Gå til innhold

Psykopat

Anbefalte innlegg

Mary Poppins

Hei

Jeg refererer til et tidligere innlegg jeg har skrevet om dette før:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/show.wa2?MessageId=4039304

Situasjonen har egentlig ikke bedret seg. Venninnen min snakker med politiet nesten hver dag, men hun skal ikke i retten om besøksforbud før slutten av august. Ergo er det ikke så mye politiet kan gjøre visst nok.

Eksen hennes har nå prestert å ødelegge låsen på døren hennes 5 ganger de siste to ukene. Hun er livredd konstant og blir også truet på livet via meldinger osv hele tiden. Han har nå også begynt å ringe kontoret, og vil snakke med sjefen hennes for å forsøke få henne sparket. Heldigvis er alle på kontoret klar over dette, og firma har nå også anmeldt han for trakassering på arbeidsplassen. Han truer også med å sende nakenbilder av henne til alle kollegaene, men har heldigvis ikke gjort dette enda.

Her om dagen var hun ute til lunsj i 1,5 time, og hadde glemt mobilen på pulten. Da hun kom tilbake hadde han ringt 43 ganger. Hun hadde også fått 8 meldinger om at hun var en hore, at hun hadde ingen verdi, at hun fortjente å dø osv. Da hun kom hjem, stod han i trappoppgangen hennes. Hun fikk rasket med seg sønnen og løp ut og ringte politiet. Etter mye om og men så kom de men da hadde han stukket.

Hun har ringt krisesenteret noen ganger, men føler seg ikke spesielt velkommen der. Hun ringte senest igår da han hadde ødelagt låsen for 5 gang, og hun ble tilbudt å sove der for natten men så måtte de se ann om hun være der lenger.. de hadde tross alt ikke plass till alle og enhver.

Hun skal i mekling med barnevernet imorgen for å prøve få full foreldrerett til deres barn, men det er visst svært vanskelig å få til har hun blitt fortalt. Dette kan jeg ikke skjønne, han utsetter jo sønnen sin for fare konstant, han har ingen jobb, ingen sted å bo, er småkriminell, bruker og selger narkotika, han forsøker å få henne sparket (den eneste inntektskilden som sørger for at barnet får mat), truer henne på livet, slår henne foran sønnen, osv. Også skal han liksom fortsatt kunne ha foreldrerett?

Jeg har så vondt av henne. Hun føler hun ikke blir hørt noe sted og føler seg svært maktesløs. Jeg har rådet henne til å fortsette å være pågående på politiet, og i tillegg føre logg over alt som skjer hver dag, da den kan kanskje bli nyttig i rettsaken.

Er det noen som har andre råd jeg kan komme med?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mary Poppins

Har hun kontakt med en handledyktig advokat?

Et poeng litt på siden; dersom hun ikke ønsker å møte til mekling sammen med denne fyren, så kan hun be om separat mekling.

Nei det har hun vel ikke.. hun har ikke så god økonomi så jeg er usikker på om hun har råd til en god advokat? :-/

Hun har fått en egen etterforsker i politiet som hun egentlig skal ringe hver gang det er noe, men han har ikke tatt tlf på de siste 6 ukene så så mye hjelp var det :(

Jeg spurte henne ang det med meklingen men hun _vet_ at han ikke møter opp uansett så da trenger hun ikke spørre om separat mekling mente hun.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2780980
Del på andre sider

Nei det har hun vel ikke.. hun har ikke så god økonomi så jeg er usikker på om hun har råd til en god advokat? :-/

Hun har fått en egen etterforsker i politiet som hun egentlig skal ringe hver gang det er noe, men han har ikke tatt tlf på de siste 6 ukene så så mye hjelp var det :(

Jeg spurte henne ang det med meklingen men hun _vet_ at han ikke møter opp uansett så da trenger hun ikke spørre om separat mekling mente hun.

Jeg ville investert i advokat, selv om det evt. ville medført at jeg måtte ha lånt pengene til det. Hvis hun bor i Oslo eller omegn, så ville jeg ha kontaktet http://www.reiss-andersen.no/9.html

Det er ingen selvfølge at hun vil få til at barnet ikke skal ha samvær med far; det kreves evt. uhyre gode begrunnelser for å få det til. Også dette vil advokaten hjelpe til med å vurdere.

Advokaten koster rundt 1000,- pr time, men jobber effektivt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2780981
Del på andre sider

Annonse

Har hun kanskje rett til fri rettshjelp? Inntektsgrensen var 230000 i fjor, den er hevet litt nå.

Når kontakten hennes i politiet ikke svarer, bør hun be om en ny.

Har hun anmeldt? I så fall finnes det en politijurist på saken. Det er ofte svært effektivt å kontakte dem direkte har jeg erfart, hvis poltibetjentene i første linje virker uinteresserte.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2780994
Del på andre sider

Gjest been there, done that

Politiet kan ilegge et midlertidig besøkforbud innen hun kommer i retten, det kan de gjøre pronto.

Forutsetningene for å utstede et besøksforbud er helt klart tilstede, slik situasjonen er beskrevet.

Har selv opplevd det. Fikk bare en telefon fra politet hvor de informerte meg om dette. Situasjonen min var på langt nær så alvorlig som hennes.

Absolutt alt må loggføres, hun bør være minst mulig alene. Hun bør også kontakte politet hver gang det skjer noe, slik at dette blir loggført.

Dette blir tildels brukt som bevis i retten, iallefall i mitt tilfelle.

Det blir mer konkret enn bare påstander, når hun kan tid-og tallfeste hendelsene.

Hun bør fortsette å kontakte politiet og legge press på dem.

Forstår ikke helt det med at hun skal ha mekling hos barnevern?

Det er vel Familievernkontoret som tar seg av slikt?

Selv om han kanskje ikke møter, bør hun likevel be om separat mekling og hun bør ankomme og reise derfra litt utenfor det tidspunktet som er satt. Hun bør også ha med seg noen som kan følge henne til og fra i tilfelle det skulle oppstå en konfrontasjon.

Eller bør hun avstå fra all kontakt med denne mannen. Ikke svare på meldinger, telefoner osv.

Hun bør også informere sin arbeidsgiver om situasjonen, slik at de er klar over dette. De kan ikke gi henne sparken pga av ham, men de bør vite om hva som foregår. Det kan være til hennes hjelp senere.

Det er vanskelig å få fullt foreldreansvar, men retten kan begrense kontakt mellom far og barn, evt. idømme samvær under tilsyn.

Det blir alltid oppnevnt en sakkyndig i slike saker nå og de skal også vurdere foreldrenes egnethet, der vil han trolig ikke score veldig høyt.

Hvis ikke hun velger selv å gå til rettsak, så må han gjøre det. Hun vil da ha godt grunnlag for å nekte samvær, og bør vel egentlig også gjøre det.

Jeg ble ikke utsatt for så mye fysisk vold, men mest psykisk. Min eks hadde en personlighetstrekk/forstyrrelser som grenset til psykopati.

Han ble idømt samvært under tilsyn under gitte vilkår.Hvis vilkårene ble brutt, falt samværsretten bort. Han hadde samvær 3 ganger før han brøt vilkårene.

Jeg var selv i kontakt med barnevernet, men fikk ingen hjelp derfra. Men det er kommet nye retningslinjer siden den gang, og det er meget mulig de opptrer annerledes. Har likevel en oppfatning av at det varierer i de ulike kommuner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2781098
Del på andre sider

Gjest xbellax

Ser du har fått endel bra råd her. Jeg blir faktisk litt satt ut å lese det du skriver om krisesenteret. Dette skal være et sted man kan dra til i stuasjoner du beskriver, det er fint liten hjelp å dra dit når man ligger der halvdød. Dette er en akutt krise og selvsagt trenger hun hjelp av krisesenteret. Det jeg vet er at på de fleste sentre nå i sommer er der endel vikarer, jeg vil råde henne til å ringe på nytt, hun kan rett og slett ha truffet på et surt tryne (de finnes desverre overalt).Av dem å si at "vi må evaulere videre" er bare unødvendige ord, hun er i en akutt krise og trenger hjelp; og så får man ta en dag og en natt av gangen. Jeg må jo og si politiet gjør en fantastisk slett jobb her og hun må virkelig snakke med dem igjen. Behandlingen hun har fått fra dem holder virkelig ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2781333
Del på andre sider

Mary Poppins

Ikke besøksforbud før i august? Hva slags politikammer er egentlig dette?

Besøksforbud ilegges av en jurist i løpet av en dag eller to. Så må det stadfestes av retten, men det gjelder i det øyeblikket juristen ilegger.

Hun fikk midlertidig besøksforbud for halvannen mnd siden, og de kalte denne eksen inn til avhør. Han la det såklart frem som at det var _hun_ som ikke klarte å holde seg borte fra han, og at det var hun som kom med trusler osv. Kollegaen min fikk en ganske krass tlf fra etterforskeren at greit hun skulle få midlertidig besøksforbud, men det gjaldt begge veier! Så fikk hun et brev i posten om at besøksforbudet var opphevet uken etter. Nå skal hun som sagt i retten 20.aug for å prøve få til en ny besøksforbud.

Jeg må bare si jeg er helt sjokkert over politiet i denen saken. Virker desverre ikke som hun blir ordentlig trodd.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2781430
Del på andre sider

Mary Poppins

Politiet kan ilegge et midlertidig besøkforbud innen hun kommer i retten, det kan de gjøre pronto.

Forutsetningene for å utstede et besøksforbud er helt klart tilstede, slik situasjonen er beskrevet.

Har selv opplevd det. Fikk bare en telefon fra politet hvor de informerte meg om dette. Situasjonen min var på langt nær så alvorlig som hennes.

Absolutt alt må loggføres, hun bør være minst mulig alene. Hun bør også kontakte politet hver gang det skjer noe, slik at dette blir loggført.

Dette blir tildels brukt som bevis i retten, iallefall i mitt tilfelle.

Det blir mer konkret enn bare påstander, når hun kan tid-og tallfeste hendelsene.

Hun bør fortsette å kontakte politiet og legge press på dem.

Forstår ikke helt det med at hun skal ha mekling hos barnevern?

Det er vel Familievernkontoret som tar seg av slikt?

Selv om han kanskje ikke møter, bør hun likevel be om separat mekling og hun bør ankomme og reise derfra litt utenfor det tidspunktet som er satt. Hun bør også ha med seg noen som kan følge henne til og fra i tilfelle det skulle oppstå en konfrontasjon.

Eller bør hun avstå fra all kontakt med denne mannen. Ikke svare på meldinger, telefoner osv.

Hun bør også informere sin arbeidsgiver om situasjonen, slik at de er klar over dette. De kan ikke gi henne sparken pga av ham, men de bør vite om hva som foregår. Det kan være til hennes hjelp senere.

Det er vanskelig å få fullt foreldreansvar, men retten kan begrense kontakt mellom far og barn, evt. idømme samvær under tilsyn.

Det blir alltid oppnevnt en sakkyndig i slike saker nå og de skal også vurdere foreldrenes egnethet, der vil han trolig ikke score veldig høyt.

Hvis ikke hun velger selv å gå til rettsak, så må han gjøre det. Hun vil da ha godt grunnlag for å nekte samvær, og bør vel egentlig også gjøre det.

Jeg ble ikke utsatt for så mye fysisk vold, men mest psykisk. Min eks hadde en personlighetstrekk/forstyrrelser som grenset til psykopati.

Han ble idømt samvært under tilsyn under gitte vilkår.Hvis vilkårene ble brutt, falt samværsretten bort. Han hadde samvær 3 ganger før han brøt vilkårene.

Jeg var selv i kontakt med barnevernet, men fikk ingen hjelp derfra. Men det er kommet nye retningslinjer siden den gang, og det er meget mulig de opptrer annerledes. Har likevel en oppfatning av at det varierer i de ulike kommuner.

"Politiet kan ilegge et midlertidig besøkforbud innen hun kommer i retten, det kan de gjøre pronto. Forutsetningene for å utstede et besøksforbud er helt klart tilstede, slik situasjonen er beskrevet."

Se svaret mitt til Atene

"Absolutt alt må loggføres, hun bør være minst mulig alene. Hun bør også kontakte politet hver gang det skjer noe, slik at dette blir loggført. Dette blir tildels brukt som bevis i retten, iallefall i mitt tilfelle. Det blir mer konkret enn bare påstander, når hun kan tid-og tallfeste hendelsene."

Helt enig. Og hun har også begynt med det. Hun synes selv det er veldig slitsom med å loggføre alt fordi det er så mye hele tiden, men har forstått hvor viktig det er heldigvis.

"Hun bør fortsette å kontakte politiet og legge press på dem. Forstår ikke helt det med at hun skal ha mekling hos barnevern? Det er vel Familievernkontoret som tar seg av slikt?"

Det er mulig jeg har misforstått og at det er familiekontoret hun skal til ja.

"Selv om han kanskje ikke møter, bør hun likevel be om separat mekling og hun bør ankomme og reise derfra litt utenfor det tidspunktet som er satt. Hun bør også ha med seg noen som kan følge henne til og fra i tilfelle det skulle oppstå en konfrontasjon."

Meklingen er allerede idag så jeg tror desverre ikke hun får gjort om på det nå. Jeg har sagt at hun bør ringe politiet til og fra møtet, så det skulle hun gjøre.

"Eller bør hun avstå fra all kontakt med denne mannen. Ikke svare på meldinger, telefoner osv."

Hun svarer ikke på noen ting lenger. Men som hun sier så er det veldig fristende og "gi inn" for han, da hun tross alt er svært redd han. Holder hun han fornøyd så er sjansen for at han gjør noe sykt mindre. Dette er slik hun har tenkt i et år nå, men hun har endelig innsett at hun ikke kan fortsette sånn.

"Hun bør også informere sin arbeidsgiver om situasjonen, slik at de er klar over dette. De kan ikke gi henne sparken pga av ham, men de bør vite om hva som foregår. Det kan være til hennes hjelp senere."

Arbeidsgiver er klar over alt, og har også anmeldt han for trakassering på jobben. Her om dagen ringte han sentralbordet 30 ganger og kom med en haug med svært stygge bemerkninger. Han har også truet med å komme ned på kontoret hvis han ikke får snakke med kolleagen min, og gud vet hva han kan finne på da.

Ellers godt å høre at du har kommet deg bort fra din eks! Jeg håper det har ordnet seg for deg, noe jeg også håper det kommer til å gjøre for min kollega. Det finnes mye psyke folk her i verden :-/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2781437
Del på andre sider

Mary Poppins

Ser du har fått endel bra råd her. Jeg blir faktisk litt satt ut å lese det du skriver om krisesenteret. Dette skal være et sted man kan dra til i stuasjoner du beskriver, det er fint liten hjelp å dra dit når man ligger der halvdød. Dette er en akutt krise og selvsagt trenger hun hjelp av krisesenteret. Det jeg vet er at på de fleste sentre nå i sommer er der endel vikarer, jeg vil råde henne til å ringe på nytt, hun kan rett og slett ha truffet på et surt tryne (de finnes desverre overalt).Av dem å si at "vi må evaulere videre" er bare unødvendige ord, hun er i en akutt krise og trenger hjelp; og så får man ta en dag og en natt av gangen. Jeg må jo og si politiet gjør en fantastisk slett jobb her og hun må virkelig snakke med dem igjen. Behandlingen hun har fått fra dem holder virkelig ikke.

Jeg er helt satt ut selv, både når det gjelder krisesenteret og politiet. Det virker ikke som de tar dette alvorlig i det hele tatt. Jeg har også sagt til henne at hun må fortsette å ringe både politiet og krisesenteret, og ikke la sånne duster som hun på sistnevnte ødelegge. Desverre har min kollega svært lav selvtillit, og tror selv hun er verdiløs (noe hun har fått innprintet i hjernen av denne eksen). Når hun blir møtt med en slik holdning som den på krisesenteret så går hun rett ned i kjelleren, føler seg dum for at hun ringte osv.. Jeg prøver å forklare som du skriver at det finnes sure tryner overalt, og at man ikke må gi opp av den grunn. Jeg vet ikke helt om det hjelper :-/

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2781438
Del på andre sider

Annonse

Hun fikk midlertidig besøksforbud for halvannen mnd siden, og de kalte denne eksen inn til avhør. Han la det såklart frem som at det var _hun_ som ikke klarte å holde seg borte fra han, og at det var hun som kom med trusler osv. Kollegaen min fikk en ganske krass tlf fra etterforskeren at greit hun skulle få midlertidig besøksforbud, men det gjaldt begge veier! Så fikk hun et brev i posten om at besøksforbudet var opphevet uken etter. Nå skal hun som sagt i retten 20.aug for å prøve få til en ny besøksforbud.

Jeg må bare si jeg er helt sjokkert over politiet i denen saken. Virker desverre ikke som hun blir ordentlig trodd.

Når man skal ha med første linje politibetjenter å gjøre, må man raskest mulig dyrke hard hud. Og ikke gi seg selv om det virker som man ikke blir trodd.

Besøksforbud gjelder alltid begge veier. Sånn er det bare - og det er vel ikke rart, vil jeg at en person skal holde seg unna meg, ville det se veldig merkelig ut om jeg oppsøkte ham selv. Jeg ble også informert om dette, og tok det ikke som annet enn nettopp informasjon.

Retten ser ut til å ha avvist besøksforbudet. Hun skal ha fått utskrift fra rettskjennelsen. Begrunnelsen står der.

Ellers er det bare å fortsette å dokumentere, og å holde seg unan ham. Ikke gi etter for noen form for utpressing.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332016-psykopat/#findComment-2782196
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...