Gå til innhold

Klebrig ris - hvilken type?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil ha skikkelig klebrig middagsris, sånn som henger sammen som man får på kinarestaurant. Men hvilken type ris blir sånn?? Villris blir helt tørr, sjaminris blir litt klebrig, men finnes det noen som blir enda mer klebrig enn den?

Gjest Tatjana
Skrevet

Jeg kjøper på en asiatisk butikk, husker ikke hva risen heter, men det er den samme du får på kinarestauranter.

Skrevet

Jeg kjøper på en asiatisk butikk, husker ikke hva risen heter, men det er den samme du får på kinarestauranter.

Det må jeg prøve å huske neste gang jeg er i nærheten av en slik butikk! For noen år siden var det slike på annethvert gatehjørne i Trondheim omtrent, nå er det vel ikke mange igjen? Eller er det jeg som er megasløv som vanlig tro? Det har vel noe å gjøre med at jeg svært sjeldent er i Midtbyen. :o)

Gjest mamma til 2 gutter(01og08)
Skrevet

Det må jeg prøve å huske neste gang jeg er i nærheten av en slik butikk! For noen år siden var det slike på annethvert gatehjørne i Trondheim omtrent, nå er det vel ikke mange igjen? Eller er det jeg som er megasløv som vanlig tro? Det har vel noe å gjøre med at jeg svært sjeldent er i Midtbyen. :o)

Vist du har bil kan du kjøre til heimdal. Er en utenlansk butikk der. Det handler jeg ris og krydder

brilleslangen
Skrevet

Sjasminris av den typen som skal koke lenge er mer klebrig enn feks boil in bag medsamme navn...

Skrevet

Sjasminris av den typen som skal koke lenge er mer klebrig enn feks boil in bag medsamme navn...

Bruker ris fra sånn storpose som skal koke i 20 min. Må sjekke litt rundt for jeg _vil_ ha klebrig ris! :o)

Skrevet

Du kan blande 50-50 grøtris og vanlig middagsris. Så vasker du den før du koker den. Skyll risen i kjele 5-6 ganger til vannet ikke er så hvitt lenger. Mengde vann: ca 1 ledd på tommelfingeren mer vann enn ris i kjelen. Kok opp, la koke under lav varme ca 20 minutter til det er dannet små "hull" i risen.

Det var dette mamma gjorde før vi fikk tak i skikkelig ris her i Norge.

tzatziki1365380058
Skrevet

Bruker ris fra sånn storpose som skal koke i 20 min. Må sjekke litt rundt for jeg _vil_ ha klebrig ris! :o)

Sjasminris kokt i riskoker blir "helt kinarestaurant" i konsistens. Skikkelig klebrig. (Jeg har prøvd mange forskjellige typer, men har endt på storpose kjøpt på Rema)

Mulig den ikke blir så klebrig når den kokes i kjele - da blir den mer "grøtete" synes jeg å huske?

Skrevet

Det er vel fullt av de butikkene i...hva het den igjen...Fjordgata? Det er et par år siden jeg var der sist.

Skrevet

Det ligger en rett bak Byhaven, i veita der, og det er en i krysset Olav Tryggvasons gate/gatabortovermotSandgata ;) Er det Fjordgata det heter der også, der Sake er? Lenge siden jeg har lagt merke til navnene selv... Rett over gata for Sake, i alle fall.

Skrevet

Det ligger en rett bak Byhaven, i veita der, og det er en i krysset Olav Tryggvasons gate/gatabortovermotSandgata ;) Er det Fjordgata det heter der også, der Sake er? Lenge siden jeg har lagt merke til navnene selv... Rett over gata for Sake, i alle fall.

Så den bak Byhaven finnes fremdeles? Vet bare at Viet-nor (het den ikke det???) i Søndre er borte og dessverre er det store kvartalet inne i gamle "drosjenes" borte, bare den lillt matsjappa igjen og den er litt vemmelig, var inne der her om dagen. Lurer litt på hva helsetilsynet hadde sagt om de grønnsakene der inne... :o(

Skrevet

Vist du har bil kan du kjøre til heimdal. Er en utenlansk butikk der. Det handler jeg ris og krydder

Hvor på Heimdal ligger den? Mer praktisk for meg å komme meg dit enn til Midtbyen. :o)

Skrevet

Du kan blande 50-50 grøtris og vanlig middagsris. Så vasker du den før du koker den. Skyll risen i kjele 5-6 ganger til vannet ikke er så hvitt lenger. Mengde vann: ca 1 ledd på tommelfingeren mer vann enn ris i kjelen. Kok opp, la koke under lav varme ca 20 minutter til det er dannet små "hull" i risen.

Det var dette mamma gjorde før vi fikk tak i skikkelig ris her i Norge.

Men grøtris skal jo kokes i 50 min, middagsrisen i 20 min, kan det bli noe godt sammen da???

Gjest Ulvinnen
Skrevet

Jeg syns all middagsris som man kjøper i store poser, blir klebrig, jeg. Beklager at jeg ikke husker navn... Etter at jeg begynte å styre unna Onkel Ben's og andre merker som kommer i pappesker, så har det ikke vært noe problem. Selv liker jeg best villris pga smaken. Den klebrer ikke til en stor klump, men det er ikke noe problem å spise den med pinner.

Skrevet

Jeg syns all middagsris som man kjøper i store poser, blir klebrig, jeg. Beklager at jeg ikke husker navn... Etter at jeg begynte å styre unna Onkel Ben's og andre merker som kommer i pappesker, så har det ikke vært noe problem. Selv liker jeg best villris pga smaken. Den klebrer ikke til en stor klump, men det er ikke noe problem å spise den med pinner.

Litt klebrig kanskje, men ikke sånn som man får på kinarestaurant - sånn skikkelig klebrig ris, det er så godt! :o) Den jeg lager hjemme blir mer fuktig og henger sammen av den grunn har jeg inntrykk av. Lar jeg den stå lengre blir den jo tørr og henger ikke sammen.

Skrevet

Så den bak Byhaven finnes fremdeles? Vet bare at Viet-nor (het den ikke det???) i Søndre er borte og dessverre er det store kvartalet inne i gamle "drosjenes" borte, bare den lillt matsjappa igjen og den er litt vemmelig, var inne der her om dagen. Lurer litt på hva helsetilsynet hadde sagt om de grønnsakene der inne... :o(

Det kvartalet hadde jeg faktisk glemt. Tror jeg var der inne et par ganger bare... men jo, tror den bak Byhaven er der ja, de solgte vårruller der sist jeg gikk forbi. Og den i krysset Fjordgata/Munkegata eksisterer også. Er det ikke de som alltid pleier å slenge seg på matmessa da, og selger både vårruller og slike herlig gode sesamboller? ;)

Skrevet

Hvor på Heimdal ligger den? Mer praktisk for meg å komme meg dit enn til Midtbyen. :o)

Den ligger ved siden av solstudio. På skrå over rema.

Skrevet

Den ligger ved siden av solstudio. På skrå over rema.

Altså midt i gamle Heimdal sentrum? Ved togstasjonen?

Skrevet

Litt lengere opp enn togstasjonen

Skrevet

Håper du finner fram :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...