Gå til innhold

*NHD* Cyklotymi vs Bipolar (ultra)rapid cycling

Anbefalte innlegg

Gjest Bipolar eller?

Hva er forskjellen/likheten mellom disse?

Jeg trodde det var slik at de med Cyklotymi svingte mindre opp og ned, med veldig hurtige svingninger.

Men hva med (ultra)rapid cycling da??svinger ikke denne gruppen ofte og ganske mye?

Er det noen kriterier som det ene begrepet har som det andre ikke har.

Har en som har Cyklotymi mani??dype depresjoner(og oppturer) med hallusinasjoner

Som du skjønner aner jeg ikke så mye om det så hadde vært fint med en forklaring :-)

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Cyklotymi er den bipolare varianten av dystymi (som er unipolar).

Svingningene oppover er mindre enn ved hypomani og nedover mindre enn ved depresjon. Lidelsen er upåvirket av ytre faktorer inkl menssyklus.

Det er ikke typisk med raske svingninger.

Lidelsen opptrer typisk i slutten av tenårene og varer livet ut (ubehandlet).

Gjest Bipolar eller?

Cyklotymi er den bipolare varianten av dystymi (som er unipolar).

Svingningene oppover er mindre enn ved hypomani og nedover mindre enn ved depresjon. Lidelsen er upåvirket av ytre faktorer inkl menssyklus.

Det er ikke typisk med raske svingninger.

Lidelsen opptrer typisk i slutten av tenårene og varer livet ut (ubehandlet).

Da lurer jeg på hva fastlegen mener for h*n sa jeg kunne slite med det- Cyklotymi. Men da jeg spurte angående det med alvorlighetsgraden sa h*n bare at det trengte ikke være milde opp- og nedturer

Jeg har vært innlagt både for mani og for alvorlig depresjon. Og jeg har veldig raske svingninger...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Da lurer jeg på hva fastlegen mener for h*n sa jeg kunne slite med det- Cyklotymi. Men da jeg spurte angående det med alvorlighetsgraden sa h*n bare at det trengte ikke være milde opp- og nedturer

Jeg har vært innlagt både for mani og for alvorlig depresjon. Og jeg har veldig raske svingninger...

Hvis du har hatt mani, har du bpolar I.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...