Gå til innhold

Herpes eller kyssesyken?

Anbefalte innlegg

Gjest j92-modell

Jeg våknet med en stor klump som satt fast i halsen. Det gjorde vondt å både puste og svelge. Jeg har fjernet mandlene, så tenkte ikke det var noe med det å gjøre. Legen mente det bare var halsbetennelse, men tok en liten test itillegg. Men bare for å se om det var virus eller bakterie. Jeg fikk svar med engang at det var virus. Legen sa at det skulle gå over av seg selv, og jeg kunne komme tilbake om det ble verre. Jeg ble aldri bedre.Jeg begynte å få røde blemmer/ prikker nede i ganen / mot halsen. Så en helg var jeg enda dårligere, fikk så vidt til å spise. Jeg var kvalm hele tiden. Og hadde svettebyer. Mamma tok meg med til legevakten, og fikk beskjed om at de trodde det kunne være herpes 1. Men kunne også ha med at jeg kanskje har arvet en revmatologisk sykdom. ( er på undersøking på sykehuset). Jeg fikk besdøvelses spray for å klare å spise. Og de sa det skulle være over på 2 uker. Nå har jeg hatt dette i en måned og 11 dager.. SÅ var jeg hos tannlegen, og hun mente jeg måtte sjekke meg for kyssesyken.Jeg var nylig hos legen og tok blodprøve for å teste meg for både herpes og kyssesyken. Det som er rart er at jeg fant bilder på nettet, og det var et blide av kyssesyken med slike blemmer ned mot halsen, og det er helt make jeg har. Så lurer jeg, Er ikke herpes slike munnsår du får utenpå leppene og på hud? og ikke inni ganen? Kan du få herpes 2 av herpes 1? Jeg leste det i et blad i denne måneden og fikk nesten panikk. Og blir du aldri helt frisk igjen? Går herpes aldri vekk for alltid? hva er forskjell på kyssesyken og herpes i symptomer? varer herpes i flere måneder ( altså munnsårene)? Finnes det ikke noen annen medisin enn smertestillende? både kyssesyken og herpes, smittes igjennom dårpesmitte eller kontaktsmitte? begge deler? Er det ikke alle som blir smittet? Eller blir syk når de får viruset? Jeg har kjæreste og slikt, og ingen nært meg er syk. Kan dette ha noe med revmatologiske sykdommer i det hele tatt? Tror dere jeg har kyssesyken eller herpes 1?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332476-herpes-eller-kyssesyken/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...