Gå til innhold

Når en føler seg mye uspesifikt dårlig

Anbefalte innlegg

Gjest profile

Hei,

Jeg føler meg ofte litt dårlig, småsyk på en måte. Ikke ordentlig i form. Litt som om jeg holder på å bli forkjølet, men jeg har ikke klare symtomer, slik at jeg kan si spesifikt at jeg har vondt der eller der. Det går i perioder på på noen dagers mellomrom. Det hindrer meg ikke i mitt daglige virke bortsett ifra at det forsurer jo tilværelsen ganske mye. Det har vart lenge, et halvt års tid.

Begynner å bli veldig lei av det men vet ikke hva jeg skal gjøre.Jeg finner det vanskelig å formidle til en lege når jeg ikke har klare symtomer å komme med. Det havner vel lett i båsen "psykisk", eller "det er nok ikke noe farlig", eller "jeg kan ikke hjelpe"? Tenker også at det ikke er alvorlig nok.

Hva hadde dere gjordt i en slik situasjon?

Fortsetter under...

Hvis du vanligvis føler deg pigg og opplagt, og ikke har noen kroniske lidelser, så må det være en grunn for at du har det slik nå. Tenk på hva du har gjennomgått de sist ukene eller dagene, hva du har spist, hvordan du har levd, mosjon, søvn, stress med ting eller mennnesker. Alt dette kan tappe deg for krefter å føle deg nedsatt.

Gjest herminegrang...

Jeg vet ikke hva du skal gjøre for å få hjelp, men det du forteller minner om meg selv for tre år siden. Jeg hadde vært sykemeldt i et år, og på rehab i et år, og skulle begynne på attføringsløp.

Jeg ble presset (bokstavelig talt) av nav til å jobbe som assistent på en barneskole, og samtidig gå på barne og ungdomsarbeider-linjen. I forkant hadde jeg hatt tre operasjoner i skulder, som ikke var til noen hjelp, heller motsatt. Jeg hadde store smerter hver dag.

Jeg fikk mer og mer sykdomsfølelse, slik som du beskriver. Jeg husker at jeg sa til en kollega nesten hver dag. Jeg tror jeg brygger på noe...

Jeg holdt ut i ca fem mnd. Etter det begynte jeg på avklaringskurs for å måle restarbeidsevne, og samtidig ble jeg mer og mer syk. Smertene formerte seg, og fikk til slutt diagnosen fibromyalgi.

Etter fjerde og siste operasjon i skulder, som fortsatt var mislykket, søkte jeg uføre. Fikk tre år tidsbegrenset uføre innvilget i fjor høst.

Det jeg vil fram til, er at hvis du blir presset til å gjøre mer enn du klarer, så kan det gå riktig galt. Du må prøve å passe på deg selv. Og ta kroppen på alvor. Kroppen har sin egen måte å si fra på. Synd for meg at jeg hørte på kroppen, men nav har sin egen måte å herske fram på...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...