Gå til innhold

minipiller og menstruasjon


Gjest question

Anbefalte innlegg

Gjest question

Jeg er ei jente på 21 år. Jeg har flere ting jeg ønsker svar på:

1. For et halvt år siden gikk jeg fra å bruke p-piller til mini piller. Dette fordi jeg har migrene, og legen min mente at mini piller kanskje ville redusere migrenen-noe som har skjedd i stor grad!! Men nå har menstruasjonen min blitt veldig uregelmessig: Først hoppet den over en måned (tok graviditetstest), før den kom igjen. Da varte den veldig lenge i forhold til tidligere, men jeg blødde ikke så mye. Etter dette har jeg ikke hatt mensen igjen, og det er 2 1/2 mnd. siden. Har ikke tatt noen test nå, fordi jeg har hørt at mensen kan utebli ved bruk av minip. Stemmer dette?? Bør jeg ta kontakt med legen min?? Kanskje gå tilbake til p-piller, selv om jeg har blitt mye bedre med migrenen???

2. Pga. migrenen jeg har, må jeg alltid bruke briller. Går jeg uten i mer enn en time, får jeg vondt i hodet. Kan man få dekt kjøp av linser med dette grunnlaget??

3. Veldig ofte når jeg har samleie svir det veldig i underlivet. Jeg har vært hos legen med dette, og hun finner ikke noe unormalt. Men noe må det være. Det føles som om jeg er sår, eller revner. Men jeg kan ikke se noe sår/uvanlig. Det er og veldig vondt å tisse etter samleiet. Dette går alltid bort iløpet av dagen etter. Men alt for ofte er det så ille at vi - har fast partner - ikke kommer igang, eller må avbryte...Hva kan være galt? Hva kan vi prøve for å få et bedre sexliv?

4. Og tilslutt: Enkelte ganger kommer det litt blod fra rumpa mi. I perioder på kanskje to uker kan det skje flere dager, også holder det opp et en stund. Det er ikke så veldig mye, men det føles litt sårt og noen ganger. Det plager meg ikke så veldig, fordi det skjer bare når jeg er på do. Men kan det være farlig?

Det ble ganske mye, men jeg håper du/dere kan svare på det meste ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

1. Mensen kan utebli på minipille

2. Hvis graviditet er utelukket er det ikke grunn til å gå til lege (hvis du ikke har smerter eller annet ubehag)

3. Jeg kjenner ikke til tilskuddsordninger for briller.

4. Hos noen er huden så skjør at den sprekker ved samleie. Du kan forsøke å smøre med Scheriproct salve som kan kjøpes uten resept.

5. Man kan lett får bakterier i urinrøret ved samleie, det kan evt forebygges ved at du tømmer blæren rett etterpå.

6. Blødning ved avføring (?) kan skyldes en liten sprekk (fissur) eller hemorroide, få legen til å se på deg.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...