Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 26 år som har et problem som har plaget meg helt siden jeg var ei lita jente. Kort sagt: jeg er syltynn og klarer ikke legge på meg.

Uansett hva jeg spiser eller drikker så legger jeg ikke på meg et gram. Jeg spiser 3-4 brødskiver til frokost og til lunch, og varm middag hver dag, samt litt mat om kvelden. Jeg har begynt å trene 2 ganger i uken i håp om at dette skal hjelpe, men har ikke merket noe enda.

Begge foreldrene mine er slanke, men ikke så tynne som meg.

Mange synes jeg ikke bør klage fordi jeg er tynn, men selv føler jeg meg FOR tynn. Jeg liker ikke å gå i bikini og badedrakt i frykt for at noen skal tro jeg har spiseforstyrrelse. Ikke at jeg ser syk ut, men jeg føler det slik for det.

Jeg er 171 cm og vekten varierer mellom 50-54 kg, men aldri mer enn det.

Jeg kunne tenke meg å veie mellom 60-65 kg, men hvordan skal jeg få dette til???

Kan du hjelpe meg med noen råd?

Takk for et flott tilbud her på nett..:-)

mvh

beinrangelet

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33168-beinrangel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Her er en generell tekst jeg tidligere har skrevet om denne problemstillingen. Som du vil se er det vanskelig å endre kroppens proposjoner i særlig grad. Du har rett i arvelige faktorer ofte er av stor betydning.

"Kroppsbygningen skyldes først og fremst medfødte egenskaper. I hvilken grad dette gjelder deg, kan du få et inntrykk av ved å studere bilder av dine foreldre når de var på din alder. Kanskje har du også slanke søsken ? Dessuten er ungdommer som vokser mye i høyden i løpet av kort tid ofte tynne de første årene etter puberteten. For de fleste mennesker vil en stressende hverdag med for lite tid til å spise skikkelig tære på vekten.

Større vekttap bør undersøkes av lege. De kan skyldes mer alvorlige spiseforstyrrelser, diabetes (sukkersyke), mage-tarmsykdommer, høyt stoffskifte eller en ondartete lidelse.

Dersom du har fått bekreftet at du er frisk, synes jeg du bør prøve å akseptere vekten din. Hvis du er stolt av kroppen din, vil også andre mennesker tenke at den er flott. Ønsker du i tillegg å legge på deg noen kilo kan du forsøke følgende råd. Vær forberedt på at det er vanskelig å endre medfødte egenskaper.

- Spis ofte. Det bør helst ikke gå mer enn fire timer mellom hvert måltid.

- Unn deg tilstrekkelig med ro når du spiser.

- Mosjoner jevnlig. Det bygger opp muskulaturen og regulerer apetitten.

- Stump røyken. Den demper matlysten, er ugunstig for dine kvinnelige hormoner og gir deg et usunt ytre.

- Legg ikke på deg ved hjelp av potetgull, hamburgere, brus og sjokolade. Slik mat øker risikoen for sykdom senere i livet. Velg heller fett fra fisk- og planteriket. Nøtter som pålegg og til snacks, avokado, majones, reke- og italiensk salat, dressinger med soyaolje samt fet fisk er bra for den som vil legge på seg. Rosiner er også rike på kalorier."

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33168-beinrangel/#findComment-129467
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...