Gå til innhold

alvorlig sykdom hos ektefelle+sykemelding


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

Hvis ektefelle eller samboer blir alvorlig syk og man trenger fri fra jobben en periode for å være med vedkommende, hva slags sykemelding får man da? Finnes det egne sykemeldinger for pårørende eller må fastlegen sykemelde pga psykisk påkjenning?

og kan man få samme sykemelding hvis det er en venn som er alvorlig syk og holder på å dø?

Heldigvis ikke jeg som er i den situasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Såvidt jeg vet er det kun psykisk påkjenning du kan sykemeldes for selv. Hvis den kritiske perioden ikke strekker seg over 10 dgr (?) så kan arbeidsgiver også tilkjenne velferdspermisjon. Det er ikke noe man har krav på, men alvorlig sykdom i nær familie er en skjellig grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gul dame

Nei du kan ikke få sykemelding pga. andres sykdom, men legen kan vurdere det slik at du trenger sykemelding pga. psykiske påkjenninger. Hvis ektefelle eller andre nære familiemedlemmer er alvorlig syke eller dør kan arbeidsgiver gi velferdspermisjon med lønn i opptil to uker eller ti dager. Det gjelder ikke hvis det er venner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes nok ingen sykemeldinger tilpasset dette behovet nei, man blir jo stadig strengere på dette. Men om legen din er "med på notene" kan du få sykemelding for utbrenthet kanskje? Evt. søke velferdspermisjon med lønn på jobben, men det er slett ikke sikkert du får innvilget det da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det antagelig ikke er helt i tråd med reglene, har jeg inntrykk av at de fleste pårørende i sånne sammenhenger får sykemelding. Sånn har det iallefall vært der hvor jeg jobber. Og det er ingen som stiller spørsmål om dette. Men det har da omhandlet alvorlig /dødelig sykdom hos nær familie,(ektefelle, barn).

Når det gjelder nære venner praktiseres det ikke på samme måte..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man bare kan få permisjon med lønn når det gjelder ektefelle, foreldre,søsken og barn. Dattera mi fikk ikke fri med lønn da mora mi døde eller til begravelsen, hun fikk beskjed om at det ikke gjaldt besteforeldre en gang, men det var Staten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For venner tror jeg man kan glemme å få noe som helst.

For egne mindreårige barn finnes det ordninger som ikke sykemelder foreldrene. Spesielt går det greit hvis barnet er innlagt på sykehus. Er barnet hjemme, vet jeg at folk har litt ulike erfaringer med å få ut pleiepenger.

For ektefeller må man som regel sykemeldes pga. psykisk påkjenning, hvis man ikke er heldig og jobber et sted med spesielt gunstige velferdsordninger. En ulempe med dette er at man bruker av sin egen "sykemeldingskvote", slik at hvis man er så vanvittig uheldig og får f.eks. kreft selv, kort etter at man har vært sykemeldt for å ta seg av ektefellen, mister man de økonomiske rettighetene veldig fort. (Ingen grunn til å male fanden på veggen, men det forekommer dessverre slike tilfeller.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Tror man bare kan få permisjon med lønn når det gjelder ektefelle, foreldre,søsken og barn. Dattera mi fikk ikke fri med lønn da mora mi døde eller til begravelsen, hun fikk beskjed om at det ikke gjaldt besteforeldre en gang, men det var Staten.

"Tror man bare kan få permisjon med lønn når det gjelder ektefelle, foreldre,søsken og barn. Dattera mi fikk ikke fri med lønn da mora mi døde eller til begravelsen, hun fikk beskjed om at det ikke gjaldt besteforeldre en gang, men det var Staten."

Det var veldig merkelig. Jeg er også i Staten, har fått velferdpermisjon med lønn til begravelsen til min brors svigermor. Nå er min egen mor alvorlig syk og jeg har intill nå fått velferdspermisjon med lønn tre ganger for å følge henne til lege og sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er alvorlig sykdom hos ektefelle, og en selv steller de hjemme evt med hjelp av hjemmesykepleie og de nærmer seg slutten kan du ha rett på "Pleiepenger til nære pårørende"

Du trenger da, fra nav sine sider:

''Legeerklæring som dokumenterer at pasienten er i terminalfasen – og at pleien foregår i hjemmet, dvs. ikke på institusjon.''

Kjempebra at dette gikk gjennom. De som ønsker å ta vare på sine nære den siste tiden hjemme (og alle forhold ligger tilrette for det) kan nå gjøre det uten å sykmelde seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror man bare kan få permisjon med lønn når det gjelder ektefelle, foreldre,søsken og barn. Dattera mi fikk ikke fri med lønn da mora mi døde eller til begravelsen, hun fikk beskjed om at det ikke gjaldt besteforeldre en gang, men det var Staten.

Jeg fikk permisjon med lønn i mine besteforeldres begravelser. Ei jeg jobber sammen med fikk perm nå når hennes bestemor ligger på det siste også. Og vi jobber i staten. Spørs om det er tolkningsmuligheter der da. Står vel nær familie. Jeg mener besteforeldre er nær familie jeg da, og heldigvis gjør også ledelsen her det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror ikke du kan få sykmelding, med mindre den kan begrunnes i egen sykdom, men du kan antakelig få velferdpermisjon inntil 20 dager om vedkommende er nær familie.

I hvilken grad velferdspermisjonen er betalt vil antakelig fremgå av bedriftens personalhåndbok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Tror ikke du kan få sykmelding, med mindre den kan begrunnes i egen sykdom, men du kan antakelig få velferdpermisjon inntil 20 dager om vedkommende er nær familie.

I hvilken grad velferdspermisjonen er betalt vil antakelig fremgå av bedriftens personalhåndbok.

Som Tralla også er inne på er det egne regler om ektefelle m.m. er i terminalfasen, kfr. arbeidsmiljøloven § 12-10.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært mye diskutert.

Og det var også en lengre tråd her på DOL for en tid tilbake, basert på problemstillingen i at leger kommer i et dilemma ved å gjøre noe "ulovlig" når de skriver ut sykmeldinger til personer som egentlig ikke selv var syke.

Det har jo ikke eksistert noen støtte-ordninger for slike tilfeller.

Unntatt de 10 dagene med velferdsperm man kan ha rett til i forbindelse med dødsfall i nær familie, men dette dekker jo ikke på langt nær situasjoner hvor man har pårørende som er syke eller pleietrengende over lang tid.

Vet ikke om det kar kommet noen ny ordning ennå. Men tror ihvertfall det er på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest best wishes

For venner tror jeg man kan glemme å få noe som helst.

For egne mindreårige barn finnes det ordninger som ikke sykemelder foreldrene. Spesielt går det greit hvis barnet er innlagt på sykehus. Er barnet hjemme, vet jeg at folk har litt ulike erfaringer med å få ut pleiepenger.

For ektefeller må man som regel sykemeldes pga. psykisk påkjenning, hvis man ikke er heldig og jobber et sted med spesielt gunstige velferdsordninger. En ulempe med dette er at man bruker av sin egen "sykemeldingskvote", slik at hvis man er så vanvittig uheldig og får f.eks. kreft selv, kort etter at man har vært sykemeldt for å ta seg av ektefellen, mister man de økonomiske rettighetene veldig fort. (Ingen grunn til å male fanden på veggen, men det forekommer dessverre slike tilfeller.)

''For venner tror jeg man kan glemme å få noe som helst.

''

Er det virkelig ingen ordninger for nære venner altså? Hva om en alvorlig syk person har få nære pårørende, men har en god venn som h*n ønsker å tilbringe tid med i en kritisk del av sykdomsfasen. Ville det være helt uetisk av fastlegen og sykemelde denne denne vennen pga psykisk stress etc? det er jo en belastning at din beste venn holder på å dø så det kan vel forsvares.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''For venner tror jeg man kan glemme å få noe som helst.

''

Er det virkelig ingen ordninger for nære venner altså? Hva om en alvorlig syk person har få nære pårørende, men har en god venn som h*n ønsker å tilbringe tid med i en kritisk del av sykdomsfasen. Ville det være helt uetisk av fastlegen og sykemelde denne denne vennen pga psykisk stress etc? det er jo en belastning at din beste venn holder på å dø så det kan vel forsvares.

Jeg mente bare at det i utgangspunktet ikke finnes regler, verken skrevne eller "uskrevne", for annet enn nær familie.

I praksis kan det sikkert finnes enkelte tilfeller der noen kan og bør sykemeldes for reelle psykiske påkjenninger fordi man fungerer som pårørende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Jeg mente bare at det i utgangspunktet ikke finnes regler, verken skrevne eller "uskrevne", for annet enn nær familie.

I praksis kan det sikkert finnes enkelte tilfeller der noen kan og bør sykemeldes for reelle psykiske påkjenninger fordi man fungerer som pårørende.

ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...