Gå til innhold

Musikklinje eller vanlig allmenn

Anbefalte innlegg

Gjest en dol-mor
Skrevet

Poden har vanskelig for å bestemme seg for om det skal bli musikk eller vanlig videregående.

Hvilke skoler er det man ikke kommer inn på med vanlig videregående, altså musikklinja?

Jeg synes egentlig at musikklinje er fint, for man utvikler musiktalentet og kan ha stor glede av det resten av livet, om så det bare er som hobby.

Men poden bestemmer selvsagt selv, men klarer ikke å bestemme seg.

Noen gode råd?

Gjest lærermor
Skrevet

Du kommer inn på alle universiteter og høyskoler med musikklinja. Det som teller er at du må ha såkalt studiekompetanse og det får man på musikklinja.

Gjest en dol-mor
Skrevet

Du kommer inn på alle universiteter og høyskoler med musikklinja. Det som teller er at du må ha såkalt studiekompetanse og det får man på musikklinja.

Men hva blir forskjellen da? Eller fordelen med allmen?

Skrevet

Forskjellen er at hvis poden skulle bestemme seg for å bli sivilingeniør, økonom eller noe annet grusommelig kjedelig og drepende for livsglede og kreativitet, så må han ta et år ekstra med realfagene (matematikk, fysikk o.l. i en godkjent kombinasjon). Jeg vil helt klart anbefale musikklinja. Der lærer han enormt mye som kan brukes i alle yrker, slik som selvstendighet, fremføringer, kreativitet, arbeidspress, stå foran en forsamling og jobbe for sine mål. I tillegg får han være del i et mye sterkere fellesskap enn ved vanlig allmennfaglig og utvikle sine hobbyer til et høyt nivå. Velg musikklinja!!!! :-)

Jeg gikk forøvrig allmennfaglig studieretning selv, med realfag. Det var også helt greit sosialt og utdanningsmessig, men jeg hadde helt klart valgt et enda bedre alternativ om jeg hadde fått velge på nytt.

Skrevet

Poenget er vel at hvis man skal velge musikk- eller idrett- eller media-linjen, bør man være spesielt interessert i de fagene,- ellers er det ikke noe poeng i. Disse linjene gir generell studiekompetanse.

Man kan ikke starte rett på f.eks. medisin- veterinær- eller ingeniørstudiet med generell studiekompetanse - da må man ta et 4.år for å få de ekstra fagene.

Gjest en dol-mor
Skrevet

Forskjellen er at hvis poden skulle bestemme seg for å bli sivilingeniør, økonom eller noe annet grusommelig kjedelig og drepende for livsglede og kreativitet, så må han ta et år ekstra med realfagene (matematikk, fysikk o.l. i en godkjent kombinasjon). Jeg vil helt klart anbefale musikklinja. Der lærer han enormt mye som kan brukes i alle yrker, slik som selvstendighet, fremføringer, kreativitet, arbeidspress, stå foran en forsamling og jobbe for sine mål. I tillegg får han være del i et mye sterkere fellesskap enn ved vanlig allmennfaglig og utvikle sine hobbyer til et høyt nivå. Velg musikklinja!!!! :-)

Jeg gikk forøvrig allmennfaglig studieretning selv, med realfag. Det var også helt greit sosialt og utdanningsmessig, men jeg hadde helt klart valgt et enda bedre alternativ om jeg hadde fått velge på nytt.

Ja jeg tenker også at karrieren er ikke alt. Men tror nok at en lærer en del av de tingene som å jobbe for et mål, fremføre og sånt på allmenn også. Men at det alltid må være flott å ha noe kunstnerisk i tillegg. Tror også at det vil bli mer og mer verdsatt i fremtiden.

Skrevet

Jeg gikk musikklinje, og hadde tre flotte år. Men det er hardt arbeid! Man tar den generelle studiekompetansen ved siden av mange krevende linjefag, det er alltid prosjekter, konserter, nye ensemblesammensetninger osv. Vi på musikklinja la ned betydelig flere uketimer på skolen gjennom videregående enn det som er vanlig på allmennfag. Så skal han søke musikklinje må han være motivert for det, og ikke minst ha evner i den retningen. Vi hadde noen i vår klasse som slet med musikkfagene, og de klarte rett og slett ikke å henge med i svingene hele veien.

Gjest lærermor
Skrevet

Forskjellen er kun at på musikklinja har du musikk som valgfag. Dufår full studiekompetanse på musikklinja. Musikklinja er allmenn med fordypning i musikk. Har han interesse for/driver med musikk vil nok musikklinja være midt i blinken.

Skrevet

La ham gå musikklinja, det er en ypperlig anledning til å fordype seg i en hobby (evt framtidig yrke?) og samtidig få studiekompetanse.

Skrevet

Min datter hadde samme problemet. Hun ønsker å studere et fag hvor hun må ha realfag for å komme inn. Hun Valgte allmenn, men spiller likevel mye, i revyen på skolen og i flere andre sammenhenger. Hun sier hun både angrer og ikke angrer. :)

Jeg tror ikke nødendigvis det er mer arbeid å ta musikklinja. De har flere skoletimer. Realfagselevene har svært mye lekser.

Gjest en dol-mor
Skrevet

Jeg gikk musikklinje, og hadde tre flotte år. Men det er hardt arbeid! Man tar den generelle studiekompetansen ved siden av mange krevende linjefag, det er alltid prosjekter, konserter, nye ensemblesammensetninger osv. Vi på musikklinja la ned betydelig flere uketimer på skolen gjennom videregående enn det som er vanlig på allmennfag. Så skal han søke musikklinje må han være motivert for det, og ikke minst ha evner i den retningen. Vi hadde noen i vår klasse som slet med musikkfagene, og de klarte rett og slett ikke å henge med i svingene hele veien.

Takk for svar! Poden har spilt gitar i flere år med dertilhørende opptredener. På opptaksprøven sa de at det var en fin fremførelse med sang og gitar. Han er også generlet skoleflink. Men han føler ikke at han kan noter noe særlig. Og når man skal høre ulike ting i musikktimen og si hva det er. Men jeg regner med at man blir gitt noteopplæring på skolen.

Ellers er musikkinteressen absolutt til stede med flere gitarer og nyinnkjøpt keyboard.

Skrevet

Man får generell studiekompetanse på musikklinja. En god del av karakterene blir i musikkrelaterte fag, så snittet går ned dersom man ikke er såpass dyktig og interessert at man henger godt med i disse.

Man får ikke nok realfag til å søke de studiene som krever høy studiebelastning i disse, ref. hulkerts innlegg lenger ned. Det blir altså som om man går vanlig studiespesialisering (tidligere "allmenn"), men ikke velger mer realfag enn det som er obligatorisk.

Noen av de som har din sønns interesseområde innenfor musikken, sliter med de mest teoretiske musikkfagene. Han bør derfor ha høy motivasjon for å jobbe med disse. På den annen side kan det å ha utøvende musikkfag på skolen være en fin måte å "overleve" videregående på, hvis man ikke er så glad i allmennfagene. Datteren min har gått medielinja nettopp av den grunn - hun orket ikke bare ungdomsskolefagene i tre år til.

Musikk er enklere å ha som "bare" hobby enn mange andre interesseområder, fordi det er en god del tilbud for flinke amatører. Jeg mener ikke dermed å fraråde å ta musikklinja.

Det kan være en god idé å snakke med noen som har omtrent samme interesseområde musikalsk, og som går på den aktuelle skolen. Det er ganske stor forskjell mellom skolene når det gjelder f.eks. bandmiljø kontra undervisning i klassisk musikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...