Gå til innhold

NHD: Gruppeterapeut/individualterapeut

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sikkert på grunn av at individualterapeuten vet mer om deg enn de andre i gruppa - i prinsippet skal man jo kunne konrollere hva folk vet om deg, i den flersosiale sammenheng, ved at man snakker til alle på likt. Om individualterapeuten også er til stede er det noen som vet noe mer. Det kan oppstå brudd på taushetsplikten til individualterapeuten.

Gjest bipolarinnen

Som sagt så er det pga taushetsplikt, og at det kan føles litt rart at terapeuten vet noe mer om deg enn resten av gruppa. På den andre siden så tror jeg det er veldig vanskelig å unngå det dersom du skal gå i et gruppeterapiopplegg. Jeg leter selv etter en ny gruppe og vet at flere grupper har en terapeut som leder det hele som også er individualterapeut for gruppemedlemmene. Dette kan også være pga at deltakerne skal gjennom en utredning i for og etterkant.

Jeg har ikke opplevd det som et kjempestort problem at gruppelederen også har vært individualterapeut. Men det kan være greit å avklare på forhånd hvor grensen går i forhold til hva som kan bringes ut til gruppa og ikke. At terapeuten kan glemme seg og bringe noe ut i gruppa som du selv ikke har nevnt i gruppa kan også skje.

Gjest raptust

Dette spørsmålet er rettet til nhd. Legger likevel inn en kommentar.

Jeg gikk i gruppeterapi en periode, der det var flere forskjellige grupper i uka. Det var også forskjellige terapeuter som hadde gruppene, og alle i gruppa gikk til individualsamtaler hos en av terapeutene.

Dette gikk uproblematisk for seg. Kunne av og til skje at den som hadde terapeuten som individualkontakt fikk noe mer oppmerksomet fordi de kjente hverandre bedre, men i teorien ble det relativt likt for alle (selv om det jo aldri blir helt likt for alle).

Ting som ble sagt individuelt ble også noen ganger tatt opp felles i gruppa. Det gikk også uproblematisk for seg. Nå vet jeg ikke om folk hadde avtaler med kontaktpersonen sine i hvilken grad det var greit med åpenhet i gruppa i forhold til det som ble sagt individuelt.

Det er ulikt hvordan gruppeterapi er lagt opp, og hva som er kulturen i forhold til åpenhet/strengere taushetsplikt. Om det blir kjempefarlig at ting sies i gruppa som har blitt sagt individuelt, om det er mer avslappet o.l. Slik har jeg opplevd det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...