Gå til innhold

Valp, når være alene hjemme?

Anbefalte innlegg

Gjest dvergsnauzer?
Skrevet

Vi tenker på å kjøpe oss en hund (nøye gjennomtenkt)

og lurer på når den kan begynne å være alene hjemme når vi er på jobb?

Og hva er deres erfaringer, best å ha den i bur eller på et lukket rom? eller i hundegård tilknyttet isolert rom?

Tar gjerne i mot alle tips:)

Fortsetter under...

*drømmende*
Skrevet

Hvis du/dere skal ha ferie nå snart så passer det jo ypperlig å kjøpe valp. Jeg ville brukt ferien til å trene på å være alene litt etter litt jeg, og når ferien da er over, så bør det gå fint å være alene. -Kommer litt ann på hvor lang ferie dere har da...

Men en måned burde ihvertfall holde, mener jeg...

Nå er ikke vi mye borte fra hunden vår (snart ette år) men når vi skal bort ligger han i bur med god plass. Vi begynte med valpekasse med bur inni. (kompostbinge fra biltema) Da hadde han muligheten til å legge seg i buret når han ville, og leke litt i kassen når han ville.

Dèt var ikke så lurt faktisk. Uansett hvor husren han egentlig var, så gikk han ut i valpekassen og gjorde fra seg. Så vi begynte heller å lukke døra på buret med ham inni. Så var den saken biff!

Vi har en chihuahua, og buret er stort. Vi har blandt annet hatt ei rottwailer tispe på besøk, som fikk plass i buret. Så han har god plass, selv om han ikke får komme ut i valpegården lenger. Men siden buret er "senga" hans, vil han ikke gjøre fra seg der.

Så for oss ble dette den beste måten og gjøre det på. Hva som er det beste for din valp, finner du ut etterhvert;)

Onsdag1365380628
Skrevet

Jeg begynte å trene på å være hjemme alene allerede etter etpar uker. En liten stund først, så økte jeg etterhvert. Jeg har aldri brukt bur eller avgrenset område for hunden. Hun har fått gådd fritt omkring i hele huset. Vi har knapt hatt uhell med tissing på gulvet, og det meste av tyggbare ting har fått være i fred. En periode lå hun i sofaen når vi kom hjem, men også dette sluttet hun med etter litt mer trening.

Skrevet

Det kan da neppe være vanlig/tilrådelig å la en hund oppholde seg i bur hele dagen mens familien er på skole/jobb? enten det er en valp eller en voksen hund.

Gjest dvergs.
Skrevet

Det kan da neppe være vanlig/tilrådelig å la en hund oppholde seg i bur hele dagen mens familien er på skole/jobb? enten det er en valp eller en voksen hund.

Så du mener at alle som har hund er hjemmeværende?

Skrevet

Så du mener at alle som har hund er hjemmeværende?

Hæ??

Man kan da vel la hunden få bevege seg friere enn inne i et lite bur? Vi hadde hund da jeg var barn, og den hadde tilgang til hele huset mens vi var på skole/jobb. Tidligere eier av vårt hus hadde hund som fikk hele kjøkkenet til rådighet - dette vet jeg fordi de sa det + at de hadde en slags grind i den ene døra.

Annonse

Gjest stemmer det?
Skrevet

Hæ??

Man kan da vel la hunden få bevege seg friere enn inne i et lite bur? Vi hadde hund da jeg var barn, og den hadde tilgang til hele huset mens vi var på skole/jobb. Tidligere eier av vårt hus hadde hund som fikk hele kjøkkenet til rådighet - dette vet jeg fordi de sa det + at de hadde en slags grind i den ene døra.

de fleste jeg kjenner som har hund har den i bur når de er på jobb, de sier at det er fordi hunden føler seg tryggere når den ikke ha så mye å forholde seg til.

Skrevet

de fleste jeg kjenner som har hund har den i bur når de er på jobb, de sier at det er fordi hunden føler seg tryggere når den ikke ha så mye å forholde seg til.

Jeg har aldri hørt om at folk lar en hund være inne i et bur en hel atbeidsdag, men jeg har ingen formening om hva som er vanligst blant folk flest.

Onsdag1365380628
Skrevet

Det er mye enklere å forholde seg til bur ihvertfall for eieren. Man vet hvor man har hunden, den gjør ikke fra seg og gjør ingen ugagn. Problemet slik jeg ser det er at hunden ikke venner seg til å gå fritt i huset, man er avhengig av buret så snart man forlater huset. Buret blir jo gjerne også brukt på natten, så man ender kanskje opp med at hunden sitter i bur både natt og dag. Jeg har aldri brukt bur til hund.

Gjest best å gå litt rundt
Skrevet

De tre gangene vi har fått ny hvalp i huset, har vi fått det i forbindelse med at det har vært noen hjemme en lang periode, som er etterfulgt av en enda lenger periode hvor hunden ikke har hatt lange dager alene (lang sommerferie etterfulgt av småskolebarn som kommer tidlig hjem fra skolen, et semester jeg satt hjemme og skrev masteroppgave, og høsten yngstemann begynte på skolen og vi begge jobbet 50% for å følge opp ham (ekstra behov).

De har ikke vært hjemme alene før vi har vært helt sikre på at de er helt stuerene, og ikke leger enn at vi vet at de ikke er hjemme og "holder seg" og må fryktelig tisse.

Vi har begynt å trene på å være alene hjemme noen minutter og opp til et kvarters tid ganske tidlig, men de har nok vært hos oss tre-fire måneder før de har vært alene mer enn1-2 timer.

Mer enn seks timer alene har vært unntaksvis, og bare godt voksne hunder. (og da har vi prøvd å unngå at de må være alene igjen om ettermiddagen / kvelden). De er flokkdyr, og trives best med gjengen..

Våre hunder har hatt tilgang til store deler av huset /leiligheten når de har vært alene. Selv om de sover mye av tiden de er alene, synes jeg det er greit å vite at de har anledning til å gå seg en runde og ikke ligge i et bur i mange timer hele dagen.

Det kommer jo også an på hvor lange dager hunden har alene, et par timer i bur er noe annet enn åtte timer. Det blir lenge, fem dager i uken.

Vi har valgt å vente med å anskaffe ny hvalp i perioder huset står tomt i veldig mange timer om dagen, slik som mens vi hadde barnehagebarn og begge var i full jobb.

Vi har aldri bodd slik at vi har hatt en luftegård, så våre hunden har kun vært innendørs når de har vært alene. Så hvordan de håndterer muligheten til å selv gå inn og ut vet jeg ikke.

Skrevet

Synes valpen bør være 3-4 mnd før den er hjemme alene hele dager.

Har du mulighet for hundegård, vil jeg anbefale det. Hunder har ikke godt av å være inne hele tiden, de får en mye flottere pels av å være ute det meste av tiden.

Hos meg er hunden ute 8-10 timer hver dag hele året. Er det20-25 minus pakker ho seg inn som en ball for å holde på varmen.

Ho har flott isolert hunderom, men går aldri inn der. Ho velger å ligge ute uansett vær :-)

candyqueen_83
Skrevet

Synes valpen bør være 3-4 mnd før den er hjemme alene hele dager.

Har du mulighet for hundegård, vil jeg anbefale det. Hunder har ikke godt av å være inne hele tiden, de får en mye flottere pels av å være ute det meste av tiden.

Hos meg er hunden ute 8-10 timer hver dag hele året. Er det20-25 minus pakker ho seg inn som en ball for å holde på varmen.

Ho har flott isolert hunderom, men går aldri inn der. Ho velger å ligge ute uansett vær :-)

Det spørs hvilken rase da. Skulle min vært ute en våt og kald regnværsdag hadde han rett og slett fryst i hjel :o) Han skjelver etter ti min ute i kulda om han ikke er i aktivitet :o)

Skrevet

Jeg har hatt hund i over 10 år og aldri hatt hunden i bur når vi ikke er hjemme.

Mannen min har hatt hund siden han ble født, og heller aldri hatt hunden i bur når den er hjemme alene.

Vi har bur, men kun i bilen.

Annonse

Skrevet

Det spørs hvilken rase da. Skulle min vært ute en våt og kald regnværsdag hadde han rett og slett fryst i hjel :o) Han skjelver etter ti min ute i kulda om han ikke er i aktivitet :o)

Ja, og det tenkte jeg ikke på i farten :-)

Er sikkert en del raser som ikke tåler sterk kulde, men de fleste tåler jo sikkert å stå ute det meste av året, hvis man ikke bor veldig langt mot nord eller høyt til fjells, iallefall hvis de har fått med seg skifte av årstid ute.

Tror ikke schæferen min heller ville tålt godt å stå ute midtvinters hvis ho ikke var vant med det.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt samvittighet til å ha hunden i bur både natt og dag. Mine har ligget i bur om natten da de var små valper, og selvfølgelig ligger de i bur i bilen.

Ellers har vi en 70 m2 stor hundegård som er oppbevaringsplassen når vi er på jobb :-) Naturhundegård, med skog, gress, jord og grus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...