Gå til innhold

Eupf og/eller k-ptsd innad?

Anbefalte innlegg

Gjest Er bare spent på dette

Min adferd her inne på dol tatt i betraktning: jeg lurer på om jeg ville blitt diagnostisert med eupf eller k-ptsd. Andre har ymtet frempå om eupf. Jeg har lurt på dette lenge.

I følge nhd oppfyller man ikke kriteriene for eupf dersom man ikke utagerer, om jeg har forstått han riktig. Jeg er en helt annen i RL, og om man ser bprt fra de aller nærmeste: eks og barn, samt en lærer på ungd.skolen, så har jeg aldri vist noen at jeg er sint eller lei meg som jeg kan huske fra barnsben av. Jeg har ikke opplevd slike sterke reaksjoner som jeg har gjort her, jeg har ikke vært impulsiv slik som her, jeg er faktisk en tålmodig person. Men jeg takler tydeligvis ikke nære relasjoner eller følelser i hele tatt - har nok unngått eller tatt avstand til dette all min tid.

Som min venninne i rl har sagt, og som har kjent meg i 15 år: hun ble meget overrasket da jeg fortalte henne hvem jeg er her inne. Heldigvis er hun en så god venninne at hun ikke har fortalt det til noen, og hun har støttet meg i både motgang og medgang inkl de ganger jeg har vært destruktiv..

Jeg har vært impulsiv og utålmodig, avengig av flere og spesielt nhd, jeg har hatt sterke emosjonelle reaksjoner spesielt ved avvisning, jeg har vært sint og lei meg pga den negative kritikken jeg har fått (den som ikke er velment - stor forskjel fra konstruktiv kritikk), jeg har følt meg utrygg og vært bekymret for at noen av de faste inkl nhd skal ha vært sint på meg fordi jeg har mast og pga min destruktive adferd. Listen kunne kansje vært lengre.

Jeg forstår at dette hører med til den diagnosen jeg allerede har, uvpf, men ville jeg oppfylt kriteriene for også eupf og/eller k-ptsd? Det er vanskelig å forstå seg på dette, og jeg skulle så gjerne forstå. Fikk en ordentlig utredning i fjor, men det har i ettertid vist seg ting jeg ikke var klar over. Med det så har jeg mao "løyet" (langtifra bevisst).

Det å ha oppdaget alt dette, gjør noe med meg, jeg skammer meg over den jeg er, og tenker ofte jeg hadde det langt bedre på flere områder før jeg møtte den veggen.

Ønsker og håper på svar fra de som har erfaring og peiling :-)

J31.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331654-eupf-ogeller-k-ptsd-innad/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest skrtles

Jeg har fått uepf som diagnose og du har ikke det. Jeg utagerer ikke heller egentlig. Så de lærdes strides. EUPF handler vist slik jeg har forstått det like mye om det som skjer innvendig. Jeg tror mange også en del i helsevesenet og såkalt fagpersonell rett og slett mangler kunnskap og sitter med et ganske sterotypisk syn på hvordan mennesker med EUPF kan være. Men jeg har også lurt på de samme tingene som deg rundt meg selv og har ikke egentlig fått noe fullgodt svar. Så må bare leve med at sånn er det. Noe som gjør det med håndgripelig og forståelig for meg er dette med at jeg velger å tenke personlighetstrekk fremfor forstyrrelse. Å ha unnvikende eller emosjonelt ustabile trekk er annerledes. Det får med individualiteten til den enkelte og alt som er særegent og ikke psykelig. Men så får begrepet også med at det er negative trekk som skaper trøbbel for en.

Uansett så er det noe jeg ikke finner det hensiktsmessig å gruble og tenke på eller hvorfor det er så viktig. Å jobbe med sine egne problemer og reaksjoner og det en selv sliter med. Og behandlingen er jo ofte den samme uansett. I tillegg er det frigjørerende å tre ut av diagnoseboksen. Noe om hvordan en selv som et voksent og reflektert menneske kan gjøre noe med disse mønsterne og handle annerledes. Tenke annerledes etc.

Nils Håvard Dahl, psykiater

"I følge nhd oppfyller man ikke kriteriene for eupf dersom man ikke utagerer, om jeg har forstått han riktig."

I følge nhd må en oppfylle de diagnostiske kriterier (minst 5av 9) for å få diagnosen. Kriteriene finner du ved å søke.

Som jeg har sagt til deg før: Om du skulle ha k-PTSD diagnosen så har ikke dette praktisk betydning i hverdagen din. Det eneste av betydning er symptomene du opplever.

Jeg foreslår at du går tilbake og leser svaret jeg ga deg angående dette tidligere.

Gjest engla

Fem av ni kriterier er nødvendig for å få diagnosen, men ingen kriterier er obligatoriske. Dette innebærer at det teoretisk finnes 256 kriteriekombinasjoner. Disse pasientene har svært ofte andre psykiatriske lidelser i tillegg, som depresjon, angst, spiseforstyrrelser, misbrukslidelser og posttraumatisk stressforstyrrelse. Mange vil også tilfredsstille kriterier for andre personlighetsforstyrrelser som kan være vel så avgjørende for aktuell livssituasjon og prognose. Dessuten er det et stort sprik i psykososialt funksjonsnivå. Som gruppe betraktet er derfor disse pasientene svært forskjellige. Den enkelte pasient presenterer et sammensatt klinisk bilde med mangeartede symptomer og sosiale problemer som krever en fleksibel behandlingstilnærming tilpasset pasientens individuelle behov, evner og preferanser.

Personer med ustabil personlighetsforstyrrelse er ofte sterkt subjektivt plaget, og deres funksjonsevne i familiære og yrkesmessige roller er svekket.

Ifølge de amerikanske retningslinjene er ustabil personlighetsforstyrrelse den vanligste personlighetsforstyrrelsen i klinisk sammenheng

Gjest engla

Hei,

vil bare si om utagering at den likesågodt kan være retta mot seg selv som andre. Eks. eget stort sinne mot seg selv, straffe seg selv som å overspise, fremstå dårlig etc.

Vel så viktig som utagering er også dette med enten eller. Skriver litt om det her, bare sånn rent stikkordsmessig:

svart-hvitt

som i beskrivelser og tenkning: enten det ene eller det andre - kun kontraster

_aldri_, _alltid_, alle_ ingen_, _bare_ (jeg er aldri slik utenom, men alltid..., Ingen andre enn alle dere her inne....)

overdreven tiltro/unormalt klamrende/krevende/"masete" mot noen kontra på vakt, distansert, ikke følelsesmessig nær andre

overdrevent usikker, redd/engstelig, frykt kontra overdreven selvsikkerhet ved å slå bombastisk fast ting når noen sier en imot

kan gå fra "deppemodus" til optimisme fra en dag til den andre

ved stress, bruker da særlig primitive strategier/reaksjonsmåter ("reagerer som et barn")

klarer ikke differensiere sine følelser

Annonse

"I følge nhd oppfyller man ikke kriteriene for eupf dersom man ikke utagerer, om jeg har forstått han riktig."

I følge nhd må en oppfylle de diagnostiske kriterier (minst 5av 9) for å få diagnosen. Kriteriene finner du ved å søke.

Kriterier er vanskelig å tolke :-) Så jeg har noen spm jg håper du vil ta deg tid til.

1. Kan man få en av disse diagn selv om det er bare en selv som lider under det?

2. Kan man si at k-ptsd er en lettere form for eupf?

3. K-ptsd er komplisert å beahandle. Hvorfor? (For) omfattende?

4. Jeg tenker mye på og bekymrer meg for fremtiden. Kansje derfor jeg leter etter svar på det som feiler meg/diagnose også, Jeg er bekumret for å bli "avfeid" på nytt pg ikke få god nok behandling. Eller spiller diagnose ingen rolle?

5. Ville du gitt meg en slik diagnose som følge av min adferd her inne på dol, det du evt husker?

6. Støtter du tanken om at jeg tenker svart hvitt?

7. Du har lenge sagt jeg ikke tåler å være her. Andre også.Hvorfor, sett utenfra? Jeg vil gjerne vite det, og få andledning til å rette på det, tenke over det.

8. Et helt annet spørsmål: du har tidligere sagt at jeg må slutte å skrive som feks "unnskyld at jeg maser", "jeg spør fordi...". I det siste har jeg tenkt om dette har sammenheng med om jeg oppfattes som jeg tror at jeg er spesiell, unntak eller noe. Er det det? Jeg har forøvrig tenkt mye på nettop det. Jeg er usikker på om jeg fortsatt har en slik adferd, på andre måter.

9. Når jeg leser her inne, så føler jeg at man krangler noenganger i tråder. Jeg har vanskelig for å forstå forskjell på krangel og diskusjon også i rl. Du har tidligere sagt at man kan være uenig som venner. Men jeg synes det er vanskelig. Kansje et tema for terapi i rl, men jeg spør i tilfelle du har noen kloke ord.

Gjest ER bare spent på dette

Som jeg har sagt til deg før: Om du skulle ha k-PTSD diagnosen så har ikke dette praktisk betydning i hverdagen din. Det eneste av betydning er symptomene du opplever.

Jeg foreslår at du går tilbake og leser svaret jeg ga deg angående dette tidligere.

Jo, jeg tenker ofte på det. Men samtidig er jeg bekymret, for fremtiden. Om jeg vil få den hjelpen jeg trenger. Hva den hjelpen vil være. Om jeg vil få en terapeut som forstår. Ved å få en evt diagnose har jeg en viss ide om at man kansje blir tatt mer alvorlig/blir trodd?

Fem av ni kriterier er nødvendig for å få diagnosen, men ingen kriterier er obligatoriske. Dette innebærer at det teoretisk finnes 256 kriteriekombinasjoner. Disse pasientene har svært ofte andre psykiatriske lidelser i tillegg, som depresjon, angst, spiseforstyrrelser, misbrukslidelser og posttraumatisk stressforstyrrelse. Mange vil også tilfredsstille kriterier for andre personlighetsforstyrrelser som kan være vel så avgjørende for aktuell livssituasjon og prognose. Dessuten er det et stort sprik i psykososialt funksjonsnivå. Som gruppe betraktet er derfor disse pasientene svært forskjellige. Den enkelte pasient presenterer et sammensatt klinisk bilde med mangeartede symptomer og sosiale problemer som krever en fleksibel behandlingstilnærming tilpasset pasientens individuelle behov, evner og preferanser.

Personer med ustabil personlighetsforstyrrelse er ofte sterkt subjektivt plaget, og deres funksjonsevne i familiære og yrkesmessige roller er svekket.

Ifølge de amerikanske retningslinjene er ustabil personlighetsforstyrrelse den vanligste personlighetsforstyrrelsen i klinisk sammenheng

Jeg tekker for ditt engasjement, men jeg synes dette er vanskelig å forstå seg på..

Jeg har fått uepf som diagnose og du har ikke det. Jeg utagerer ikke heller egentlig. Så de lærdes strides. EUPF handler vist slik jeg har forstått det like mye om det som skjer innvendig. Jeg tror mange også en del i helsevesenet og såkalt fagpersonell rett og slett mangler kunnskap og sitter med et ganske sterotypisk syn på hvordan mennesker med EUPF kan være. Men jeg har også lurt på de samme tingene som deg rundt meg selv og har ikke egentlig fått noe fullgodt svar. Så må bare leve med at sånn er det. Noe som gjør det med håndgripelig og forståelig for meg er dette med at jeg velger å tenke personlighetstrekk fremfor forstyrrelse. Å ha unnvikende eller emosjonelt ustabile trekk er annerledes. Det får med individualiteten til den enkelte og alt som er særegent og ikke psykelig. Men så får begrepet også med at det er negative trekk som skaper trøbbel for en.

Uansett så er det noe jeg ikke finner det hensiktsmessig å gruble og tenke på eller hvorfor det er så viktig. Å jobbe med sine egne problemer og reaksjoner og det en selv sliter med. Og behandlingen er jo ofte den samme uansett. I tillegg er det frigjørerende å tre ut av diagnoseboksen. Noe om hvordan en selv som et voksent og reflektert menneske kan gjøre noe med disse mønsterne og handle annerledes. Tenke annerledes etc.

Takk for din tilbakemelding, greit å se hvordan andre har/opplever det :-)

Jeg brukte lang tid på å finne konkrete spm utav det kaoset av alle tanker jeghar rundt dette. Håpet så inderlig på svar på dette, få slå meg til ro med noe som har opptatt meg lenger her inne.. Derfor blir jeg så lei meg når jeg ikke får svar ogs, iallefall når det er noe som har stor betydning for meg. Kansje finnes det ikke noen svar på det, kansje har du ikke tid eller vil bruke tid på det, kansje er spm dumme og bare "tull" jeg har sett deg skrive før, kansje ikke interessant nok, kansje er du og irritert på meg osv. Kansje er det nettopp dette du og andre mener også, nr dere sier jeg ikke tåler å være her. Spør jo ikke fordi det er morsomt å vise andre at en er dum liksom ;-)

Hilsen en som bare prøver å forstå samt ta konsekvener av ting.

Annonse

Gjest hjelpe meg..12

Jeg brukte lang tid på å finne konkrete spm utav det kaoset av alle tanker jeghar rundt dette. Håpet så inderlig på svar på dette, få slå meg til ro med noe som har opptatt meg lenger her inne.. Derfor blir jeg så lei meg når jeg ikke får svar ogs, iallefall når det er noe som har stor betydning for meg. Kansje finnes det ikke noen svar på det, kansje har du ikke tid eller vil bruke tid på det, kansje er spm dumme og bare "tull" jeg har sett deg skrive før, kansje ikke interessant nok, kansje er du og irritert på meg osv. Kansje er det nettopp dette du og andre mener også, nr dere sier jeg ikke tåler å være her. Spør jo ikke fordi det er morsomt å vise andre at en er dum liksom ;-)

" kansje har du ikke tid eller vil bruke tid på det, kansje er spm dumme og bare "tull" jeg har sett deg skrive før, kansje ikke interessant nok, kansje er du og irritert på meg osv. Kansje er det nettopp dette du og andre mener også, nr dere sier jeg ikke tåler å være her. Spør jo ikke fordi det er morsomt å vise andre at en er dum liksom ;-)"

Kanskje du kan gjenta deg selv nr 1031 gang til med akkurat det samme?

" kansje har du ikke tid eller vil bruke tid på det, kansje er spm dumme og bare "tull" jeg har sett deg skrive før, kansje ikke interessant nok, kansje er du og irritert på meg osv. Kansje er det nettopp dette du og andre mener også, nr dere sier jeg ikke tåler å være her. Spør jo ikke fordi det er morsomt å vise andre at en er dum liksom ;-)"

Hva er galt med å si det akkurat som det oppleves?

Jeg tror faktisk ikke at noen kan hjelpe meg videre, eller om noen i hele tatt forstår hvordan det er å ha det sånn :-(

Gjest lalala land

Fordi dette har jeg lest 1000 ganger fra deg før, du fisker etter svar fra nhd om at han det er interessant nok det du skriver, at han er ikke irritert på deg, at det er ikke dumme spørsmål osv.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg har aldri kunnet svare på alle spørsmål som stilles her.

Jeg har heller ikke gitt noen begrunnesle for når jeg svarer og når jeg ikke svarer. Slik må det fortsette å være.

Gjest engla

Jeg har aldri kunnet svare på alle spørsmål som stilles her.

Jeg har heller ikke gitt noen begrunnesle for når jeg svarer og når jeg ikke svarer. Slik må det fortsette å være.

Vi kan vel heller ikke med rimelighet purre på svar etter 2 timer og 9 minutter...

Gjest engla

Jeg forstår ikke hvordan du kan trekke en slik konklusjon når det kun er gått 2 timer og 9 minutter siden ditt spm.innlegg.

Jeg forstår ikke hvordan du kan trekke en slik konklusjon når det kun er gått 2 timer og 9 minutter siden ditt spm.innlegg.

det var ikke slik jeg mente det, men jeg har forståelse for at det ser slik ut. Jeg begynner nå å tenke på dette med denne diagnosen. Du har lenge forsøkt å få meg til å innse det. Har du andre forslag til hvordan jeg oppfattes mht denne diagnosen så tar jeg gjerne i mot. Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...