mbr Skrevet 11. august 2001 Del Skrevet 11. august 2001 Kjære Doktor Jeg har et (for meg) stort problem som jeg håper å få hjelp til å løse. Jeg er en 29 år gammel kvinne med to barn som så langt tilbake som jeg husker har hatt mer eller mindre vanskelig mage. Da jeg var barn kom jeg sjelden på do og hadde ofte store magesmerter. I de senere årene har jeg hatt det slik at jeg om morgnen våkner med sinnsykt oppblåst mage og veldig vondt. Jeg går på do og etter en stund eksploderer det. Etter frokost bygger det seg opp til nytt dobesøk... Magen blir etterhvert mindre, og utover dagen har jeg det ok. Jeg har ikke blod i avføring, men kan av og til ha litt slim. Avføringen er diareaktig og fluffy... Jeg har forsøkt mange ting for å få det bedre, men ingenting hjelper. Legen kalte det for noen år tilbake "irritert tarm". Det hjelper dersom jeg ikke spiser i det hele tatt. Når jeg har hatt omgangssyke og ikke har spist på et par dager er jeg nesten bra om morgenene. Men, mat må jeg jo ha. Jeg har forsøkt å kutte ut kaffe, melk og mye fett i perioder. En tung middag med saus er helt tabu for meg. Da kommer smertene og serie-diareen etter bare en times tid, og dersom jeg er i selskap er dette heller fælt. Det lukter pyton når jeg har vært på do.. Jeg trener tre ganger i uken, spiser sunt og er slank. Finnes det noen råd? Er det farlig å ha det slik? Hvorfor er magen så sinnsykt oppblåst og vond. Jeg spiser sjelden etter kokka seks om ettermiddagen.HÅPER veldig på et svar. Vennlig hilsen meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33149-mageproblemer/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 12. august 2001 Del Skrevet 12. august 2001 Irritabel tarm er en av de vanligste tarmsykdommene i vår del av verden. Det har vært anslått at omkring 20 prosent av den voksne befolkningen lider av tilstanden. Av personer med irritabel tarm er 70 prosent kvinner. Hovedsymptomene på sykdommen er magesmerter, oppblåst mage, forstoppelse, diare og sterk trang til å gå på toalettet. Symptomene varierer over tid og fra person til person. De kan forverres av visse matvarer (kaffe) og stress. Selv ved iherdige undersøkelser finner ved denne tilstanden vanligvis ikke noe galt. Det er imidlertid ikke uvanlig å registrere høy muskelaktivitet i tarmen. Man har derfor tenkt at sykdommen kanskje har sammenheng med overaktivitet i nervesystemet som styrer tarmens muskulatur. Vanligvis trekker tarmen seg sammen med jevne bevegelser. De starter i spiserøret og fortsetter ned gjennom magesekken, tolvfingertarmen, tynntarmen og deretter tykktarmen slik at maten hele tiden skyves rette veien. Hos personer med irritabel tarm stopper disse bølgebevegelsene opp. De kan faktisk snu og gå i motsatt retning til de møter en ny bølge ovenfra. Et slikt sammenstøtet kan gi knipsmerter fordi tarmen settes på strekk. En forutsetning for å stille diagnosen er at personen har noen av de typiske symptomene og at legen ved hjelp av en grundig undersøkelse har utelukket annen sykdom. Ofte er en slik undersøkelse også den beste behandling, for utrygghet forverrer plagene. Det finnes ingen enkel kur som løser problemet. De fleste må derfor regne med å leve med sin besværlige tarm. Ubehaget varierer over tid og avtar ofte hvis man ikke møter for mye motgang. Et sunt kosthold, mosjon, tilstrekkelig søvn og regelmessig toalettbesøk øker tarmens trivsel. Enkelte midler mot depresjon, for eksempel legemiddelet Surmontil, påvirker nervefibrene i tarmen på en fordelaktig måte. Ved langvarig diare eller forstoppelse vil man ha nytte av midler rettet mot disse symptomene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33149-mageproblemer/#findComment-129242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.