Gå til innhold

Ikke langt fra geni til idiot?

Anbefalte innlegg

Gjest annonymia

Bare lurer på om dette stemmer. Jeg leser en del tråder her om gud og Jesus osv. Greit å ha sin tro, men når tipper dette over?

Hvor går den grensen tro? Har endel fanatiske tungetalere og fanatisk religiøse i min nærmeste slekt. Har blitt fortalt ditt og datt hele livet. Lurer egentlig på om det har rablet for en god del av dem? Min far sa alltid at det er mange genier i slekta, men så har de jammen tippet over til å bli idioter også en god del av dem. Pent sagt, hehe :-)

Selv har jeg både sett og hørt ting når jeg har vært syk, derfor jeg bruker AP ( må vel innrømme at jeg kanskje trenger denne med. likevel ). Nå sorterer jeg ting og har nettopp oppdaget at jeg egentlig er mye friskere enn jeg var for et par måneder siden.

Religion kan være bra, men det kan pokker ta meg dra deg langt ned også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/331999-ikke-langt-fra-geni-til-idiot/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når man snakker om geni tenker jeg på intelligens eller skaperevne, ikke på tro som i religiøsitet. Før trodde man at man kunne bli så smart at man ble idiot, nå vet man at det ikke stemmer. Religion er noe helt annet. Religion er ikke bare negativt, men det er utrolig kvinnefiendtlig og skaper mye angst hos mange.

Gjest annonymia

Når man snakker om geni tenker jeg på intelligens eller skaperevne, ikke på tro som i religiøsitet. Før trodde man at man kunne bli så smart at man ble idiot, nå vet man at det ikke stemmer. Religion er noe helt annet. Religion er ikke bare negativt, men det er utrolig kvinnefiendtlig og skaper mye angst hos mange.

Mulig det ja. Bare at i min slekt har dette blitt mixet sammet til noe stort tull. Lærdom kommer fra Gud, alt som er gitt deg kommer fra Gud. Gjør du noe dumt kommer du til djevelen.

Sort-hvitt? Hvor langt blir det da fra suksess til svarte................!!!

hidi, the scorpion

Javel....

Jeg tror på Jesus, føler meg ikke svak pga det;)

Gjest annonymia

Din personlige tro, er bra nok;)

Jesus forlanger ikke mer, men det finnes mange "fariseere" også i dag...

Derfor kaller jeg meg ikke kristen, men troende, for _min_ tro er nok!

Bare spør om du undrer?

Personlig tro? Vel,vel, det har jeg kanskje ...:-)

Annonse

Ja, geniet går heller .over til galskap som i en sirkel.

Merkelig, rotete tema dette her ?

Mulig det ja. Bare at i min slekt har dette blitt mixet sammet til noe stort tull. Lærdom kommer fra Gud, alt som er gitt deg kommer fra Gud. Gjør du noe dumt kommer du til djevelen.

Sort-hvitt? Hvor langt blir det da fra suksess til svarte................!!!

Merkelig opplæring, ikke rart at folk får religion opp i vrangstrupen

Gjest annonymia

Jeg tenker ikke på religiøsitet når jeg hører ordet geni. Da tenker jeg på høy intelligens.

Det er meget stor avstand mellom geni (høy IQ) og idiot (meget lav IQ).

Det som er rart med disse slektningene mine er at de hadde toppkarakterer i alt helt til de var ca 20 år. Da fallt de av "lasset" og ble fanatisk religiøse, ble redd for at alt var syndig, redd folk (flyktet på loftet når de fikk besøk, gikk ikke i butikken bla).

Tror påvirkning av en religiøs (faen) av en far som banket dem og "matet" dem med straffedom fra bibelen, var en utløsende faktor.

Forklarte meg vel litt tungvint :-). Men ser at utsagnet fra min far sikkert ikke hadde med religion å gjøre.

Lurer på at dette med religion og ånder ofte kommer inn i bildet når man blir psykisk syk? Har det sånn selv når jeg ikke er i form. Selv om jeg ikke er kristen fornemmer jeg at det er "noe" i rundt meg.

I tillegg har jeg også trang til å gjemme meg og er redd mennesker. Er redd jeg har fått en arv som jeg ikke ønsker :(

Forskjellen er vel at jeg har tatt mot til meg og søkt hjelp.

Hva tror du dette er for noe foresten?

Det som er rart med disse slektningene mine er at de hadde toppkarakterer i alt helt til de var ca 20 år. Da fallt de av "lasset" og ble fanatisk religiøse, ble redd for at alt var syndig, redd folk (flyktet på loftet når de fikk besøk, gikk ikke i butikken bla).

Tror påvirkning av en religiøs (faen) av en far som banket dem og "matet" dem med straffedom fra bibelen, var en utløsende faktor.

Forklarte meg vel litt tungvint :-). Men ser at utsagnet fra min far sikkert ikke hadde med religion å gjøre.

Lurer på at dette med religion og ånder ofte kommer inn i bildet når man blir psykisk syk? Har det sånn selv når jeg ikke er i form. Selv om jeg ikke er kristen fornemmer jeg at det er "noe" i rundt meg.

I tillegg har jeg også trang til å gjemme meg og er redd mennesker. Er redd jeg har fått en arv som jeg ikke ønsker :(

Ingen religion gavner , hvis fornuften er kuttes ut. Det du opplever med ånder og alt det der, har skapt mer uvitenhet og utrygghet hos deg i steden for trygghet. Mennesker ken gjøre lyset til mørke for seg selv og andre, fordi de ikke er oppriktig, men stytr mest av føleri.

Annonse

Du srev : "Tror påvirkning av en religiøs (faen) av en far som banket dem og "matet" dem med straffedom fra bibelen, var en utløsende fakto"

Tror nok at det kan være en medvirkende årsak, ja

Du skrev : "Men ser at utsagnet fra min far sikkert ikke hadde med religion å gjøre.2

Hva slaks utsagn var det ?

Gjest annonymia

Ingen religion gavner , hvis fornuften er kuttes ut. Det du opplever med ånder og alt det der, har skapt mer uvitenhet og utrygghet hos deg i steden for trygghet. Mennesker ken gjøre lyset til mørke for seg selv og andre, fordi de ikke er oppriktig, men stytr mest av føleri.

Takk for dagens text :-)

Gjest annonymia

Du srev : "Tror påvirkning av en religiøs (faen) av en far som banket dem og "matet" dem med straffedom fra bibelen, var en utløsende fakto"

Tror nok at det kan være en medvirkende årsak, ja

Du skrev : "Men ser at utsagnet fra min far sikkert ikke hadde med religion å gjøre.2

Hva slaks utsagn var det ?

Når han snakket om disse menneskene sa han at de var bevis på at det ikke er langt fra geni til idiot :-). Tror han mener at de er veldig intelligente, men at det ble for meget av det gode, el noe sånt :-). De greier ihvertfall ikke å nyttiggjøre seg denne intelligensen sin, sannsynligvis fordi de ble psykisk syke.

Dette beviser vel egentlig at psykisk syke ikke trenger å være dumme som enkelte later til å tro :-)

Gjest annonymia

Ikke sant... psykiske lidelser har jo ingenting med intelligens å gjøre, bortsett fra at enkelte tilstander kan være til skade for hjernen (psykose, alvorlig depresjon), slik at intelligensen svekkes.

Du også er jo et levende bevis på dette da :-). Du virker veldig kunnskapsrik :-)

Når han snakket om disse menneskene sa han at de var bevis på at det ikke er langt fra geni til idiot :-). Tror han mener at de er veldig intelligente, men at det ble for meget av det gode, el noe sånt :-). De greier ihvertfall ikke å nyttiggjøre seg denne intelligensen sin, sannsynligvis fordi de ble psykisk syke.

Dette beviser vel egentlig at psykisk syke ikke trenger å være dumme som enkelte later til å tro :-)

Kjenner ikke de intellektuelle menneskene du nevner, men ut fra det du skriver, så kan høres ut som at de hadde gjort mer nytte for seg på andre måter. Nei psykisk syke mennesker er ikke dumme, men akkurat nå vet jeg ikke helt, hvem eller hva du mener med det :-) ?

Gjest annonymia

Kjenner ikke de intellektuelle menneskene du nevner, men ut fra det du skriver, så kan høres ut som at de hadde gjort mer nytte for seg på andre måter. Nei psykisk syke mennesker er ikke dumme, men akkurat nå vet jeg ikke helt, hvem eller hva du mener med det :-) ?

Mener på generellt grunnlag :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...