Gå til innhold

Gravide - og mat-"diller"


Katt-ja

Anbefalte innlegg

På Veterinærhøgskolen finnes det visst et auditorium med et lite hull i murveggen bakerst, der en fysen gravid har pirket seg vei inn i den uimotståelige murpussen,...! :o)

Det der har jeg hørt om fra gamle dager. Vissnok kalkmangel. Men det kan tenkes det er en myte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde egentlig ingen. Merket forsterket luktesans som nygravid med den eldste - luftet nesten barnefaren ut av huset den vinteren, fordi jeg syntes jeg kjente gammel middagslukt o.l.

Men jeg tok et spesielt jerntilskudd da jeg hadde blødninger og det så ut til at starten på minstemann skulle gå rett vest. Husker ikke hvilken type, ble anbefalt det av legen jeg hadde vært hos. Det gjorde meg såpass uvel og "rar" i smakssansen at jeg bare fikk i meg helt bestemte ting med sterk smak. Husker jeg spiste brød med sylte og drakk en veldig dyr, fin eplemost med mye smak, til lunsj (var sykemeldt en drøy uke for å se hvilken vei det gikk).

Da det viste seg at junior klamret seg fast, prøvde jeg uten jern. Da forsvant både uvelheten og den unormale smaken.

Til info er det vanskelig å finne god sylte midt på sommeren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på en annen "dille" jeg har fått... Vaske og stelle klær, ikke snuppa i magens (for jeg har ikke kjøpt stort enda...), men mine, mannens og sønnens.

På mandag, da var det ikke så mye som ett møkkete plagg i hele huset (må være sommerplagg, tynt stoff, vinterplaggene er av liten interesse ;-D ), også ble jeg så glad for at jeg kunne ta av sengetøyet og få vasket å stryket dette :-DDDDD

Ja, kall meg gjerne litt syk, jeg hater forøvrig å vaske klær vanligvis, og har en snill mann som driver med dette for meg, men nå blir jeg litt "grinete" om han setter over en maskin uten å spørre meg første :-D

Handler ikke om lukt eller noe, men bare at jeg faktisk gjøre noe som syns at jeg har gjort. Har ikke så mye overskudd om dagen, til tungt arbeid, og klesvask er derfor perfekt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom jeg på en annen "dille" jeg har fått... Vaske og stelle klær, ikke snuppa i magens (for jeg har ikke kjøpt stort enda...), men mine, mannens og sønnens.

På mandag, da var det ikke så mye som ett møkkete plagg i hele huset (må være sommerplagg, tynt stoff, vinterplaggene er av liten interesse ;-D ), også ble jeg så glad for at jeg kunne ta av sengetøyet og få vasket å stryket dette :-DDDDD

Ja, kall meg gjerne litt syk, jeg hater forøvrig å vaske klær vanligvis, og har en snill mann som driver med dette for meg, men nå blir jeg litt "grinete" om han setter over en maskin uten å spørre meg første :-D

Handler ikke om lukt eller noe, men bare at jeg faktisk gjøre noe som syns at jeg har gjort. Har ikke så mye overskudd om dagen, til tungt arbeid, og klesvask er derfor perfekt :-)

Du STRØK sengetøyet?

* peker på Psykiatriforum *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du STRØK sengetøyet?

* peker på Psykiatriforum *

*innrømmer flaut at vi ALLTID stryker sengetøyet....*

*innrømmer også at det ikke pleier å være meg som gjør det, men jeg liker å sove i det da :-D *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det meste er "vanlig".

Moren til en venninne av meg klarte ikke å gå i gangen deres, og smugspiste avis når hun var gravid med 4.mann...

Jeg fikk veldig lyst på grønne epler og blåbærsaft når jeg gikk med de to første mine, men det var ikke slik at jeg _måtte_ ha det. Jeg hadde bare lyst på det :)

Med minstemann var det Tyrkisk Pepper som var det store :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

*innrømmer flaut at vi ALLTID stryker sengetøyet....*

*innrømmer også at det ikke pleier å være meg som gjør det, men jeg liker å sove i det da :-D *

Jeg kunne nok også fint klart å sove i det, hvis noen strøk det for meg :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hadde aldri noen sånn: Jeg bare MÅÅÅÅÅ ha sylteagurk, selv om klokka er 03.15, og gubben må vekkes for å kjøre til nærmeste 7-eleven....''

Ja, det var sånne film-settinger jeg tenkte på ;-)

Da vår eldste skulle døpes, skulle vi smøre snitter til selskapet selv, ved hjelp av dåpsbarnets mormor og farmor, grytidlig om morgenen. Ingen ville levere catering søndag formiddag, og vi ville ikke ha smørbrød fra lørdag kl. 15.

Gubben er nøye på denslags, og hadde kjøpt inn fint pålegg, bl.a. reker han selv skulle rense (ja, jeg sa han er nøye). Så han sto opp før babyen våknet og satte igang - og fant ut at de fine, dyre rekene smakte surt!

Så han endte med å dra til vår lokale 7-eleven og bensinstasjon og kjøpe opp det de hadde av reker i lake - type ventende på trappa før åpningstid søndag morgen. Da tenker jeg noen antok at han (fremdeles) hadde gravid dame hjemme...

Vi fikk igjen pengene for rekene, såvidt jeg husker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Artig historie ;)

Tipper det er mange vordende pappaer som sliter litt til tider ;-)

Jeg elsket også grønne, kalde epler. De måtte være steinharde og syrlige! Lollipop var også en av mine diller :) Fikk du jente? Jeg hadde det slik i alle mine tre svangerskap (jenter) :)

Nei, jeg fikk tre gutter på rappen. Sistemann blei ei jente. Det er ho med rømma. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Nei, jeg fikk tre gutter på rappen. Sistemann blei ei jente. Det er ho med rømma. :-)

Okei, der falt teorien min i fisk ;)

Rømme kan jeg ikke huske å ha hatt dilla på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke egentlig noen skikkelig mat-dille da jeg var gravid, men jeg syntes plutselig det var så veldig godt med appelsiner. Jeg spiste mengder av det, uten at det var sånn at jeg _måtte_ ha det akkurat.

Men vanligvis spiser jeg ikke noe særlig appelsin. Jeg fikk stadig lyst på fanta også, noe jeg aldri drikker ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og så må jeg legge til at jeg plutselig syntes enkelte lukter var så utrolig gode. Skinnprodukter og lukten av varm gummiflaske var fantastisk gode dufter. Og lukten av kjeller. Merkelige greier :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ingen diller nå, utenom de jeg også har når jeg ikke er gravid. Har heller ikke opplevd diller i tidligere svangerskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Okei, der falt teorien min i fisk ;)

Rømme kan jeg ikke huske å ha hatt dilla på ;)

kom nettopp til å tenke på en min mor fortalte om. Hun skjærte opp slangeagurk på langs og smurte leverpostei på.

eneste teori somjeg syns stemmer er rund mage på jenter og spiss (foran) mage på jenter. Har stemt på de jeg kjenner. En kollega av meg fikk nettopp barn. Hun ville ikke vite det før fødsel, men alle vi andre gjettet selvfølgelig. Det var alt fra jente til gutt til kattunger! (internspøk) Jeg gjettet gutt pga magens form, ohg fikk rett!

Hun hadde forresten ingen diller, når jeg tenker etter....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

kom nettopp til å tenke på en min mor fortalte om. Hun skjærte opp slangeagurk på langs og smurte leverpostei på.

eneste teori somjeg syns stemmer er rund mage på jenter og spiss (foran) mage på jenter. Har stemt på de jeg kjenner. En kollega av meg fikk nettopp barn. Hun ville ikke vite det før fødsel, men alle vi andre gjettet selvfølgelig. Det var alt fra jente til gutt til kattunger! (internspøk) Jeg gjettet gutt pga magens form, ohg fikk rett!

Hun hadde forresten ingen diller, når jeg tenker etter....

Du mener spiss mage på gutter?

Magen min så ut som en trillrund ball alle tre gangene, men det var umulig å se på meg bakfra at jeg var gravid. Alle mente det måtte være gutt alle tre gangene, men tre jenter kom ;)

Når du snakker om agurk, så husker jeg mormoren min fortalte at hun hadde dilla på slangeagurk når hun venta sin første rett etter krigen (gutt). Det var vanskelig å få tak i frukt og grønnsaker, men morfar hadde hatt flaks og fått tak i fem ferske slangeagurker på torget i Molde. Gjett om de var fornøyde :)) Morfar dro på jobb og mormor greide ikke å motstå fristelsen. Hun åt opp alle fem agurkene og var syk av svart samvittighet resten av dagen.... Når morfar kom hjem satt hun og strigråt... Heldigvis tok han det med fatning og fikk latterkrampe ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minnah

Jeg hadde ingen diller selv, bare masse "anti-diller" ;-)

Men min mor fortalte at hun hadde skikkelig dilla på å tygge på syltestrikk.

Og en venninne var helt tullete etter cola og peanøtter. Hun helte faktisk peanøttene OPPI colaen og drakk/brukte skje for å få det i seg *urk*

"Og en venninne var helt tullete etter cola og peanøtter. Hun helte faktisk peanøttene OPPI colaen"

Vissttnok heelt vanlig da min mor var ung, gravide eller ikke :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

"Og en venninne var helt tullete etter cola og peanøtter. Hun helte faktisk peanøttene OPPI colaen"

Vissttnok heelt vanlig da min mor var ung, gravide eller ikke :-)

Vi gjorde også det i forrige årtusen! Det var faktisk godt, he, he;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Og en venninne var helt tullete etter cola og peanøtter. Hun helte faktisk peanøttene OPPI colaen"

Vissttnok heelt vanlig da min mor var ung, gravide eller ikke :-)

*he he*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...