Gjest under utredning for SLE Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Hvis en aleneforelder får påvist en alvorlig og kronisk sykdom, som gjør at den må regne med å være meget syk i perioder... og det ikke er noen annen forelder med i bildet i det hele tatt.... finnes det da noe offentlig avlastningstilbud til denne aleneforelderen, enten i form av hjelp i hjemmet(a la husmorvikar) eller avlasningshjem for barna? Hvilke instanser må man i såfall henvende seg til? Noen som vet? 0 Siter
Skyer Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Du kan henvende deg til barnevernet i kommunen der du bor. De kan hjelpe deg med avlastning for barna, og de har også god oversikt over annen hjelp du kan få. I dårlige perioder kan du også få hjelp til praktisk bistand i huset, av kommunen ( dette må du nok betale litt for, i fht inntekt) 0 Siter
frosken Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Jeg ville startet med å kontakte kommunens hjemmebaserte tjenester. De kan hjelpe til med å kartlegge behovet for hjelp og foreslå ulike former for tiltak. Noen får innvilget personlig assistent (BPA) i en slik situasjon. Hvis du da klarer å finne en person som er fleksibel, så kan timene benyttes når du trenger hjelpen mest. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Du kan henvende deg til barnevernet i kommunen der du bor. De kan hjelpe deg med avlastning for barna, og de har også god oversikt over annen hjelp du kan få. I dårlige perioder kan du også få hjelp til praktisk bistand i huset, av kommunen ( dette må du nok betale litt for, i fht inntekt) takk for svar:-) 0 Siter
brilleslangen Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Jeg ville startet med å kontakte kommunens hjemmebaserte tjenester. De kan hjelpe til med å kartlegge behovet for hjelp og foreslå ulike former for tiltak. Noen får innvilget personlig assistent (BPA) i en slik situasjon. Hvis du da klarer å finne en person som er fleksibel, så kan timene benyttes når du trenger hjelpen mest. takk for svar.-) 0 Siter
Gjest i liknende båt Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er i liknende båt som deg (kronisk syk aleneforelder) og jeg har akkurat fått innvilget Brukerstyrt Personlig Assistent. Dette er en veldig god løsning. Man søker om et visst antall timer pr uke. Det går først og fremst på hjelp i hjemmet (mer enn avlastning av barn), og du velger selv oppgavene personen skal gjøre. Kontakt uloba.no for mer informasjon om dette. Det er kommunen som betaler ordningen. 0 Siter
Gjest i liknende båt Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 takk for svar:-) Se min situasjon over. Jeg ville ventet med å kontakte barnevernet og sett hva slags annen hjelp du får først. Ta heller kontakt med uloba.no, og med tildelingskontoret i kommunen. 0 Siter
Gjest i liknende båt Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Se min situasjon over. Jeg ville ventet med å kontakte barnevernet og sett hva slags annen hjelp du får først. Ta heller kontakt med uloba.no, og med tildelingskontoret i kommunen. Jeg glemte å si at Brukerstyrt personlig assistent (BPA) enten du får det via kommunen eller (som jeg foretrekker) via ULOBA, så er dette er gratis, uansett inntekt. Grunnen til at jeg ville ventet med å kontakte barnevernet, er at de kan ha tendens til å overstyre litt og ta over kontrollen (avhengig av sted) Jeg ville ventet til jeg fikk sett hvordan situasjonen fungerte med praktisk hjelp/BPA. Ønsker deg lykke til!! 0 Siter
brilleslangen Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Jeg er i liknende båt som deg (kronisk syk aleneforelder) og jeg har akkurat fått innvilget Brukerstyrt Personlig Assistent. Dette er en veldig god løsning. Man søker om et visst antall timer pr uke. Det går først og fremst på hjelp i hjemmet (mer enn avlastning av barn), og du velger selv oppgavene personen skal gjøre. Kontakt uloba.no for mer informasjon om dette. Det er kommunen som betaler ordningen. tusen takk :-) 0 Siter
Gjest i liknende båt Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 tusen takk :-) Brilleslangen, jeg lurer på (hvis jeg husker rett av nicket ditt) at vi har noe mer til felles også. Skulle gjerne hatt kontakt med deg... Du har vel ingen hotmail-adresse du kunne lagt ut? 0 Siter
brilleslangen Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Brilleslangen, jeg lurer på (hvis jeg husker rett av nicket ditt) at vi har noe mer til felles også. Skulle gjerne hatt kontakt med deg... Du har vel ingen hotmail-adresse du kunne lagt ut? det at vi antakelig har noe annet til felles stemmer sikkert hvis det erdet jeg tenker på... jeg haddeegentlig tenkt å være anonym... men når jeg skulle si det første takket glemte jeg megbort... Og da vardet liksom ingen vits lenger... Men epostadressen var det verre med... du har ingen "anonym" adresse du da? 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Jeg har også 14 timer i uka med assistent fra Uloba men disse kan ikke få ekstra timer hvis det trengs. Det må i så fall søkes gjennom bydelen og jeg har fått avslag på det da jeg måtte på sykehus. 0 Siter
Dorthe Skrevet 15. juni 2009 Skrevet 15. juni 2009 Jeg glemte å si at Brukerstyrt personlig assistent (BPA) enten du får det via kommunen eller (som jeg foretrekker) via ULOBA, så er dette er gratis, uansett inntekt. Grunnen til at jeg ville ventet med å kontakte barnevernet, er at de kan ha tendens til å overstyre litt og ta over kontrollen (avhengig av sted) Jeg ville ventet til jeg fikk sett hvordan situasjonen fungerte med praktisk hjelp/BPA. Ønsker deg lykke til!! Jeg betaler for assistenten, jeg betaler for den delen som er beregnet til husarbeid. Det går etter inntekt. 0 Siter
brilleslangen Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Jeg betaler for assistenten, jeg betaler for den delen som er beregnet til husarbeid. Det går etter inntekt. Kanskje de vurderer behov i sammenheng med om man må betale deler av tilbudet? 0 Siter
brilleslangen Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Jeg har også 14 timer i uka med assistent fra Uloba men disse kan ikke få ekstra timer hvis det trengs. Det må i så fall søkes gjennom bydelen og jeg har fått avslag på det da jeg måtte på sykehus. Takk for svar. dumt du fikk avslag på søknaden om ekstramidler da... Jeg leste litt på uloba sine sider og forsto detslik at de "tildelte" et visst antall timer pr år og at man fikk disponere dem som man ville.Så da betyr vel det at om man deler antall timer på antall ukeri året så finner man ut hvor mange timer i uka man har tilgjengelig i snitt pr uke. trenger flere timer enn det i perioder,så bruker man avden samme ressursen, men da blir det mindre igjen til ukentlig bruk. slik jeg forstår det jeg leste... 0 Siter
brilleslangen Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Brilleslangen, jeg lurer på (hvis jeg husker rett av nicket ditt) at vi har noe mer til felles også. Skulle gjerne hatt kontakt med deg... Du har vel ingen hotmail-adresse du kunne lagt ut? Nå har jeg opprettet en adresse... Du kan kontakte meg på: [email protected] 0 Siter
Gjest i liknende båt Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Takk for svar. dumt du fikk avslag på søknaden om ekstramidler da... Jeg leste litt på uloba sine sider og forsto detslik at de "tildelte" et visst antall timer pr år og at man fikk disponere dem som man ville.Så da betyr vel det at om man deler antall timer på antall ukeri året så finner man ut hvor mange timer i uka man har tilgjengelig i snitt pr uke. trenger flere timer enn det i perioder,så bruker man avden samme ressursen, men da blir det mindre igjen til ukentlig bruk. slik jeg forstår det jeg leste... Det var rart. Jeg har fått utdelt et visst antall timer pr uke, og velger selv om dette går gjennom ULOBA eller kommunalt (kommunen betaler uansett). Jeg kan også "spare opp" timer og bruke mer en uke, det avtaler jeg bare med assistenten/e. Kommunen har avtalt at vi vurderer antall timer på nytt om noen måneder, og jeg kan da søke om fler hvis jeg trenger det. Kanskje kommunene jobber ulikt? 0 Siter
Gjest i liknende båt Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Nå har jeg opprettet en adresse... Du kan kontakte meg på: [email protected] Takk! Jeg har nå sendt deg en mail. 0 Siter
Dorthe Skrevet 16. juni 2009 Skrevet 16. juni 2009 Takk for svar. dumt du fikk avslag på søknaden om ekstramidler da... Jeg leste litt på uloba sine sider og forsto detslik at de "tildelte" et visst antall timer pr år og at man fikk disponere dem som man ville.Så da betyr vel det at om man deler antall timer på antall ukeri året så finner man ut hvor mange timer i uka man har tilgjengelig i snitt pr uke. trenger flere timer enn det i perioder,så bruker man avden samme ressursen, men da blir det mindre igjen til ukentlig bruk. slik jeg forstår det jeg leste... Jeg brukte for mange timer i fjor og da tok de fra bruktskontoen min. Jeg bruker omtrent fast det jeg har i uka og er ikke flink til å spare opp. Og så ble jeg lagt inn på sykehus og dermed ble det krise for dattera jobber vakter, eldstemann har det travelt med utdannelse og fotball og så måtte assistenten steppe inn flere timer enn jeg hadde igjen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.