Gå til innhold

Handler dette om tillitt til terapeuten?

Anbefalte innlegg

Gjest gruppedeltaker

Jeg går i gruppeterapi. Dette var var noe som skjedde før sommeren.

Jeg ønsket å ta opp et tema i storgruppa når alle terapeutene var tilstede. Jeg synes det er/var litt forvirrende at noen av terapeutene tar inn ting i gruppa som jeg egentlig synes hører til individualterapien. Spesielt reagerte jeg veldig på at en av terapeutene begynte å trekke frem ting hos det ene gruppemedlemmet som jeg syntes at han burde tatt indivduelt med henne. Jeg ønsket derfor å vite hva slags praksis de hadde rundt dette, om det var sånn at alt jeg sa til min behandler individuelt, også kunne bli trukket frem i gruppa, Og at dette gjorde meg utrygg.

Jeg fikk veldig diffuse svar, men en av terapeutene klarte å vri på det slik at det var jeg som slet med tillittsproblemer. At det å spørre om hvor taushetsplikten gikk hen var et tegn på at jeg ikke hadde tillit til terapeutene.

Men handler dette om tillitt? Har jeg et problem hvis jeg ønsker å vite mer om rammene for gruppeopplegget?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332044-handler-dette-om-tillitt-til-terapeuten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Er pasienter og deres individualterapeuter i samme gruppa? Merkelig!

Synes helt klart at det skal drøftes på forhånd med pasienten om en tar opp slike ting i storgruppe. Det er et klart brudd på taushetsplikten.

Gjest gruppedeltaker

Synes helt klart at det skal drøftes på forhånd med pasienten om en tar opp slike ting i storgruppe. Det er et klart brudd på taushetsplikten.

Ja, og det tror jeg er helt vanlig i intensiv gruppeterapi. Man er samtidig til utredning/terapi hos en av terapeutene.

Gjest også i gruppe

Ja, og det tror jeg er helt vanlig i intensiv gruppeterapi. Man er samtidig til utredning/terapi hos en av terapeutene.

Jeg har gått i en psykodynamisk gruppe tilknyttet Dagbehandlingsnettverket i to år, og en del av de andre gruppemedlemmene går også i andre grupper. Har aldri hørt om denne praksisen!

Kombinert individualterapi og gruppeterapi er vanlig, med halvårlige samarbeidsmøter mellom pasient, individualterapeut og gruppeterapeut, men aldri med individualterapeuter til stede i gruppa eller sammen med andre gruppemedlemmer.

Det virker som om det er litt forskjellig praksis på området, men jeg hadde blitt mektig provosert av situasjon som den du beskriver!

Gjest Tidligere pasient

Det som er direkte skremmende er vel den reaksjonen dette avstedkom hos behandlerne!? Å bortforklare et taushetspliktbrudd med å skyve skylda over på pasienten. Jeg har selv opplevd det, og har aldri følt meg så liten som da jeg tok opp min terapeuts taushetspliktbruydd med han. Plutselig fikk jeg diagnose passic-aggressiv gitt, Skriftlig i et avskjedsbrev. Og det eneste som kunne hjelpe meg var å bli innlagt, alt annet var prøvd. hehe... Jeg har aldri turt å spørre min vanlige lege om han har fått det brevet.

Skjer sånt som det her ofte tro? At terapeuter redder sitt eget skinn på denne måten?

Gjest xbellax

"Men handler dette om tillitt?" Nei, dette handler om profesjonalitet, rettere sagt mangelen på profesjonalitet. Hadde det vært meg vedkommende hadde lagt ut om i gruppesammenheng hadde jeg gått på dagen og sendt klage. Klart brudd på taushetsplikt, alt vedkommende behandler føler for å ta opp i gruppen fra individuelle timer skal være avklart med vedkommende klient _FØR_ han/hun gjør noe som helst. Å si at dette har med tillit å gjøre er pisspreik (men så klart den enkleste måten vedkommende kan redde sitt eget skinn på, og sånt lyser det elendig behandler av).

Annonse

Jeg husker veldig godt jeg var innlagt på psykiatrisk. Fikk en solid mørk kveld, sa jeg skulle ut en tur og gikk på butikken, kjøpte meg øl, satt meg ned i skogen og drakk. Ble funnet og brakt tilbake. Jeg skammet meg slik, pilte inn på rommet og neste dag var jeg veldig flau over meg selv. Det ble ikke akkurat bedre da jeg skulle delta i gruppeterapien og psykologen gaulet ut "Var det alle som fikk med seg at XX stakk av i går?"

Jeg reagerte med å kaste en pute på henne. De andre pasientene begynte også å hisse seg opp over dette, og jeg fikk en unskyldning fra psykologen fordi hun trodde alle fikk med seg slike episoder...

Så det du opplever høres tvilsomt ut.

Gjest Corn flakes

Ja, det var vanlig praksis der jeg en gang gikk i gruppeterapi også. I storgruppa satt det terapeuter som også var individualterapeuter for den enkelte. Var et DPS.

Er ikke det vanlig? At man går i gruppeterapi ledet av den behandleren man ellers har? Altså, gruppeterapi og indvidualterapi samtidig hos samme terapeut?

Hvorfor bør det ev. ikke gjøres på den måten?

(Jeg hadde en behandler som var helseskadelig for meg, og jeg har reagert på mye av det h*n gjorde, men ikke akkurat det.)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...