Gå til innhold

Sobril og bilkjøring

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest ojahaaa

Døgndosen må ikke overstige 25 mg Sobril. Ellers må man ikke føle seg trøtt, og ute av stand til å betjene bilen.

Jeg fant ikke ut i felleskatalogen om det var noen max døgn dose på sobril. Letet og letet, men fant det ikke. Men da er altså max døgndose 25 mg, og man kan kjøre bil dersom man ikke er trøtt og sløv? Er det sånn? Men hva skjer om jeg kommer opp i ei trafikkulykke feks, og har tatt 25 mg sobril, vil jeg blir straffet eller noe sånt?

Gjest ojahaaa

Døgndosen må ikke overstige 25 mg Sobril. Ellers må man ikke føle seg trøtt, og ute av stand til å betjene bilen.

Jeg fant ikke ut i felleskatalogen om det var noen max døgn dose på sobril. Letet og letet, men fant det ikke. Men da er altså max døgndose 25 mg, og man kan kjøre bil dersom man ikke er trøtt og sløv? Er det sånn? Men hva skjer om jeg kommer opp i ei trafikkulykke feks, og har tatt 25 mg sobril, vil jeg blir straffet eller noe sånt?

Fremkommer ikke av Felleskatalogen. Står i diverse rundskriv fra helsemyndighetene, som har fått delegert sin hjemmel fra veitrafikkloven med tilhørende forskifter. Dette er jus, og ikke medisin.

Ja, du kan bli straffet dersom du er over lovlig max døgndose av benzodiazepiner (10 mg diazepam eller ekvialente mengder av andre benzoer), og blir involvert i ulykker. Blir tatt rutinemessig blodprøve ved mer alvorlige incidenter. "Propille" like alvorlig som promille.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...