Gjest Nysgjerrig mosjonist. Skrevet 21. juli 2009 Del Skrevet 21. juli 2009 Har fått med meg at personer med diagnose schizofreni muligens kan oppleve symptombedring ved å trene regelmessig, men at dette gjenstår å bli vitenskapelig godt nok bevist. Det jeg lurer på er; i hvilken grad kan en som står på et antipsykotikum drive idrett og ha samme treningsutbytte som en hvilken som helst annen. Er det f.eks. mulig å tenke seg toppidrett kombinert med Leponex, slik det er blitt meg fortalt. Vil bivirkninger, som overvekt og økt søvnbehov (dårligere restitusjon), virkninger på metabolisme, dempet dopamineffekt (pga. reseptorblokkade og derfor minket "runners high") osv.,umuligjøre gode prestasjoner. Eller kan en tenke seg at Leponex yter en viss motstand mot trening, alik at treningen blir mer effektiv, og at treningsmengden derfor blir mindre for å nå et fastsatt mål. Risiko for overtrening vil vel i så fall øke hvis utøveren trener opp mot det vedkommende klarer å absorbere av trening. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331981-leponex-og-kondisjonsidrett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. juli 2009 Del Skrevet 22. juli 2009 Det jeg lurer på er; i hvilken grad kan en som står på et antipsykotikum drive idrett og ha samme treningsutbytte som en hvilken som helst annen. S: En kan drive idrett og ha treningsutbytte som alle andre. Er det f.eks. mulig å tenke seg toppidrett kombinert med Leponex, slik det er blitt meg fortalt? S: Jeg ser ingen teoretiske hindringer for det. Vil bivirkninger, som overvekt og økt søvnbehov (dårligere restitusjon), virkninger på metabolisme, dempet dopamineffekt (pga. reseptorblokkade og derfor minket "runners high") osv.,umuligjøre gode prestasjoner. S: Det vil ikke umuliggjøre gode prestasjoner. Om det vil muliggjøre prestasjoner på topp verdensnivå, vet jeg ikke. Jeg vil tro at hos en person som trenger Leponex er det andre faktorer enn medisinen som er mer avgjørende om en ikke blir verdensmester i en kondsjonsidrett. Eller kan en tenke seg at Leponex yter en viss motstand mot trening, alik at treningen blir mer effektiv, og at treningsmengden derfor blir mindre for å nå et fastsatt mål. S: Det høres usannsynlig ut. I så fall ville Leponex finnes på dopinglisten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/331981-leponex-og-kondisjonsidrett/#findComment-2781100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.