk. Men det koster jo litt, med mindre du finner noe på Chlas Ohlson. Jeg hadde like greit skiftet lås kanskje. Er det din mor? En forsmådd eks? En tidligere leieboer/venn? Hehe klarte bare ikke å la vær å fundere på hvem det kunne være. 0 Siter
Gjest intet-nick-i-dag Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 smeden skrev (På 13.6.2009 den 10.24): Det enkleste er vel å skifte sylinder med dertil hørende nye nøkler. Da er problemet løst en gang for alle. Takk for svar. Men hadde som sagt håpet på noe mindre drastisk/kostbart. Mulig det går greit å få igjen den nøkkelen, men jeg hadde helst sett at jeg hadde satt igang et par "sikkerhetstiltak" først. 0 Siter
Gjest intet-nick-i-dag Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Elis31 skrev (På 13.6.2009 den 10.42): Alarm som uler hvis noen kommer inn, kan jo være litt morsomt for ubedt besøk. Men det koster jo litt, med mindre du finner noe på Chlas Ohlson. Jeg hadde like greit skiftet lås kanskje. Er det din mor? En forsmådd eks? En tidligere leieboer/venn? Hehe klarte bare ikke å la vær å fundere på hvem det kunne være. Skjønner godt at du blir nysgjerrig! Heldigvis har jeg fhv. normale foreldre ;o) Men du vet - ikke alle reagerer like bra på at det blir slutt, selv om forholdet er dødsdømt allerede. Idet man ber om nøkkelen tilbake, så kan mye skje. Jeg vil derfor være litt i forkant. En alarm hadde jo vært smart. Men vil jo helst slippe at den piper og uler når jeg selv skal inn, altså at den har en forsinkelse hvor man rekker å taste inn en pinkode. Men da må man kanskje høyt opp i pris? Jeg trenger ikke noe med utrykning og sånt, bare noe som skremmer vedkommende unna, og kanskje får et par naboer til å kikke ut i oppgangen. 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 intet-nick-i-dag skrev (På 13.6.2009 den 10.56): Skjønner godt at du blir nysgjerrig! Heldigvis har jeg fhv. normale foreldre ;o) Men du vet - ikke alle reagerer like bra på at det blir slutt, selv om forholdet er dødsdømt allerede. Idet man ber om nøkkelen tilbake, så kan mye skje. Jeg vil derfor være litt i forkant. En alarm hadde jo vært smart. Men vil jo helst slippe at den piper og uler når jeg selv skal inn, altså at den har en forsinkelse hvor man rekker å taste inn en pinkode. Men da må man kanskje høyt opp i pris? Jeg trenger ikke noe med utrykning og sånt, bare noe som skremmer vedkommende unna, og kanskje får et par naboer til å kikke ut i oppgangen. En skikkelig alarm som fungerer er da mye dyrere enn å bytte sylinder og nøkler i låsen! 0 Siter
Gjest hvorfor gjøre det enkelt... Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 intet-nick-i-dag skrev (På 13.6.2009 den 10.56): Skjønner godt at du blir nysgjerrig! Heldigvis har jeg fhv. normale foreldre ;o) Men du vet - ikke alle reagerer like bra på at det blir slutt, selv om forholdet er dødsdømt allerede. Idet man ber om nøkkelen tilbake, så kan mye skje. Jeg vil derfor være litt i forkant. En alarm hadde jo vært smart. Men vil jo helst slippe at den piper og uler når jeg selv skal inn, altså at den har en forsinkelse hvor man rekker å taste inn en pinkode. Men da må man kanskje høyt opp i pris? Jeg trenger ikke noe med utrykning og sånt, bare noe som skremmer vedkommende unna, og kanskje får et par naboer til å kikke ut i oppgangen. Hvorfor gjøre masse ut av dette, når du ikke engang har spurt om å få tilbake nøkkelen? Det er det første du skal gjøre: Hei, jeg må få tilbake nøkkelen min NÅ!. klarere melding finnes ikke. Evt få en politimann til å bli med deg på nøkkelinnkrevningen. Effektivt. 0 Siter
Elis31 Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 intet-nick-i-dag skrev (På 13.6.2009 den 10.56): Skjønner godt at du blir nysgjerrig! Heldigvis har jeg fhv. normale foreldre ;o) Men du vet - ikke alle reagerer like bra på at det blir slutt, selv om forholdet er dødsdømt allerede. Idet man ber om nøkkelen tilbake, så kan mye skje. Jeg vil derfor være litt i forkant. En alarm hadde jo vært smart. Men vil jo helst slippe at den piper og uler når jeg selv skal inn, altså at den har en forsinkelse hvor man rekker å taste inn en pinkode. Men da må man kanskje høyt opp i pris? Jeg trenger ikke noe med utrykning og sånt, bare noe som skremmer vedkommende unna, og kanskje får et par naboer til å kikke ut i oppgangen. Tippe du kan få en billig en på Clas Ohlson. Men Mrs Doolittle har sikkert rett i at en sylinder er bedre økonomisk. Om du får tilbake nøkkelen vet du ikke sikkert at vedkommende har en kopi uansett.....Du kan jo si at den ble ødelagt så du måtte skifte, hvis du synes det er vanskelig å si det som det er. http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251667&_path=251882;251746;251379;251667 0 Siter
Elis31 Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Elis31 skrev (På 13.6.2009 den 11.31): Tippe du kan få en billig en på Clas Ohlson. Men Mrs Doolittle har sikkert rett i at en sylinder er bedre økonomisk. Om du får tilbake nøkkelen vet du ikke sikkert at vedkommende har en kopi uansett.....Du kan jo si at den ble ødelagt så du måtte skifte, hvis du synes det er vanskelig å si det som det er. http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251667&_path=251882;251746;251379;251667 Jeg tror ikke jeg kan råde deg til å snekre noe selv ialefall. *lol* http://humorlib.no/bilde/12/1964/innbruddsfelle 0 Siter
Gjest intet-nick-i-dag Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Er flere mulige løsninger her, jeg takker for alle innspill. En sikkerhetslenke på innsiden av døra kan jo være greit å ha uansett, og så får jeg kanskje ta sjansen på å klare meg uten noe av det andre inntil videre. Som en her sier så er det bare å be om nøkkelen tilbake og så se hva som skjer, men jeg tror som sagt det vil bli vanskeligheter, med grunnlag i ting jeg ikke vil utdype her. Men jeg føler ikke at det er noen fare for mitt liv eller helse, det er mest for å hindre ubehagelige situasjoner dette er. Om noe blir stjålet eller det blir gjort hærverk og det ikke er tegn til at noen har brutt seg inn, så er jo gjerningsmannen ganske grei å utpeke uansett, sånn i forhold til en politianmeldelse. (Eller kanskje politiet ikke vil være enig?) 0 Siter
Gjest intet-nick-i-dag Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Elis31 skrev (På 13.6.2009 den 11.31): Tippe du kan få en billig en på Clas Ohlson. Men Mrs Doolittle har sikkert rett i at en sylinder er bedre økonomisk. Om du får tilbake nøkkelen vet du ikke sikkert at vedkommende har en kopi uansett.....Du kan jo si at den ble ødelagt så du måtte skifte, hvis du synes det er vanskelig å si det som det er. http://www.clasohlson.no/Product/Category.aspx?id=251667&_path=251882;251746;251379;251667 Får prøve å la være å snekre selv, ja ;o) En kopi har han nok ikke klart å lage, det er systemnøkler. Nettopp derfor blir det ikke helt uproblematisk å foreta utbytte av låser heller. Men det på Clas Ohlson så ikke så dumt ut. Er ikke riktig sikker på hvordan denne skal fungere, men kanskje det er noe sånt jeg er ute etter? : http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=19198998 0 Siter
frosken Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 intet-nick-i-dag skrev (På 13.6.2009 den 11.40): Er flere mulige løsninger her, jeg takker for alle innspill. En sikkerhetslenke på innsiden av døra kan jo være greit å ha uansett, og så får jeg kanskje ta sjansen på å klare meg uten noe av det andre inntil videre. Som en her sier så er det bare å be om nøkkelen tilbake og så se hva som skjer, men jeg tror som sagt det vil bli vanskeligheter, med grunnlag i ting jeg ikke vil utdype her. Men jeg føler ikke at det er noen fare for mitt liv eller helse, det er mest for å hindre ubehagelige situasjoner dette er. Om noe blir stjålet eller det blir gjort hærverk og det ikke er tegn til at noen har brutt seg inn, så er jo gjerningsmannen ganske grei å utpeke uansett, sånn i forhold til en politianmeldelse. (Eller kanskje politiet ikke vil være enig?) Jeg tror du vil få problemer med å få noe dekket på forsikringen din dersom hærverk/tyveri foretas av noen med nøkkel. Det koster ikke mye å få skiftet sylinder hvis det er alt som skal til. Det er kanskje også den eneste måten du vil være sikker i fremtiden på, da en vanlig nøkkel også kan kopieres (så sant det ikke er en systemnøkkel). 0 Siter
Gjest intet-nick-i-dag Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 frosken skrev (På 13.6.2009 den 12.37): Jeg tror du vil få problemer med å få noe dekket på forsikringen din dersom hærverk/tyveri foretas av noen med nøkkel. Det koster ikke mye å få skiftet sylinder hvis det er alt som skal til. Det er kanskje også den eneste måten du vil være sikker i fremtiden på, da en vanlig nøkkel også kan kopieres (så sant det ikke er en systemnøkkel). det tenkte jeg ikke på, det med forsikring.. Det er systemnøkkel, så det er nok vanskelig å få kopiert, men dermed heller ikke uproblematisk å bytte sylinder (samme nøkkel til alt). Jeg tror jeg får gå for sikkerhetslenke og kryssede fingre. Takk for svar! 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 intet-nick-i-dag skrev (På 13.6.2009 den 17.24): det tenkte jeg ikke på, det med forsikring.. Det er systemnøkkel, så det er nok vanskelig å få kopiert, men dermed heller ikke uproblematisk å bytte sylinder (samme nøkkel til alt). Jeg tror jeg får gå for sikkerhetslenke og kryssede fingre. Takk for svar! Sikkerhetslenke er jo bare på når du er hjemme, og det vil overhodet ikke hjelpe i forhold til forsiringsselskapet ditt om eksen skulle finne på å låse seg inn og rasere noe. 0 Siter
Gjest intet-nick-i-dag Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 Mrs Doolittle skrev (På 13.6.2009 den 17.57): Sikkerhetslenke er jo bare på når du er hjemme, og det vil overhodet ikke hjelpe i forhold til forsiringsselskapet ditt om eksen skulle finne på å låse seg inn og rasere noe. Forhåpentligvis blir det ikke noen problemer ut av det her, det er bare jeg som er nervøs. Med sikkerhetslenke på døra når jeg er hjemme så hindrer jeg i alle fall å bli overrasket sovende, i dusjen eller liknende. 0 Siter
Mrs D Skrevet 13. juni 2009 Skrevet 13. juni 2009 intet-nick-i-dag skrev (På 13.6.2009 den 20.04): Forhåpentligvis blir det ikke noen problemer ut av det her, det er bare jeg som er nervøs. Med sikkerhetslenke på døra når jeg er hjemme så hindrer jeg i alle fall å bli overrasket sovende, i dusjen eller liknende. Skjønner tankegangen. Lykke til, håper det ordner seg til det beste! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.