Gå til innhold

psykisk syk vs fysisk syk

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

Helt søkt problemstilling. Kommer jo helt an på alvorlighetsgraden og graden av lidelse og funksjonstap.

Begge deler kan ha dramatisk innvirkning på dagliglivet, så å differenisere med hva som er verst blir vanskelig. Det jeg opplever som verst med det psykiske er at man kanskje ikke får samme forståelsen for at man må avstå fra noe fordi man av en eller annen grunn er psykisk dårlig. Tidlig i sommer måtte jeg melde forfall til et arrangement jeg skulle på pga depresjon. Jeg skammer meg egentlig ikke over å være bipolar, men jeg ville følt meg mindre ille til mote om jeg kunne si at jeg hadde influensa eller noe sånn.

Også går det an å ha begge deler samtidig. Jeg har flere somatiske diagnoser også. Diabetes 1 f.eks. En sykdom som helt avgjort krever sin del av meg. I seg selv disponerer det å ha en somatisk lidelse for psykiske problemer. Spiseforstyrrelser er f.eks. høyt representert hos diabetikere.

Så... Her er det glidende overganger og ikke noe fasit.

Gjest dobbel 0%

Kan være like ille, alt etter hva det er. Men fysisk sykdom kan medføre psykiske vansker og psykiske vansker kan påvirke den fysiske helsen (orker kanskje ikke trening ol).

Min mor har vært handicappet hele livet. Tror hun hadde klart seg utmerket godt hadde det ikke vært for en elendig psyke.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...