Gå til innhold

Kreft i eggstokker/livmor


sirilill

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva symptomer det er på kreft i eggstokker/livmor.

Hvordan oppdager man at man har eggstokkkreft?

Og er kondylomer noe som bare smitter ved seksuell kontakt med noen som har viruset i seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mette H Moen, gynekolog

Kreft i eggstokker gir dessverre lite symptom før det er spredning. Tidlig symptom kan være endret vannlatning, senere kan magen utspiles av cysten som vokser eller av vann i bukhulen.

Kreft i livmorhulen kommer vanligvis etter overgangsalderen og vil vise seg som blødning.

Kreft i livmorhalsen vil også gi unormal blødning

Kondylomer kan nok også overføres på annen måte enn ved samleie, men det er nok sjelden.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hei!! Jeg er en som har opert bort eggstokk pga. ondartet kreft. Dette er nå mange år siden og jeg har greid å få barn etter dette. Jeg er enig med legen at dette kan være vanskelig å oppdage. Jeg fikk imidlertid noen indikasjoner. Bla. merkelige småblødninger imellom menstruasjonstidspunktene. Var også øm eller hoven på denne siden. Heldig for meg kom jeg såpass tidlig at det gikk bra og jeg beholdt deler av den andre eggstokken. Symptomene kan jo også indikere andre ting og det eneste som nytter er å lytte til hva kroppen sier. Det kan være vanskelig. Gå til en gynekolog og ta jevnlig kontroll. Ved mistanke om forandringer må du ta dette opp med legen din. Du vet- de er jo der for oss og de må ta deg på alvor. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...