Gå til innhold

Ikke bare sølv... Hva er det da?


Lillemus

Anbefalte innlegg

Har tittet nøyere på skjeene og har funnet den ene, den er Lillemor:

http://www.roschberg.no/shop/view.php?id=5292&category=142&stq=0

Men de andre har jo ikke sølvstempel! Har 6 teskjeer som har stemplet 60 år + et merke jeg ikke klarer å beskrive - hva i all verden er det tro? De ligner ganske mye på sølvbestikk av typen Lillemor / Anitra / Odel, men er altså tydeligvis ikke det.

De andre har et stempel som det står 60 NM og et slags merke også. Hva betyr det, sølvplett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det betyr at det er sølvplett (Sølvplett

Sølvplett er kobber, messing eller nysølv belagt med sølv. Kvaliteten på sølvplett er bl.a. avhengig av tykkelsen på belegget. "60" grams betyr at det går med 60 g sølv for å forsølve 24 spisedeler. (I Norge kreves minimum 40 grams forsølving for å kunne selge en vare som sølvplett).)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at det er sølvplett (Sølvplett

Sølvplett er kobber, messing eller nysølv belagt med sølv. Kvaliteten på sølvplett er bl.a. avhengig av tykkelsen på belegget. "60" grams betyr at det går med 60 g sølv for å forsølve 24 spisedeler. (I Norge kreves minimum 40 grams forsølving for å kunne selge en vare som sølvplett).)

Aha - tusen takk for oppklaringen! :o) Det var det bestikket jeg var mest ute etter å finne ut noe om, er det navn på de ulike mønstrene i sølvplett tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha - tusen takk for oppklaringen! :o) Det var det bestikket jeg var mest ute etter å finne ut noe om, er det navn på de ulike mønstrene i sølvplett tro?

Ja, det er det garantert! Men _der_ er jeg ikke noe klisterhjerne, akkurat. Hadde du vist dem til svigermor, hadde hun sikkert navngitt dem på strak arm (og gitt deg en historie om den gamle dama "oppå haugen" som hadde akkurat det bestikket, og hvordan hun mistet ei skje, men fant den igjen i grisebingen tre år senere - eller noe slikt ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det betyr at det er sølvplett (Sølvplett

Sølvplett er kobber, messing eller nysølv belagt med sølv. Kvaliteten på sølvplett er bl.a. avhengig av tykkelsen på belegget. "60" grams betyr at det går med 60 g sølv for å forsølve 24 spisedeler. (I Norge kreves minimum 40 grams forsølving for å kunne selge en vare som sølvplett).)

Da fant jeg begge de to siste også! :o)))) Teskjeene er i Selje og det bestikket jeg lette mest etter er i Koral. Tuuusen takk Kava!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det garantert! Men _der_ er jeg ikke noe klisterhjerne, akkurat. Hadde du vist dem til svigermor, hadde hun sikkert navngitt dem på strak arm (og gitt deg en historie om den gamle dama "oppå haugen" som hadde akkurat det bestikket, og hvordan hun mistet ei skje, men fant den igjen i grisebingen tre år senere - eller noe slikt ;-)

*Ler så jeg rister* Jeg elsker slike historier! Og har en selv om en kniv som forsvant på komposten med potetskrellet og som min mor fant igjen flere år etter. *Hehe*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...