Gå til innhold

NHD: Hukommelse og psykoselidelser

Anbefalte innlegg

Er det mulig å bli såpass frisk og fri fra en psykoselidelse/schizofreni at en klarer å få hukommelsen fra tidligere år tilbake?

Kan riktige medisiner, riktig dosering og samtaleterapi bedre hukommelsen min tror du?

Jeg sliter veldig med hukommelsen og er etterhvert svært fortvilet over dette.

Jeg er i gang med en større opprydning av eiendeler og kasser som har vært pakket ned i ca. 10 år. Når jeg ser igjen personlige brev, fotografier, eksamenspapirer, leiekontrakter og skoleoppgaver jeg har skrevet så kan jeg ikke dra kjensel på det i det hele tatt. Hva tror du dette kommer av? (Jeg tror ikke dette har noe med psykologi eller fortrengning å gjøre). Hva tror du?Det skremmer meg. Jeg har fått mange hyggelige brev av vennlige mennesker som jeg tydeligvis har hatt et godt forhold til, men jeg aner ikke lenger hvem de er eller hvor jeg har dem fra.

I løpet av disse årene har jeg vært en del "sykmeldt" (attføring/rehabilitering) men jeg har også klart å få meg en utdannelse, noe jeg er svært lettet over rent bortsett fra at jeg ikke helt har klart å anvende den praktisk i arbeidslivet.

Søsteren min snakker ofte om ting vi har gjort og steder vi har besøkt i oppveksten. Jeg vet ikke hva hun snakker om. Jeg kjenner at jeg blir trist over å ha mistet alt dette. Er det uopprettelig tror du?

Kan det tenkes at jeg har vært inne i en slags kontinuerlig mini-psykose som har vart såpass lenge? At det er årsaken til at jeg ikke har fått med meg disse livshendelsene.

Når jeg forsøker å tenke tilbake på tilværelsen min så oppleves det som å se inn i et tåkelagt landskap. Mye kaos, da primært følelser, og få konkrete opplevelser. Jeg tror jeg har vært mye redd og mye fortvilet.

Hvordan kan jeg stoppe denne utviklingen? Kan den stagges? Hvordan kan jeg oppnå større opplevelse av kontroll og tydelighet i tilværelsen?

Akkurat nå er jeg veldig bekymret for fremtiden, og jeg synes at tankene mine sklir ut etter å ha vært inne i øyeblikkets bevissthet bare en kort stund.

Jeg håper du vil svare meg på hva jeg kan forvente meg i fremtiden og hva jeg kan gjøre av eventuelle tiltak.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332235-nhd-hukommelse-og-psykoselidelser/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg godt igjen i det du skriver, men for meg har ikke slike perioder vart veldig lenge. Kanskje toppen én uke. Men jeg har hatt flere av dem.

Men nå som jeg ikke opplever å ha det sånn har jeg ingen store problemer med hukommelse... i alle fall ikke langtidshukommelsen...

Så kanskje du kan bli bedre? God bedring, i alle fall. :-)

Kjenner meg godt igjen i det du skriver, men for meg har ikke slike perioder vart veldig lenge. Kanskje toppen én uke. Men jeg har hatt flere av dem.

Men nå som jeg ikke opplever å ha det sånn har jeg ingen store problemer med hukommelse... i alle fall ikke langtidshukommelsen...

Så kanskje du kan bli bedre? God bedring, i alle fall. :-)

Takk SMIR :o)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Grunnlidelsen kan nok forklare noe av dette. Nedsatt oppmerksomhet og nedsatt konsentrasjon går ut over hukommelsen.

Mest interessant tror jeg det er å se dette i perspektivet at stressteori. Å ha en psykoselidelse fører ofte til langvarig psykisk stress. Dette aktiverer utskillelsen av cortisol. Cortisol er bla "glemmehormonet". Det er det som hjelper oss til å glemme vonde opplevelser. (Det er dette hormonet som har reddet menneskeheten før en fikk krisepsykologer og sorggrupper).

Personer som har levd lenge under stress har klart nedsatt hukommelse. Du skulle ikke være litt rund rundt magen også?

Grunnlidelsen kan nok forklare noe av dette. Nedsatt oppmerksomhet og nedsatt konsentrasjon går ut over hukommelsen.

Mest interessant tror jeg det er å se dette i perspektivet at stressteori. Å ha en psykoselidelse fører ofte til langvarig psykisk stress. Dette aktiverer utskillelsen av cortisol. Cortisol er bla "glemmehormonet". Det er det som hjelper oss til å glemme vonde opplevelser. (Det er dette hormonet som har reddet menneskeheten før en fikk krisepsykologer og sorggrupper).

Personer som har levd lenge under stress har klart nedsatt hukommelse. Du skulle ikke være litt rund rundt magen også?

Til NHD,

Mange takk for svar. En aldri så liten ti-øring fallt på plass, og det var interessant å lese dette du skriver om utskillelsen av cortisol, og at dette kalles “glemmehormonet”.

Det kunne vært interessant å få målt cortisolnivået i blodet ved anledning selvom det selvsagt ikke har noen praktisk betydning.

Jeg forsøker å ta innover meg at det først og fremst er meg selv som kan gjøre stressreduserende grep i tilværelsen. Jeg lever ikke lenger i en “faresone”. Jeg har frihet til å velge hvor jeg vil være og hva jeg vil gjøre!

Og, siden du spør, så har jeg faktisk litt stress-polstring rundt magen :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...