Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Eg er ei jente på 23 år som dei siste åra har vore veldig plaga med utslett(kviser) på store delar av kroppen,magetrøbbel,og til stadigheit føler meg trøtt og slapp.

Det starta for ca 5 år sidan.

Etter 3 år fekk eg diagnosen lavt stoffskifte, og har sidan gått på thyroksin.Men symptoma har eg fortsatt hatt med meg. Legen råda meg til å begynne på Diane (p-piller) mot utslett, og det har fungert bra. Men huda mi ser aldri "fin" ut (kvisefri).

Etter enda eit legebesøk blei eg henvist til sykehus for lactosebelastning og gastroskopi (gluten).Så desse prøvene har eg vert gjennom, men har enda ikkje fått noko resultat av prøvene som blei tatt.

Trur du at det kan vere matallergi/intolleranse eg slit med?

Eg har ei tante som er veldig plaga med dette,så det er i familien.

Forrige veke var eg så plaga med luftsmerter/diare og migrene at eg har starta med å elliminere vekk all mat.Mageproblema forsvannt.

Men kor lenge kan eg leve på ris, vann og reint kyllingkjøtt..?

Eg treng å bli tatt på alvor no...

Ver så snill å gje meg eit svar på dette, å få svar frå sykehuset tar visst...TID...

goeen..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33113-matallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære goeen

Symptomene dine vekker ikke umiddelbart mistanke om en matallergi. Men glutenintoleranse hos voksne kan være akkurat slik du beskriver med diffuse mageplager og slapphet.

Uspesifikke mageproblemer kan bedre seg på en såkalt skånekost, men det er ikke noen varig bedring og det er ikke tilrådelig å gå lenge på en så skrinn kost som den du beskriver.

Jeg vil råde deg til at du spiser normalt, men sunn kost, ikke gatekjøkkenmat og kutt ut kaffe og sterke krydder inntil du får svar på prøvene fra sykehuset. Det er aldri særlig vellykket med kosteliminering på egen hånd uten veiledning fra en som kan gi råd om kostens sammensetning.

Når det gjelder tendens til kviser så er det veldig viktig å spise "ren" mat, ikke for mye fett og sukker. Krydder og kaffe er også uheldig for ikke å snakke om sjokolade.

Lykke til videre - kom gjerne tilbake hvis du har tilleggsspørsmål.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33113-matallergi/#findComment-129322
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Kjære goeen

Symptomene dine vekker ikke umiddelbart mistanke om en matallergi. Men glutenintoleranse hos voksne kan være akkurat slik du beskriver med diffuse mageplager og slapphet.

Uspesifikke mageproblemer kan bedre seg på en såkalt skånekost, men det er ikke noen varig bedring og det er ikke tilrådelig å gå lenge på en så skrinn kost som den du beskriver.

Jeg vil råde deg til at du spiser normalt, men sunn kost, ikke gatekjøkkenmat og kutt ut kaffe og sterke krydder inntil du får svar på prøvene fra sykehuset. Det er aldri særlig vellykket med kosteliminering på egen hånd uten veiledning fra en som kan gi råd om kostens sammensetning.

Når det gjelder tendens til kviser så er det veldig viktig å spise "ren" mat, ikke for mye fett og sukker. Krydder og kaffe er også uheldig for ikke å snakke om sjokolade.

Lykke til videre - kom gjerne tilbake hvis du har tilleggsspørsmål.

Hei, og takk for svar!

Eg har omsider fått svar på prøvene fra sykehuset, og dei sei at ingenting tyder på at eg har gluten intoleranse. Derimot reagerer eg på lactose.

Eg skal no gå på streng melkefri diett i minimum to månadar. Det har no gått ti dager og eg føler meg mykje betre.Men problemet med luft i magen forsvannt ikkje, så eg har kutta ut mat med gjær i også.Eksemet er betre, og eg søv betre om natta,har slutta å snorke også!!!

Er det vanlig å regarere på matgjær? og gjær i øl? Eg får luft i magen og mageverk når eg et det.Trur og at utslettet kan komme av dette.

Og er MELKESYRE og STARTKULTUR melkeprodukt?

goeen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33113-matallergi/#findComment-134550
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...