Gå til innhold

Sammenheng mellom sosial engstelse og depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Jeg lurer på om en ofte ser en sammenheng mellom f.eks. sosial engstelse og depresjon? At det at en ikke kan delta ordentlig i samfunnet og gjøre det andre mennesker gjør pga. at en sliter sosialt og er engstelig for folk, at det at en har lite og overflatisk nettverk gjør folk velidig nedfore. Hvordan vil en isåfall nærme seg en slik situasjon i klinisk praksis? Hva er det en bør konsentrere seg om først, angsten eller depresjonen?

(Jeg sliter med dette og jeg opplever at det blir veldig mye prat om depresjon og lignende i terapi, men det er kansje fordi terapauten synes at det er mer konkret og arbeide med.)

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er stor komorbiditet melleom sosial fobi og depresjon. Ve dslik komorbiditet mener jeg bestemt at en bør ta SSRI/SNRI i tillegg til kognitiv psykoterapi. Om depresjonen er dyp, må den behandles først. Om depresjonen ikke er verre enn at en kan trene med angsten, ville jeg behandlet den sosiale angsten først fordi jeg mener den må overvinnes for å få et bedre liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...