Gå til innhold

Gallestein.

Anbefalte innlegg

Gjest LurerFæltNå

Heisann.

Jeg skal operere bort galleblæra 31/8 er planen...

Men, så prata jeg med ei dame nå i helga. Ho hadde gjort det selv, og angret. Jeg har ikke hatt problemer med store stein, siden de knuste en i mai. Ho sa at ho hadde hatt mer vondt etter operasjonen, enn før... Hvordan kan det ha seg ??? Jeg vet at du kan få problemer hvis du spiser feit mat, men hun kunne nesten ikke spise noe uten å få vondt. Agurk og kål var værst for henne. Det inneholder vel ikke masse fett ? Jeg vil gjerne høre andres erfaringer... Bør jeg gå igjennom operasjonen som planlagt, eller bør jeg la være, siden det er så lenge siden jeg har vært plaget med smerter ???

Så en ting til... Hva er det som gjør at noen kan ta en kikkhulls operasjon (er det det det heter ???), og andre ikke ??? Legene har ikke kunnet gi meg noe skikkelig svar på det. De sier at det vet man ikke før jeg ligger i narkose, og operasjonen er i gang... Ho dama jeg prata med sa at det kom an på hvor store/mange stein jeg hadde, men det hadde vel gått an å se på en ultralyd ???

Håper jeg får noen gode svar her nå.

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33282-gallestein/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ei 24 år gml. jente som fjernet galleblæra i mai etter fire smerteanfall som hver varte noen dagerfordelt på fem måneder. Jeg hadde kikkehulssoperasjon på en mandag og jeg var ute av sykehuset torsdag. Etter dette har jeg ikke merket noe ubehag. Smerteanfallene fikk jeg før etter å ha spist/drukket fett; milkshake, krem, is og cappucino! Etter operasjonen fikk jeg beskjed om å være litt forsiktig med fet mat. Jeg er så og si vegeterianer og spiser lite fet mat utenom de ovennevnte. Har ikke merket noe som helst ubehag selv om jeg har spist som før. Arrene er veldig små og det gjør ikke vondt lenger. Jeg var øm i magen i en måned etterpå. Men hadde faktisk examen som gikk bra tre uker etter operasjonen. Jeg anbefaler deg å ta operasjonen. Jeg ble fortalt at i 90% prosent av tilfellene var det mulig med kikkehullsoperasjon. Dette kan de ikke si for sikkert før operasjonen har begynt. (Og da er det lite du får gjort :) )Det kommer ann på om de greier å få ut galleblæra gjennom en liten åpning under navlen eller om de må skjære opp mer. Dersom du er ung og i form er det større sannsynlighet for at kikkehullsoperasjon er mulig. Jeg ønsker deg lykke til! For meg var det godt å bli kvitt galleblæra istedet for å gå i frykt for nye uutholdelige smerteanfall.

Bare spør om du lurer på mer. Vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33282-gallestein/#findComment-129623
Del på andre sider

Gjest LurerFæltNå

Hei!

Jeg er ei 24 år gml. jente som fjernet galleblæra i mai etter fire smerteanfall som hver varte noen dagerfordelt på fem måneder. Jeg hadde kikkehulssoperasjon på en mandag og jeg var ute av sykehuset torsdag. Etter dette har jeg ikke merket noe ubehag. Smerteanfallene fikk jeg før etter å ha spist/drukket fett; milkshake, krem, is og cappucino! Etter operasjonen fikk jeg beskjed om å være litt forsiktig med fet mat. Jeg er så og si vegeterianer og spiser lite fet mat utenom de ovennevnte. Har ikke merket noe som helst ubehag selv om jeg har spist som før. Arrene er veldig små og det gjør ikke vondt lenger. Jeg var øm i magen i en måned etterpå. Men hadde faktisk examen som gikk bra tre uker etter operasjonen. Jeg anbefaler deg å ta operasjonen. Jeg ble fortalt at i 90% prosent av tilfellene var det mulig med kikkehullsoperasjon. Dette kan de ikke si for sikkert før operasjonen har begynt. (Og da er det lite du får gjort :) )Det kommer ann på om de greier å få ut galleblæra gjennom en liten åpning under navlen eller om de må skjære opp mer. Dersom du er ung og i form er det større sannsynlighet for at kikkehullsoperasjon er mulig. Jeg ønsker deg lykke til! For meg var det godt å bli kvitt galleblæra istedet for å gå i frykt for nye uutholdelige smerteanfall.

Bare spør om du lurer på mer. Vennlig hilsen,

Hei lixas.

Takk for svar.

Legene fant ikke ut at det var gallestein jeg hadde, før jeg forlangte ultralyd selv.

Da hadde jeg gått med smerteanfall 1-2 ganger i mnd. i 8 mnd. Da de endelig ble enige med meg, ble jeg innlagt på sykehuset. Jeg ville da at de skulle fjerne galleblæra, men det ville de ikke.

Jeg hadde en stor stein som hadde satt seg fast. De mente at det var nok å fjerne denne. Da hadde jeg noe greier ned gjennom halsen, som de knuste den steinen med.

Jeg var da i fin form i ca 5 mnd. Da hadde jeg to nye anfall rett etter hverandre. Det var i mai, og siden har jeg ikke merket noenting.

Nå vil de altså operere meg likevel... Jeg har egentlig bestemt meg for å opereres da, men...Jeg gruer meg masse, og ble litt i tvil når hun jeg pratet med angret på sin operasjon.

Men på en annen side, så orker jeg ikke slike smerter igjen !!! Det er det værste jeg har vært med på. Fødselen var bare barnemat i forhold !!!

Hva er det som gjør at noen ikke kan ta kikkhulls operasjon ???

Har det noe å si med antall stein, eller størrelsen på disse, eller er det helt ande grunner for det ?

Jeg har en sønn på 1,5 år. Jeg lurer på hvor lang tid det vil ta før jeg kan bære han, og leke med han som normalt igjen ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33282-gallestein/#findComment-129635
Del på andre sider

Gjest LurerFæltNå

Hei lixas.

Takk for svar.

Legene fant ikke ut at det var gallestein jeg hadde, før jeg forlangte ultralyd selv.

Da hadde jeg gått med smerteanfall 1-2 ganger i mnd. i 8 mnd. Da de endelig ble enige med meg, ble jeg innlagt på sykehuset. Jeg ville da at de skulle fjerne galleblæra, men det ville de ikke.

Jeg hadde en stor stein som hadde satt seg fast. De mente at det var nok å fjerne denne. Da hadde jeg noe greier ned gjennom halsen, som de knuste den steinen med.

Jeg var da i fin form i ca 5 mnd. Da hadde jeg to nye anfall rett etter hverandre. Det var i mai, og siden har jeg ikke merket noenting.

Nå vil de altså operere meg likevel... Jeg har egentlig bestemt meg for å opereres da, men...Jeg gruer meg masse, og ble litt i tvil når hun jeg pratet med angret på sin operasjon.

Men på en annen side, så orker jeg ikke slike smerter igjen !!! Det er det værste jeg har vært med på. Fødselen var bare barnemat i forhold !!!

Hva er det som gjør at noen ikke kan ta kikkhulls operasjon ???

Har det noe å si med antall stein, eller størrelsen på disse, eller er det helt ande grunner for det ?

Jeg har en sønn på 1,5 år. Jeg lurer på hvor lang tid det vil ta før jeg kan bære han, og leke med han som normalt igjen ?

Forresten så er jeg 26 år, og i rimelig god form, selv om jeg nok har noen kilo for mye...

Har det noe å si ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33282-gallestein/#findComment-129636
Del på andre sider

Forresten så er jeg 26 år, og i rimelig god form, selv om jeg nok har noen kilo for mye...

Har det noe å si ?

Hei!

Ikke bekymre deg så mye. De aller fleste merker ingen forandring etter at de har operert har jeg hørt.

Om man kan ta kikkehullsop. eller ikke vet man ikke før op. er igang. Først suger man innholdet av galleblæra ut gjennom et snitt som lages like under navlen. Deretter trekkes galleblæra ut. (Slik ble jeg forklart det) Noen ganger er det ikke mulig å få til dette fordi vi er skapt forskjellig og ting og tang (?..) er i vegen. Jeg er ingen lege som du skjønner men de vil sikkert rette på dette om det er feil. Jeg ble operert i Australia da jeg studerte der, men jeg er sikker på at de gjør det på samme måten i Norge.

Etter operasjonen bør du ikke løfte tungt eller trene på en måned. Jeg fortsatte på universitet ti dager etter op. Jeg fikk beskjed om å gå mye for å trene meg opp og orket mer dag for dag. Selv om jeg de første dagene ble sliten etter ti meter. Gikk også bøyd fordi det gjorde vondt, men det rettet seg etter noen dager. Så, etter to-tre uker kan du nok leke som normalt med sønnen din. Vær forsiktig når du løfter i allefall, men du kommer til å kjenne hvor mye du tåler.

Ønsker deg lykke til! Det er helt herlig å slippe smerteanfallene!

Operasjonen merker du ikke noe til og smertene i magen etterpå er ikke store. Jeg greide meg uten smertestillende etter to dager. Det føltes som om jeg hadde mensen faktisk!

Lykke til igjen!

Klem,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33282-gallestein/#findComment-129692
Del på andre sider

Gjest LurerFæltNå

Hei!

Ikke bekymre deg så mye. De aller fleste merker ingen forandring etter at de har operert har jeg hørt.

Om man kan ta kikkehullsop. eller ikke vet man ikke før op. er igang. Først suger man innholdet av galleblæra ut gjennom et snitt som lages like under navlen. Deretter trekkes galleblæra ut. (Slik ble jeg forklart det) Noen ganger er det ikke mulig å få til dette fordi vi er skapt forskjellig og ting og tang (?..) er i vegen. Jeg er ingen lege som du skjønner men de vil sikkert rette på dette om det er feil. Jeg ble operert i Australia da jeg studerte der, men jeg er sikker på at de gjør det på samme måten i Norge.

Etter operasjonen bør du ikke løfte tungt eller trene på en måned. Jeg fortsatte på universitet ti dager etter op. Jeg fikk beskjed om å gå mye for å trene meg opp og orket mer dag for dag. Selv om jeg de første dagene ble sliten etter ti meter. Gikk også bøyd fordi det gjorde vondt, men det rettet seg etter noen dager. Så, etter to-tre uker kan du nok leke som normalt med sønnen din. Vær forsiktig når du løfter i allefall, men du kommer til å kjenne hvor mye du tåler.

Ønsker deg lykke til! Det er helt herlig å slippe smerteanfallene!

Operasjonen merker du ikke noe til og smertene i magen etterpå er ikke store. Jeg greide meg uten smertestillende etter to dager. Det føltes som om jeg hadde mensen faktisk!

Lykke til igjen!

Klem,

Tusen takk for utfyllende svar, Lixas.

Du har kalrt å roe meg ned bittelitt iallefall...

Men... Det er liksom ikke selve operasjonen jeg gruer meg så til, det er heller tiden etterpå...

Min sønn ble tatt med keisersnitt under narkose, og tiden etterpå der, var grusom.

Det jeg tenker mest på er at hvis jeg må ta den store operasjonen, så er vel det mye mer kutting enn et keisersnitt....?

Altså blir tiden etterpå mye værre også...

Men, det går vel bra det også...

Klem

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33282-gallestein/#findComment-129701
Del på andre sider

Annonse

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

80-90 prosent av de som blir operert for gallesten blir kvitt sine plager. De øvrige kan ha varierende grader av plager.

Årsaken kan være rester etter steiner, spasmer i galleveiene, tendens til magesår eller irritabel tarm. Ved spasmer i galleveiene kan legemidler med kodein (f.eks. paralgin forte) utløse anfall, og midler som motvirker spasmer kan lindre. Et sunt og variert kosthold er oftest gunstig.

Hvordan man avgjør om inngrepet kan gjøres med kikkehullsteknikk eller på vanlig måte, vet jeg faktisk ikke. Det bør imidlertid legen som eventuelt skal operere deg kunne gi deg svar på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33282-gallestein/#findComment-129712
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...