Gå til innhold

NHD: Mer angst av Stesolid?

Anbefalte innlegg

Gjest Romanov

Hei NHD.

Jeg har noen spørsmål jeg håper du kan oppklare og gi noen råd for meg.

Stemmer det at man får mer angst/forverret angst av langtids regelmessig bruk av Stesolid?

Jeg har i snart 14 år brukt Stesolid 5 mg tabletter regelmessig mot angst. Forbruket har frem til nå vært nokså stabilt. Jeg har et regelmessig bruk, om ikke alltid daglig.

Men det siste året har jeg merket at angsten er blitt værre og vanskeligere å takle, og jeg trenger mer Stesolid enn før.

Likevel syns jeg ikke de hjelper nok lenger...

Har i alle år hatt et snittbruk på ca 5 mg pr. døgn, men dette har doblet seg det siste året.

Og de siste ukene nå har jeg sett meg nødt til å ta 2-3 tabletter i døgnet for å holde ut.

Jeg er nokså bekymret over dette, og ønsker ikke å forværre livet mitt ytligere.

Finnes det andre medisiner, som ikke er B-preparater, jeg kan bruke for angsten istedet for Stesold?

(Kom gjerne med flere alternativer)

Jeg bruker allerede Cipralex, har gjort det lenge. De har god effekt mot depresjonen syns jeg.

Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/332682-nhd-mer-angst-av-stesolid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Romanov

Det vanlige er å bruke litt høyere doser antidepressiva. Beroligende tabletter bør en ikke bruke regelmessig i mer enn 6 uker da de kan gi mer angst..

6 uker??!!

Ja da kan man jo trygt si at jeg er på overtid...Huff.

Synd NHD ikke svarte meg, for det hadde vært fint å få noen råd som jeg kunne tatt opp med fastlegen når han er tilbake fra ferien.

Ja, ja...Får høre hva fastlegen min sier da.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tror ikke det er som du antyder i overskriften. Du har ikke fått mer angst av Stesolid. Et av to eller kombinasjonenn har skjedd: Angstlidelsen har forverret seg (grunnlidelsen) og/eller virkningen av Stesolid har avtatt (toleranse).

Du kan jo vurdere økning av Cipralex.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...