Gå til innhold

spm til NHD

Anbefalte innlegg

Heisann !

Jeg har skrevet dette innlegget før men jeg fikk ikke noe svar. Skjønner det godt om du (NHD) har mye å gjøre og mange innlegg å lese og svare på, likevel prøver jeg igjen og håper på svar.

Jeg er temmelig sikker på at jeg lider av tvangstanker og tvangshandlinger (såkalt OCD - Obsession Compulsion Disorder). Det er i hvert fall konklusjonen jeg drar etter å ha søkt informasjon om emnet på DOL og andre steder på nettet.

Årsaken til at jeg tror det er at jeg ofte føler at jeg må utføre ritualer/handlinger for å unngå diverse hendelser eller oppnå mål jeg har satt meg. Disse handlingene har logisk sett ingen sammenheng med de aktuelle hendelsene eller målene.

For eksempel hvis jeg skal ut på en lengre biltur er det en viss risiko for å bli utsatt for en trafikkulykke (i hvert fall med den kjørestilen jeg har). Forut for denne bilturen blir det da spesielt viktig å ta på den "riktige" boxershortsen og den "riktige" T-skjorten for å ha hell og lykke. Det blir også viktig å pakke kofferten på den "riktige" måten, ta med de "riktige" CD'ene, slå lyset av og på et par ganger (det samme gjelder dørlåsen) og også sjekke noen ganger (dvs flere enn en gang) om varmovnene er slått av. Med andre ord en rekke handlinger som egentlig er helt ulogiske og har ingen ting med sluttresultatet å gjøre. Det samme skjer gjerne i sammenheng med jeg skal sjekke opp ei dame jeg har veldig lyst på eller jeg vil oppnå noe på jobben som betyr mye for meg.

Angående alvorligheten av dette vil jeg ikke si at det direkte hindrer meg i mitt daglige virke, det er snarere et moment som kan virke stressende og irriterende. Utførelsen av arbeidsoppgaver kan ofte ta unødig lang tid på grunn av dette, i tillegg til at det kan medføre en snodig oppførsel. Det er selvfølgelig ikke ønskelig. Disse tvangshandlingene er mer fremtredende i enkelte perioder enn andre. I perioder med høyt arbeidspress på jobben kan jeg enkelte ganger bli jeg tvunget til å undertrykke det, i andre perioder hvor jeg skal ta viktige personlige avgjørelser og utføre viktige handlinger blir det mer fremtredende.

Jeg vil bli kvitt dette problemet. Det jeg gjerne vil ha svar på, er følgende: 1) Hva kan jeg gjøre med dette selv for å bli kvitt det ? 2) Hvis jeg må søke profesjonell hjelp til dette: Hvordan gjør jeg det i praksis ? Hvem skal jeg kontakte ? Vil det være kostbart ? Vil det være tidkrevende ? (Jeg er mest interessert i å håndtere dette problemet selv hvis mulig.)

Jeg vil bli svært takknemlig om noen med profesjonell bakgrunn (psykiater, psykolog) eller erfaring med det samme, kan komme med svar på dette som kan hjelpe meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33138-spm-til-nhd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du har tvangssymptomer, men fyller ikke kravene til lidelsen OCD. Til det er de for milde/sjeldne.

Vanligvis krever en at symptomene er tilstede minst 1 time per dag samt at det har betydelige sosiale og arbeidsmessige konsekvenser.

Dine symptomer ligger i grenselandet mellom overtroiske ritualer og tvang.

Jeg har ofte sett dette hos fotballspillere. Før kampen må de knyte skoene på en bestemt måte, ha en bestemt "lykke-shorts" på seg eller ha daggammelt skjegg.

Om du skal gjøre noe selv, må det være å trene på å utføre dine gjøremål uten å gi etter for ritualene.

Om du skal søke hjelp, starter dette som alltid hos fastlegen.

Det som hjelper i behandling, er medisiner (SSRI), kognitiv terapi og adferdsterapi (lik det jeg foreslo for egenbehandling).

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33138-spm-til-nhd/#findComment-129144
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...