Gå til innhold

Hvordan bli kvitt disse tankene?paranoid?

Anbefalte innlegg

Gjest kahloli

Noen ganger blir jeg redd for at vedkommende (hvem som helst) kan lese mine tanker. Da begynner hjernen min mot min vilje å tenke syke tanker som jeg vet vedkommende ville reagert på hvis han/hun hadde kunnet lest dem. Disse tankene kan komme av at jeg selv har evner i denne retning, men da på det følelsesmessige plan. Er som jeg har skrevet tidligere, en empat.

Jeg har noen kunder i butikken hvor jeg arbeider, som jeg også tror er empater. Jeg er litt redd for dem. Fordi jeg føler dem går inn for å føle på meg, noen ganger tror jeg at dem forsøker å overføre energier til meg. Dette er plagsomt. Jeg har problemer med å stenge av disse avledende tankene.

Jeg har lest litt om avledningsteknikker, men disse fungerer ikke. Jeg blir bare så opptatt av å stenge ute, at jeg ikke klarer å fokusere på annet.

Jeg var også på en konsert her i forrige uke, hvor jeg ble fysisk dårlig (kvalm) av en sangerinne, som pøste ut sin smerte på scenen. Denne smerten gikk rett inn i systemet mitt.

Skulle ønske jeg slapp å føle det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332201-hvordan-bli-kvitt-disse-tankeneparanoid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

"Jeg har noen kunder i butikken hvor jeg arbeider, som jeg også tror er empater. Jeg er litt redd for dem. Fordi jeg føler dem går inn for å føle på meg, noen ganger tror jeg at dem forsøker å overføre energier til meg. Dette er plagsomt. Jeg har problemer med å stenge av disse avledende tankene. "

Dette er en del av sykdommen din. Det som hjelper er å øke dosen av antipsykotisk medisin.

Gjest kahloli

"Jeg har noen kunder i butikken hvor jeg arbeider, som jeg også tror er empater. Jeg er litt redd for dem. Fordi jeg føler dem går inn for å føle på meg, noen ganger tror jeg at dem forsøker å overføre energier til meg. Dette er plagsomt. Jeg har problemer med å stenge av disse avledende tankene. "

Dette er en del av sykdommen din. Det som hjelper er å øke dosen av antipsykotisk medisin.

Ok, takk for svar NHD (og andre). Men jeg går ikke på medisiner. Og vet ikke om jeg vil det heller.

Vurderer disse tankene opp mot bivirkninger av medisin, og vet ikke hva som er verst.

Det finnes ikke noen andre måter? Endre sitt tankemønster eller noe i den retning?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ok, takk for svar NHD (og andre). Men jeg går ikke på medisiner. Og vet ikke om jeg vil det heller.

Vurderer disse tankene opp mot bivirkninger av medisin, og vet ikke hva som er verst.

Det finnes ikke noen andre måter? Endre sitt tankemønster eller noe i den retning?

Nei, desvvere finnes det ikke noen annen virksom behandling.

Annonse

Jeg tror det i så fall må være en meget svak schizofreni jeg har. Eller evt. en svak langvarig psykose...vart i over 3 år....

Høres ut som schizotyp lidelse, mange regner det kun som en mild form for schizofreni. Et krav til denne diagnosen er at symptomene har vart i minst 2 år. Hvis symptomene dine har vart i 3 år så vil du ikke få noen diagnose på det jeg kaller forbigående psykose, det er i alle fall dette som står i diagnosemanualen.

Gjest kahloli

Høres ut som schizotyp lidelse, mange regner det kun som en mild form for schizofreni. Et krav til denne diagnosen er at symptomene har vart i minst 2 år. Hvis symptomene dine har vart i 3 år så vil du ikke få noen diagnose på det jeg kaller forbigående psykose, det er i alle fall dette som står i diagnosemanualen.

ok. Men jeg kjenner meg ikke igjen i så mange av symptomene (lest litt på nettet nå da...)

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...