Gå til innhold

Dårlig hørsel pga. psykiske årsaker

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Har noen av dere vært borte i at en kan få dårlig hørsel pga. av psykiske årsaker. Jeg sliter med å høre hva folk sier de er vendt ifra meg når de prater og når det er flere som prater sammen, eller mye støy i rommet er jeg sjanseløs.

En psykolog jeg pratet med mente at det sikkert var fordi jeg var ukomfortabel og stresset sammen med andre mennesker. At jeg var så opptatt med å høre hva personen sa at jeg ikke fikk det med meg. Noe sånnt. Noen som har vært borte i noe lignende, hvordan gjøre noe med det?

Sliter med at jeg er ukofortabel sammen med andre mennesker og det hjelper jo ikke noe at jeg ikke hører hva de sier.

Hvordan kan en skille psyksike hørselsproblemer fra fysiske?

Fortsetter under...

Dette virker kjent for meg, og det er mine konsentrasjonsvansker i forbindelse med min psyk sykdom som er grunnen.

Jeg kunne ikke forholde meg til flere peroner som snakker, f.eks. i bursdagsselskaper "samtidig". I slike settinger går samtalene ofte på kryss og tvers over bordet, og jeg fikk ikke med meg en dritt!! Ofte måtte jeg spørre opp igjen.....og ved mange tilfeller så var samtaleevnene ferdig debattert, når jeg kom på banen. Utrolig pinlig!!

Jeg hørte bare ett enormt "sus" av stemmene til de andre og lyder av skjeer, kaffekopper som ble satt på tefatet, osv., osv., i hodet. Kunne vel oppfatte bruddstykker av samtalene........... og ja, det føltes som om at hørselen sviktet. Var jeg i samtale med en til to personer, face to face, gikk alt supert. Fikk meg meg samtalen og husket hva de hadde sagt. Men tanker om hørselstap kom over meg, også.

Heldigvis så har ting rettet seg ettersom psykdommen har roet seg. Får med meg det jeg VIL høre nå :-))

Sku tro at de fysiske er.......hører f.eks. ikke kjøkkenvifta, bilnøkler som rasler, oppvaskmaskina, drar ut en skuff, vinden, tastaturet på PC`n, at en steker noe i en panne, at husets beboere kommer og går i dørene,...............alle slike små dagligdagse lyder som vi mennesker er omgitt av fra vi står opp til vi legger oss. Er plaget med ørene, så jeg vil bare dele av mine erfaringer.......men er ingen LEGE!!! Litt væske i mellomøret kan skape trøbbel med hørselen, så ta kontakt med legen din, så fikser det seg nok om det skulle være fysisk også.

Gjest bipjente 28

Jeg sliter med det samme. i mitt tilfelle tror jeg ikke det er hørselen som er problemet, men jeg sliter å skille ut uvesentlige stimuli fra det vesentlig. Med andre ord hvis det er bakgrunnstøy så klarer jeg ikke å fiiltrere bort støyen og høre på stemmene.

Kanskje problemet ditt er nevropsykologisk?

Annonse

Gjest BipolarII...jeg visst

''Hvordan kan en skille psyksike hørselsproblemer fra fysiske?''

Be fastlegen sende deg til hørselslege for utredning (øre-nese-hals). Du kan der avlegge en hørselstest. Hører du pipetonene når du sitter i det lydisolerte rommet, er det ikke hørselen i seg selv som er problemet ditt. Da vil det heller være at du blir helt "svett" i kontakten med andre mennesker at du mister fokus, blir distrahert når det skjer for mye på en gang, faller ut pga. det. At det rett og slett blir for mye for deg å forholde deg til og konsentrere deg om pga alt som skjer inni deg rent på det psykiske plan (eks. angst).

Om testen viser at du hører lydene dårlig, kan hørselslegen - avhengig av hvor nødvendig han/hun synes det er etter størrelsen på hørselstapet - sende deg på CT-scanning der de tar røntgenbilder av ørene. Har du et fysisk hørselstap, vil du se at det er flimmerhår som er vekk eller brukket, unormale væskeansamlinger e.l.

Er hørselstapet kommet snikende på eller mer akutt? Har du hatt andre symptomer, a la balansevansker, piping i øret, jet lag følelse? Eller har du drevet med skyting/jakt, bygningsarbeid, vært mye på konserter eller stått ved siden av gigahøytalere? Hvis så, er det stor risiko for hørselstap pga dette (ikke psykisk, men fysisk). Om hørselen er kommet snikende på som dårligere gradvis over tid, kan det bety at det også kan ligge andre ting til grunn, som bør sjekkes opp. Eks. svulst (godartet som oftest) med hørselstap som følge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...