Gå til innhold

Leponex og kondisjonsidrett

Anbefalte innlegg

Gjest Nysgjerrig mosjonist.

Har fått med meg at personer med diagnose schizofreni muligens kan oppleve symptombedring ved å trene regelmessig, men at dette gjenstår å bli vitenskapelig godt nok bevist. Det jeg lurer på er; i hvilken grad kan en som står på et antipsykotikum drive idrett og ha samme treningsutbytte som en hvilken som helst annen. Er det f.eks. mulig å tenke seg toppidrett kombinert med Leponex, slik det er blitt meg fortalt. Vil bivirkninger, som overvekt og økt søvnbehov (dårligere restitusjon), virkninger på metabolisme, dempet dopamineffekt (pga. reseptorblokkade og derfor minket "runners high") osv.,umuligjøre gode prestasjoner. Eller kan en tenke seg at Leponex yter en viss motstand mot trening, alik at treningen blir mer effektiv, og at treningsmengden derfor blir mindre for å nå et fastsatt mål. Risiko for overtrening vil vel i så fall øke hvis utøveren trener opp mot det vedkommende klarer å absorbere av trening.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331981-leponex-og-kondisjonsidrett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det jeg lurer på er; i hvilken grad kan en som står på et antipsykotikum drive idrett og ha samme treningsutbytte som en hvilken som helst annen.

S: En kan drive idrett og ha treningsutbytte som alle andre.

Er det f.eks. mulig å tenke seg toppidrett kombinert med Leponex, slik det er blitt meg fortalt?

S: Jeg ser ingen teoretiske hindringer for det.

Vil bivirkninger, som overvekt og økt søvnbehov (dårligere restitusjon), virkninger på metabolisme, dempet dopamineffekt (pga. reseptorblokkade og derfor minket "runners high") osv.,umuligjøre gode prestasjoner.

S: Det vil ikke umuliggjøre gode prestasjoner. Om det vil muliggjøre prestasjoner på topp verdensnivå, vet jeg ikke. Jeg vil tro at hos en person som trenger Leponex er det andre faktorer enn medisinen som er mer avgjørende om en ikke blir verdensmester i en kondsjonsidrett.

Eller kan en tenke seg at Leponex yter en viss motstand mot trening, alik at treningen blir mer effektiv, og at treningsmengden derfor blir mindre for å nå et fastsatt mål.

S: Det høres usannsynlig ut. I så fall ville Leponex finnes på dopinglisten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...