Gå til innhold

De nye permisjonsreglene

Gjest når far ikke kan ha 10 uker perm

Anbefalte innlegg

Vi venter barn i september, og har strevet lenge for å komme i mål med familieforøkelsen. Da vi begynte prosessen var vi enige om at jeg, mor, skulle ta størstedelen av permisjonstiden. Far arbeider i en liten, sårbar kompetansebedrift, og hadde tenkt å ta sine 2+4 uker, men har ikke anledning til å ta mer. Men første juli ble loven endret, og 10 uker reserveres nå til fars permisjon. Hvilket ikke er aktuelt for han.

Er det noen av dere som har fått overta noen av fars uker, og i så fall på hvilket grunnlag? Har så utrolig lite lyst å sende barnet i barnehage før det er året, men økonomiske forpliktelser gjør at vi trenger begge inntektene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332404-de-nye-permisjonsreglene/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lykke til

Den eneste jeg kjenner der mor har fått hele permisjonen, er gift med en utenlandsk statsborger som ikke jobbet i et norsk firma.

Vet om to som har søkt på noe jeg antar er tilsvarende grunnlag som deres, de har fått nei.

Barn i september er jo flott mht at det er ekstra mange som får ny barnehageplass medio august. Pappaen får bruke den siste delen av permisjonstiden på tilvenning i barnehage, om han begynner i barnehage når han er 11 måneder så går det helt greit (hvis dere må si fra dere noen ukers permisjon)

I tillegg faller jo pappapermisjonen sammen med sommerferietid, så i praksis blir det jo bare en kjempelang sommerferie?

Jeg tror det er lettere å innstille dere og arbeidsplassen hans på at han blir borte fra jobb disse ukene neste sommer, enn å håpe på at det skal ordne seg på en annen måte.

Hvor umulig det virkelig er for ham å ta ut pappepermisjonen er det bare dere som vet, kanskje det er helt umulig, i såfall mister dere antageligvis disse ukene.

Men min erfaring er at det er flere som tror det er umulig, som opplever at det faktisk går.

Sett dere også inn i alle muligheter for tidskonto-ordninger, hvis dere har muligheter for at dere jobber noen dager hver over en lenger periode, kanskje det er lettere for hans jobb at han er der annenhver dag? Men i såfall må det passe for din jobb også.

Den eneste jeg kjenner der mor har fått hele permisjonen, er gift med en utenlandsk statsborger som ikke jobbet i et norsk firma.

Vet om to som har søkt på noe jeg antar er tilsvarende grunnlag som deres, de har fått nei.

Barn i september er jo flott mht at det er ekstra mange som får ny barnehageplass medio august. Pappaen får bruke den siste delen av permisjonstiden på tilvenning i barnehage, om han begynner i barnehage når han er 11 måneder så går det helt greit (hvis dere må si fra dere noen ukers permisjon)

I tillegg faller jo pappapermisjonen sammen med sommerferietid, så i praksis blir det jo bare en kjempelang sommerferie?

Jeg tror det er lettere å innstille dere og arbeidsplassen hans på at han blir borte fra jobb disse ukene neste sommer, enn å håpe på at det skal ordne seg på en annen måte.

Hvor umulig det virkelig er for ham å ta ut pappepermisjonen er det bare dere som vet, kanskje det er helt umulig, i såfall mister dere antageligvis disse ukene.

Men min erfaring er at det er flere som tror det er umulig, som opplever at det faktisk går.

Sett dere også inn i alle muligheter for tidskonto-ordninger, hvis dere har muligheter for at dere jobber noen dager hver over en lenger periode, kanskje det er lettere for hans jobb at han er der annenhver dag? Men i såfall må det passe for din jobb også.

Han har oppfølging og koordinering av store prosjekter, og det er alltids ett eller annet prosjekt som er i kritiske faser. Han er selvsagt ikke uunværlig, og kan planlegge å være borte i kortere perioder, men ikke i så lang tid som 10 uker.

Selv er jeg lærer, så tidskonto blir litt meningsløst, siden det blir veldig uforutsigbart for arbeidsgiver om de feks fra april av skal ha en lærer i en viss prosentandel stilling vandrende omkring. Det går ikke an å sette opp timeplan på den måten, så jeg vil bare bli et ressurssluk. Selv om jeg vet jeg har rett til det, så er det ikke ei gangbar ordning :(

Gjest når far ikke kan...

Hvis ikke far tar de ukene han har rett på, så faller de bort.

Ja, det er jeg klar over. Men jeg regner med det er flere som oss, som har planlagt barn mens permisjonsreglene var forskjellige fra dagens. Og som derfor har fått krøll med gjennomføringa, og kanskje har noen tips for overføring. For jeg vil at barnet skal ha mest mulig tid hjemme. Vi er unge, og hadde rett og slett venta et par år om vi visste at det skulle bli slik med permisjonen. Da hadde han neppe hatt problem med å ta fri, men nå, midt i etableringen av bedriften er det ødeleggende for økonomien deres.

Han har oppfølging og koordinering av store prosjekter, og det er alltids ett eller annet prosjekt som er i kritiske faser. Han er selvsagt ikke uunværlig, og kan planlegge å være borte i kortere perioder, men ikke i så lang tid som 10 uker.

Selv er jeg lærer, så tidskonto blir litt meningsløst, siden det blir veldig uforutsigbart for arbeidsgiver om de feks fra april av skal ha en lærer i en viss prosentandel stilling vandrende omkring. Det går ikke an å sette opp timeplan på den måten, så jeg vil bare bli et ressurssluk. Selv om jeg vet jeg har rett til det, så er det ikke ei gangbar ordning :(

Han har jo fortsatt ganske lang tid på å planlegge. Det er heller ikke nødvendig å ta 10 uker sammenhengende. Det går også an å finne en fleksibel ordning med arbeidsgiver, der han tar "deltidspermisjon" over en lenger tid enn 10 uker, kombinert med korte dager i barnehagen.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...