Gå til innhold

Til dere andre BP1'ere.

Anbefalte innlegg

Hva slags medisin(er) bruker dere som forebyggende mot nye episoder?

Jeg har nå brukt en lav dose Zyprexa i tre år som følge av min første og eneste mani. (Bruker også Cipralex for angst.10 mg.)

Jeg er veldig misfornøyd med vektoppgangen. Men vet ikke om det skyldes endret metabolisme, eller min inaktivitet. Føler ikke jeg har spist mer enn før. Forvirrende det der synes jeg.

Jeg vurderer å bytte til Seroquel eller Orfiril. Psykiateren foreslo også Lamictal, men den er jo mest for nedturer og beskytter vel ikke særlig for oppturer, og det er det jeg vil forhindre aller mest.

Takler ikke tanken av Litium.

Så hva bruker dere andre, hvor mange mg., og hva er deres erfaring med de forskjellige medikamentene? Hva er best? Vet selvsagt at det er individuelt, men hva er DIN erfaring?

Jeg synes det er vanskelig å skulle velge hva å bytte til om jeg gjør det.

Takk på forhånd for hjelp.

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332177-til-dere-andre-bp1ere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zyprexa har ødelagt for mange, desverre.

Prøvde den selv for noen år siden. 14 kg opp på et par mnd. Og det på 5 mg, tror jeg det var. Skulle være en lav dose.

Det var ikke det at jeg spiste mer, men heller at jeg begynte å ta inn gatekjøkkenmat, halvfabrikata og brus i mitt daglige kosthold. Tretthet gjorde meg mer innaktiv, så forbrenningen dalte samtidig.

Prøvde ut Orifiril, men ble veldig trett av den. Samt liten virkning på depresjonen, kun manien.

Bruker nå Lamictal mot depresjon 400 mg og Seroquel mot mani 100 mg.

Jeg har vært borti AD kun en gang i forbindelse med min aller første depresjon. Det viste seg å være en veldig feil medisin å gi meg fordi den dyttet meg rett inn i min første alvorlige mani.

Sånn jeg har forstått det bør en ved BP 1 ikke bruke AD i det hele tatt pga risikoen for maniske episoder.

Jeg kan ihvertfall anbefale Lamictal og Seroquel sammen. Vet om flere som kjører den kombinasjonen med stort hell.

Lykke til :)

Gjest annonymia

Hvis du er redd for vektøkning så er Lamical best, men den forebygger ikke like bra mot mani som Litium. Litium kan gi litt vektøkning, men det kan Orfiril også.

Hva med Topimax? Kan gi vektnedgang. (Kan bli litt dum av den, men.)

Har du prøvd topimax og virket den? Hvordan dum ble du? :)

Gjest annonymia

Jeg har brukt Topimax,men ble ikke dummere av den,såvidt jeg vet.

Men jeg ble mye tynnere, fordi matlysten forsvant. Ikke så ideelt for meg, men sikkert ok for andre.

Takk for svar, er litt interessert i sånne medisiner da jeg ikke er helt fornøyd med tilværelsen. Kommer kanskje av depresjon snarere enn av medisinene da men :-)

Annonse

Gjest Bipolar ikke...

Jeg bruker Lamictal, Lithium, Truxal og Zyprexa.

Foreløpig ser det ikke ut til å virke så mye.

Lithium har jeg stått på siden 06, Lamictal siden august, Truxal siden 07/08 og Zyprexa siden april.

Har prøvd mange kombinasjoner, mange forskjellige doser.

Ikke noe som har fungert noe særlig.

Nå skal jeg høre om de kan se på medisinene mine på nytt.

Og en liten viktig ting - jeg prøve drepe nedturene for oppturer har de fjerna endel av med alle coctailene jeg har prøvd

Vektøkning ja, endel - husker ikke hvordan det var med Orifirilen, ikke med Seroquel heller(husker ikke noen vektøkning i alle fall)

Håper du finner noe som kan passe deg og ditt behov

Lykke til

willemo1365380562

Zyprexa har ødelagt for mange, desverre.

Prøvde den selv for noen år siden. 14 kg opp på et par mnd. Og det på 5 mg, tror jeg det var. Skulle være en lav dose.

Det var ikke det at jeg spiste mer, men heller at jeg begynte å ta inn gatekjøkkenmat, halvfabrikata og brus i mitt daglige kosthold. Tretthet gjorde meg mer innaktiv, så forbrenningen dalte samtidig.

Prøvde ut Orifiril, men ble veldig trett av den. Samt liten virkning på depresjonen, kun manien.

Bruker nå Lamictal mot depresjon 400 mg og Seroquel mot mani 100 mg.

Jeg har vært borti AD kun en gang i forbindelse med min aller første depresjon. Det viste seg å være en veldig feil medisin å gi meg fordi den dyttet meg rett inn i min første alvorlige mani.

Sånn jeg har forstått det bør en ved BP 1 ikke bruke AD i det hele tatt pga risikoen for maniske episoder.

Jeg kan ihvertfall anbefale Lamictal og Seroquel sammen. Vet om flere som kjører den kombinasjonen med stort hell.

Lykke til :)

Jeg har hatt god nytte av lamictal + Serequel. For øyeblikket er det 600 Lamictal og 600 Serequel. Da jeg brukte Zyprexa ( 30mg) la jeg på meg 20 kilo på få måneder. For meg fungerer denne best mot maniene, men vektøkningen er uaktuell. Dosene på Serequel justeres etter svingningene mine. Når aktiviteten øker, pengene flyr ut og nattesøvnen forsvinner øker jeg opp til 1000 mg. Helt uten bivirkninger. Dette har vært redningen for meg. Jeg har flere manier enn depresjoner og har vært innlagt utallige ganger. Etter at jeg fikk grønt lys til selv å øke/redusere dosene har jeg ikke vært innlagt og er nå i full jobb.

Svingningene er der fortsatt, men mye svakere, og er greit å leve med. Det var mye prøving og feiling med forskjellige medikamenter og doser, men til slutt klaffet det. Ikke gi opp. Du vil finne din løsning etter hvert.

Gjest stupimax

Hvis du er redd for vektøkning så er Lamical best, men den forebygger ikke like bra mot mani som Litium. Litium kan gi litt vektøkning, men det kan Orfiril også.

Hva med Topimax? Kan gi vektnedgang. (Kan bli litt dum av den, men.)

Jeg har prøvd Tegretol, Orfiril og Litium. Har brukt Litium lengst. Gikk opp i vekt med Litium og en kan regne med vektøkning ved Orfiril også. Orfiril kan også gi hårtap. Det går jo an å kombinere medikamenter, feks Lamictal og små doser antipsykotika i perioder der det trengs. Har ikke prøvd Topimax, bare lest om det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...