Gå til innhold

Hvordan operere livmorshalsen???


Gjest Pricilla

Anbefalte innlegg

Gjest Pricilla

Hei..

Jeg er en jente på 19 som var hos gynekolog i april og fikk vite at jeg hadde lette celleforandringer.. Jeg ble jo livredd og helt ute av meg. Nå skal jeg til lege igjen og ta en ny celleprøve. Jeg har en stygg følse av at det ikke ser særlig bra ut.

Som det har blitt nevnt før her så har jenter som fikk mensen tidlig og hadde sex i ung alder lettere for å få livmorshals kreft - vel.. jeg er en av dem, desverre...

Det jeg lurer på er hva er det som skjer med meg nå hvis det skulle ha blitt verre? Da fjerner de vel litt av livmorstappen.. Men hvordan foregår dette, hvor lang tid, kan jeg få narkose osv? Jeg HATER å gå til lege og i hvert fall gynekologer. Og jeg er en stor pyse om jeg skal si det selv..

Det er så fælt å ikke vite noenting.. hva som skjer, kan jeg få barn, får jeg vondt osv.?

Håper det er noen som har opplevd dette og vært gjennom det som kan fortelle meg hvordan dette foregår? Jeg må vite, i tilfelle jeg har noe å forberede meg til.

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Priscilla!

Jeg har hatt denne operasjonen, det er mange år siden nå, men det foregår sikkert på samme måte!

For det første, jeg tror ikke du skal bekymre deg for at det er kreft, du er svært ung enda, og slik kreft trenger MANGE år på å utvikle seg! Du sier at det er funnet lette forandringer, så det er jo langt ifra sikkert at de kommer til å operere. Om de skulle velge å gjøre det, så skal du huske at de tar denne operasjonen bl.a for å forebygge kreft, slik at det ikke skal utvikle seg videre.

Operasjonen kalles konisering. Det betyr at de fjerner et lite område rundt livmormunnen, gjerne kjegleformet. Dette gjør de ved å lokalbedøve livmorhalsen din først, og så bruker de laser for å "brenne" bort det området som skal vekk.

Selveste inngrepet tar ikke så lang tid, og du får, såvidt jeg husker, ikke noen smerter etterpå.

Det hele minner mye om en gynekologisk undersøkelse, og tar litt lenger tid. Du kan be om å få noe beroligende først, hvis du engster deg mye.

I månedene etterpå blir du fulgt opp av din vanlige lege. Hvordan dette er akkurat nå, det er jeg dessverre ikke sikker på, men jeg gikk hver tredje måned det første året, hvert halvår det andre året, og siden en gang i året.

Jeg har 3 barn, 2 av dem fikk jeg etter denne operasjonen! :o)) Og du vil heller ikke endres seksuelt, alt vil være og oppleves som før! (I tilfelle du lurte på det, altså..) :o)

Lykke til! Jeg vet det ikke er så lett, men prøv å ikke bekymre deg, det går nok bra skal du se!!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pricilla

Hei Priscilla!

Jeg har hatt denne operasjonen, det er mange år siden nå, men det foregår sikkert på samme måte!

For det første, jeg tror ikke du skal bekymre deg for at det er kreft, du er svært ung enda, og slik kreft trenger MANGE år på å utvikle seg! Du sier at det er funnet lette forandringer, så det er jo langt ifra sikkert at de kommer til å operere. Om de skulle velge å gjøre det, så skal du huske at de tar denne operasjonen bl.a for å forebygge kreft, slik at det ikke skal utvikle seg videre.

Operasjonen kalles konisering. Det betyr at de fjerner et lite område rundt livmormunnen, gjerne kjegleformet. Dette gjør de ved å lokalbedøve livmorhalsen din først, og så bruker de laser for å "brenne" bort det området som skal vekk.

Selveste inngrepet tar ikke så lang tid, og du får, såvidt jeg husker, ikke noen smerter etterpå.

Det hele minner mye om en gynekologisk undersøkelse, og tar litt lenger tid. Du kan be om å få noe beroligende først, hvis du engster deg mye.

I månedene etterpå blir du fulgt opp av din vanlige lege. Hvordan dette er akkurat nå, det er jeg dessverre ikke sikker på, men jeg gikk hver tredje måned det første året, hvert halvår det andre året, og siden en gang i året.

Jeg har 3 barn, 2 av dem fikk jeg etter denne operasjonen! :o)) Og du vil heller ikke endres seksuelt, alt vil være og oppleves som før! (I tilfelle du lurte på det, altså..) :o)

Lykke til! Jeg vet det ikke er så lett, men prøv å ikke bekymre deg, det går nok bra skal du se!!

Med vennlig hilsen

Takk for svaret. Men jeg lurer på om man må ta flere prøver før selve inngrepet? Jeg har hørt at man må ta en prøve til da de "klipper" av en del av livmorstappen? Og dette skal visst være helt forferdelig vondt.. :(

Hvor lang tid tar det når de bruker laser? Er lokalbedøvelsen vond? Kan man få narkose? Jeg svimer av veldig lett og tåler lite smerte. Jeg har rett og slett smewrtefobi... Ikke alltid like lett det! Dette plager meg veldig, for jeg er så usikker.. DEt skader ikke noe? Jeg kan vel få barn etterpå like lett som alle andre? Jeg vat ikke om jeg skal gjøre noe med det hvis det er verre..

Vet det høres høl i huet ut, men jeg synes sånne ting er det jævligste jeg kan oppleve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret. Men jeg lurer på om man må ta flere prøver før selve inngrepet? Jeg har hørt at man må ta en prøve til da de "klipper" av en del av livmorstappen? Og dette skal visst være helt forferdelig vondt.. :(

Hvor lang tid tar det når de bruker laser? Er lokalbedøvelsen vond? Kan man få narkose? Jeg svimer av veldig lett og tåler lite smerte. Jeg har rett og slett smewrtefobi... Ikke alltid like lett det! Dette plager meg veldig, for jeg er så usikker.. DEt skader ikke noe? Jeg kan vel få barn etterpå like lett som alle andre? Jeg vat ikke om jeg skal gjøre noe med det hvis det er verre..

Vet det høres høl i huet ut, men jeg synes sånne ting er det jævligste jeg kan oppleve.

Hei igjen!

Det er mulig at du må ta en såkallt biopsi, før en evt operasjon, dette får du nok også bedøvelse for. De tar en bittebitteliten bit av livmorhalsen din. Det er litt ubehagelig, men det er vel noe du må allikevel..

Jeg husker ikke hvor lang tid laseroperasjonen tok, men dette kan legen din fortelle deg. Du kjenner sprøyta, men det går veldig fort over, det tar jo bare noen sekunder å sette ei sprøyte, vet du!

Om du kan få narkose, ser jeg ikke bort i fra, men dette må du også ta opp med legen din.

Litt humoristisk sett; hvis du svimer av, så er du da i hvertfall borte mens det evt gjør vondt! :o)

Du trenger nok å få skaffet deg litt mer informasjon, for å lettere takle usikkerheten din. Ring den legen, eller den poliklinikken som skal evt utføre inngrepet, snakk med de der, de har alle svar du lurer på!

Jeg forstår godt at du engster deg, det er da bare menneskelig det! Prøv allikevel å ikke bruke all din energi på dette, du skal jo ikke til pers i morgen, heller! :o)

Når det gjelder det med barnefødsler, så er det alltid forskjellig fra person til person, noen kan ha komplikasjoner, andre ikke. Det er sjelden mulig å forutse hvordan en fødsel blir, mine 3 fødsler var alle vidt forskjellige!

Kanskje kan gynekologen her gi deg noen svar også, etterhvert. (Det kan ta noen dager før hun svarer)

Hadde du vært datteren min (har en datter som er året yngre enn deg), så hadde jeg nok blitt med deg og holdt deg i hånden! (Om det var ønskelig..)

Kan ikke du ta med deg noen også? Jeg regner med at det ville la seg gjøre!

Lykke til, Pricilla!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

"Lette celleforandringer" er lette og bør ikke gi grunn til panikk. Se vedlegg med informasjon. En konisering gjøres med laser på få minutter, man får lokalbedøvelse, det leger raskt og man kan føde normalt etterpå.

Røyker du? Det er en risikofaktor for kreft på livmorhalsen, så hvis du røyker burde du slutte, dine andre "risiko faktorer" kan du ikke gjøre noe ved.

Vennlig hilsen Mette H Moen

CELLEPRØVE FRA LIVMORHALSEN

Denne prøven omtales også som "kreftprøven". Den anbefales utført hvert 3.år på kvinner mellom 25 og 70 år. Hensikten med undersøkelsen er å vise celleforandringer som med tiden kan utvikle seg til kreft. Det er altså ikke en metode til å påvise fullt utviklet kreft, den kan legen påvise direkte bare ved å se på livmorhalsen.

Prøvetaking utføres i forbindelse med en vanlig gynekologisk undersøkelse ved at legen dels skraper fra livmorhalsens overflate og dels fører en liten børste opp i livmorhalsen for å få ut celler til mikroskopisk undersøkelse. Undersøkelsen medfører ikke videre ubehag.

Ved mikroskopisk undersøkelse av prøven kan man se celleforandringer av forskjellig type. Noen forsvinner av seg selv, andre vedvarer. For å komme nærmere en sikker diagnose, supplerer man da med vevsprøve og utskraping fra livmorhalsen , altså en noe mer omfattende undersøkelse. Dette inngrepet kan være litt ubehagelig, men det kan evt gjøres i lokalbedøvelse.

Vevsforandringer hvor det anses å være en risiko for videre utvikling til kreft betegnes som dysplasi. I ca 10% av tilfellene vil dysplasi over en årrekke (mer enn 10 år?) kunne utvikle seg til kreft. For å hindre det vil man foreta en liten operasjon hvor man fjerner den ytterste del av livmorhalsen (konisering). Det vil ikke medføre forandringer i menstruasjoner eller mulighet for graviditet.

Hvis det gis beskjed om at en prøve skal gjentas etter noen tid, blir mange skremt og tror at de har kreft. Det er ikke tilfelle. Celleforandringer kan være tilfeldige og være borte i neste prøve. En grunn til ny prøve kan også være at det var for lite celler til sikker vurdering, og at man derfor ønsker kontroll etter noen måneder.

Noen kvinner tror at det er tryggere å ta en prøve årlig, men det er ikke nødvendig da forandringer utvikler seg meget langsomt. Noen kvinner tror at undersøkelsen kan avsløre alle typer av underlivskreft, men det er bare en undersøkelse for livmorhalsen (ikke for selve livmoren eller for eggstokkene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...