Gå til innhold

Nhd. Håper du kan hjelpe meg med noen svar...

Anbefalte innlegg

Er litt småsjokkert etter å ha fått diagnosen astma i dag. Var en venninne av meg som rådet meg til å ta en sjekk, fordi hun sa at jeg har hostet i alle årene jeg har kjent henne. Skrv et innlegg under, men tusen spørsmål som dukker opp.

Hoster spesielt morgen og nå når jeg er omringet av varm tåkeluft eller blir litt andpusten. Jeg kan bråvåkne om natten av ikke å få puste og spretter opp, gipser etter luft og hoster. Jeg brekker meg for ingenting... drittlukt, ved svelging av piller, når jeg fyller bensin. Og når jeg får pusteproblemer og gråter får jeg så mye slim i halsen at det nesten føles ut som jeg kveles og deretter kaster opp.

Lungekapasiteeteen min var så elendig at jeg brukte nesten en time på å få tre godkjente forsøk på astmatesten i dag, og den viste bedring i pusten med astmasprayen.

Når jeg tenker meg om, blir jeg ofte svimmel av fysiske anstrengelses, og av og til så sliten og utmattet at jeg orker nesten ikke snakke. Mange som har klaget på min periodevise lave stemme.

Det jeg lurer på...

1. Har jeg gått med for lite oksygen til kroppen i årevis, sideenjeg har hatt det slik hele livet og først nå fått en diagnose?

2. I såfall, kan de mangfoldige anfallene mine som er blitt karaktisert som hyperventilering og panikkanfall egentlig være astmaanfall med påfølgende angst for å bli kvelt?

3. Så var det langtidsvirkningene med for lite luft... Kan dette forklare at jeg nå har veldig dårlig korttidshukommelse, distrhet, forvirrig, rastløshes, kortvarige og sterke muskelsmerter som forsvinner raskt med et par doser predisolon? + perioder med ujevn hjertebank/dobbeltslag, rask puls og strømfølelse og sitring/strømstøtfølelsene... Har blitt utredet for dett med vitaminprøver som var helt normale.

4. Kan det at jeg har hatt moderat astmaplager trolig hele livet forårsake alt dette?

+ dårlig syn også?

Har et håp om livet nå kan bli langt bedre med astmamedisiner både fysisk og psykisk...

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

De kommende svar bygger ikke på vitenskapelige artikler jeg har lest, men kun på den kompetanse jeg har i dag.

1. Har jeg gått med for lite oksygen til kroppen i årevis, siden jeg har hatt det slik hele livet og først nå fått en diagnose?

S: Det kan væe at du i perioder har hatt noe lav oksygenmetning.

2. I såfall, kan de mangfoldige anfallene mine som er blitt karaktisert som hyperventilering og panikkanfall egentlig være astmaanfall med påfølgende angst for å bli kvelt?

S: Det kan ikke utelukkes. Det er til og med sannsynlig. Det er derfor jeg mener at det skal gjøres en grundig somatisk undersøkelse etter de første anfall _før_ en stiller diagnosen panikklidelse. (Til andre: Det betyr ikke at en skal somatisk undersøkes etter hvert anfall senere i forløpet).

3. Så var det langtidsvirkningene med for lite luft... Kan dette forklare at jeg nå har veldig dårlig korttidshukommelse, distrehet, forvirring, rastløshet, kortvarige og sterke muskelsmerter som forsvinner raskt med et par doser predisolon? + perioder med ujevn hjertebank/dobbeltslag, rask puls og strømfølelse og sitring/strømstøtfølelsene... Har blitt utredet for dette med vitaminprøver som var helt normale.

S: Her trenger det ikke være enten/ eller. Det trenger ikke å være slik at astmaen forklarer alt dette, men sannsynligvis mye av det. (PS. Troen på vitaminprøver hos personer i Norge med normalt kosthold er sterkt overdrevet).

4. Kan det at jeg har hatt moderat astmaplager trolig hele livet forårsake alt dette? + dårlig syn også?

S: Jeg tror du kan forvente et nytt og bedre liv etter korrekt diagnose og etter at du får effektiv behandling. Vedr. det med synet tør jeg ikke svare da mine kunnskaper er mangelfulle på dette området.

Har et håp om livet nå kan bli langt bedre med astmamedisiner både fysisk og psykisk...

Berettiget :-)

De kommende svar bygger ikke på vitenskapelige artikler jeg har lest, men kun på den kompetanse jeg har i dag.

1. Har jeg gått med for lite oksygen til kroppen i årevis, siden jeg har hatt det slik hele livet og først nå fått en diagnose?

S: Det kan ikke utelukkes. Det er til og med sannsynlig. Det er derfor jeg mener at det skal gjøres en grundig somatisk undersøkelse etter de første anfall _før_ en stiller diagnosen panikklidelse. (Til andre: Det betyr ikke at en skal somatisk undersøkes etter hvert anfall senere i forløpet).

3. Så var det langtidsvirkningene med for lite luft... Kan dette forklare at jeg nå har veldig dårlig korttidshukommelse, distrehet, forvirring, rastløshet, kortvarige og sterke muskelsmerter som forsvinner raskt med et par doser predisolon? + perioder med ujevn hjertebank/dobbeltslag, rask puls og strømfølelse og sitring/strømstøtfølelsene... Har blitt utredet for dette med vitaminprøver som var helt normale.

S: Her trenger det ikke være enten/ eller. Det trenger ikke å være slik at astmaen forklarer alt dette, men sannsynligvis mye av det. (PS. Troen på vitaminprøver hos personer i Norge med normalt kosthold er sterkt overdrevet).

4. Kan det at jeg har hatt moderat astmaplager trolig hele livet forårsake alt dette? + dårlig syn også?

S: Jeg tror du kan forvente et nytt og bedre liv etter korrekt diagnose og etter at du får effektiv behandling. Vedr. det med synet tør jeg ikke svare da mine kunnskaper er mangelfulle på dette området.

Tusen takk for svar. Får mest lyst å banke behandlerene mine. Har nevnt astma mange ganger... men nå har jeg fått nytt håp ja :-) For første gang på leeeenge har jeg sovet en hel natt uten å bråvåkne med følelse av at jeg ikke får puste og tanken "Nå dør jeg".

Det var rart å gå opp den bratte bakken i dag tidlig med hunden min uten å få hjertebank og åndenød. Trodde jeg hadde elendig kondis, men forsto heller ikke det siden jeg er veldig aktiv og i bevegelse fra morgen til kveld vanligvis.

Takk for svar. Nå ble jeg glad :-)

Gjest Nickløsheletia

''(PS. Troen på vitaminprøver hos personer i Norge med normalt kosthold er sterkt overdrevet)''

Akkurat det samme sa fastlegen til sønnen min også to ganger faktisk, da jeg ba om at det ble tatt en grundig vitaminprøve for å se om han "kunne mangle noe"

Årene gikk med testing av astmaspray, løping på tredemølle, ut og inn av øre/nese/hals, operert in dren 6 ganger, lungebetennelser og sykehusinnleggelse. Han ble 11 før de tok en slik prøve og han kunne begynne på Gammanorm. Han ha ikke vært syk på 4,5 år.

Vi fikk en helt ny gutt og vi hadde spart for mye om legen ikke sa:" Nei, vi har så bra kosthold her i Norge"

Nå vet jeg selvsagt at dette ikke har noe med vitaminer å gjøre, men jeg tror mange pasienter kaller det vitaminprøve fordi de ikke vet bedre. Det var ihvertfall hva jeg gjorde.

''(PS. Troen på vitaminprøver hos personer i Norge med normalt kosthold er sterkt overdrevet)''

Akkurat det samme sa fastlegen til sønnen min også to ganger faktisk, da jeg ba om at det ble tatt en grundig vitaminprøve for å se om han "kunne mangle noe"

Årene gikk med testing av astmaspray, løping på tredemølle, ut og inn av øre/nese/hals, operert in dren 6 ganger, lungebetennelser og sykehusinnleggelse. Han ble 11 før de tok en slik prøve og han kunne begynne på Gammanorm. Han ha ikke vært syk på 4,5 år.

Vi fikk en helt ny gutt og vi hadde spart for mye om legen ikke sa:" Nei, vi har så bra kosthold her i Norge"

Nå vet jeg selvsagt at dette ikke har noe med vitaminer å gjøre, men jeg tror mange pasienter kaller det vitaminprøve fordi de ikke vet bedre. Det var ihvertfall hva jeg gjorde.

Ang. vitaminmangel - min sønn gikk med alt for lite jern og b-vitaminer - etter en kraftig kyssesyke og voldsom vekst (tenåring) kombinert med dårlig matlyst. Når man vokser minst en cm i måneden over et par år og ikke får den vanlige gutte-hungeren som de fleste har i den perioden, ser det ut til at man lett kan få vitaminmangel - som tar laaang tid å få på plass igjen. Jeg så jo også når jeg leste meg litt opp på det at disse manglene disponerte for depresjoner (og det merket vi kunne stemme) i tillegg til voldsom slapphet...

Gjest Nickløsheletia

Ang. vitaminmangel - min sønn gikk med alt for lite jern og b-vitaminer - etter en kraftig kyssesyke og voldsom vekst (tenåring) kombinert med dårlig matlyst. Når man vokser minst en cm i måneden over et par år og ikke får den vanlige gutte-hungeren som de fleste har i den perioden, ser det ut til at man lett kan få vitaminmangel - som tar laaang tid å få på plass igjen. Jeg så jo også når jeg leste meg litt opp på det at disse manglene disponerte for depresjoner (og det merket vi kunne stemme) i tillegg til voldsom slapphet...

Ja, det viser bare at det ikke skader å få tatt en prøve når foreldrene ber om det. Det er greit at troen på det kanskje er overdrevet generelt sett, men dette bør ihvertfall være noe av det første som utelukkes/bekreftes uansett, synes jeg da.

Her gikk det på at kroppen av seg selv ikke produserer visse typer immuglobiner. Et eller annet med B-cellene. Gutten vår har alltid hatt god appetitt og vært tynn likevel, men dette er nok arv fra både meg og faren. Det siste årene før diagnosen ble oppdaget ble han syltynn etter alle pensilinkurene som slo seg på magen.

Nå er han snart 1.90 og ikke sykelig tynn lenger, men slank.

Alle som husker hvordan han var, bemerker frisk og kjekk han ser ut nå.

For oss er det ett liv før og etter:-)

Annonse

Tusen takk for svar. Får mest lyst å banke behandlerene mine. Har nevnt astma mange ganger... men nå har jeg fått nytt håp ja :-) For første gang på leeeenge har jeg sovet en hel natt uten å bråvåkne med følelse av at jeg ikke får puste og tanken "Nå dør jeg".

Det var rart å gå opp den bratte bakken i dag tidlig med hunden min uten å få hjertebank og åndenød. Trodde jeg hadde elendig kondis, men forsto heller ikke det siden jeg er veldig aktiv og i bevegelse fra morgen til kveld vanligvis.

Takk for svar. Nå ble jeg glad :-)

Det fine med astma er at det finnes gode medisiner. "Gratulerer" med diagnosen, rett behandling og ditt nye liv.

:- )

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...