Gå til innhold

Bør jeg sjekkes for brystkreft, eller er jeg bare hysterisk?

Anbefalte innlegg

Gjest Litt bekymra

Har i et par uker hatt vondt på sida av venstre bryst og litt nede i armhula. Kan ikke komme på noe som kan ha forårsaket denne smerten, men det kan jo være noe jeg ikke tenker på. Siden man leser om brystkreft over alt, og viktigheten av å undersøke brystene har jeg prøvd å kjenne etter om jeg kjenner noen kuler. Problemet er selvfølgelig at det gjør jeg jo! Vet at man skal ha en del kuler og klumper i brystene, og disse er vel spesielt enkle å kjenne siden jeg har små bryster. Det er bare det at jeg ikke har vært flink nok til å sjekke brystene mine tidligere, så jeg vet ikke om det er noe som er nytt/anneledes. Så va gjør jeg nå da? Venter og ser om smertene går over? Dersom jeg bestiller en legetime, hva vil en lege gjøre? Vil jeg få en skikkelig sjekk, eller bare et klapp på skuldra om at "Dette er nok ingenting å bekymre seg for"?

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Brystkreft medfører vanligvis ikke smerter som første som symptom. Ettersom du ikke kjenner brystene dine godt fra tidligere foreslår jeg at du kontakter legen din. Han kan undersøke dem og armhulene samt finne ut hvorfor du har smerter. Smertene kan f.eks. skyldes ufarlige muskulære stramninger i ribbeinsmusklene på grunn av stress.

Dersom legen er i tvil vedørende kuler i brystet ditt, vil han kanskje henvise deg til en røntgen- eller ultralydundersøkelse av brystene.

Gjest Litt bekymra

Brystkreft medfører vanligvis ikke smerter som første som symptom. Ettersom du ikke kjenner brystene dine godt fra tidligere foreslår jeg at du kontakter legen din. Han kan undersøke dem og armhulene samt finne ut hvorfor du har smerter. Smertene kan f.eks. skyldes ufarlige muskulære stramninger i ribbeinsmusklene på grunn av stress.

Dersom legen er i tvil vedørende kuler i brystet ditt, vil han kanskje henvise deg til en røntgen- eller ultralydundersøkelse av brystene.

Takk for raskt svar, det var betryggende å høre. Bestiller nok en time hos legen ganske snart for å finne ut av dette!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...