Gå til innhold

Hvor frisk må man være for å jobbe i psykiatrien

Anbefalte innlegg

Gjest gammel traver på DOL

Jeg lurer litt på det. jeg har søkt en miljøterapeutstilling på en instititusjon for døve med ulike tilleggshandikap, blant annet psykiske lidelser. Jeg har lyst til å jobbe der først og fremst fordi jeg vil bli flinkere i tegnspråk.

Jeg har selv en bipolar lidelse og har gått mange år i terapi, og er en nokså følsom sjel, noe jeg jobber aktivt med. Jeg har også jobbet lenge med utviklingshemmede med ulike tilleggsvanske,r og tror jeg kan jobbe med de fleste mennesker, selv om jeg er ganske forsiktig av meg.

Er det et hinder å jobbe som miljøterapeut i en slik setting, når jeg selv går i gruppeterapi og har mine egne ting å slite med?, og en del egne medisiner jeg går på. Føler meg på mange måter som en pasient, men når jeg er på jobb så er jeg profesjonell.

Bør jeg være helt ferdig med mine egne problemer før jeg begynner å jobbe i en slik setting. Jeg skal ikke være terapeut for dem eller noe sånt, men hjelpe dem i dagliglivets gjøremål.

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Jeg er helt imot dette med å gå inn i helseyrket så lenge man sliter psykisk, man har virkelig ikke noe der å gjøre. Men, hva er dine konkrete arbeidsoppgaver som miljøterapeut; -tegnespråk sier du, hjelp i dagliglivet, det høres bra ut. Jeg aner ingenting om din selvinnsikt men du reflekterer på en måte som gjør at jeg tror du kan beherske dette, men det viktige her er jo hvordan du selv fungerer i dagliglivet og i nære relasjoner.

Noen ganger kan det være en fordel å være litt forsiktig av seg...

At du tidligere har jobbet innen helsevesenet og dette har gått bra, er også en fordel.

En forutsetning er at du klarer å være profesjonell, at du har god innsikt i dine egne problemer og at du klarer å skille godt på dine egne behov og de du jobber med sine behov.

Kan du ikke ta det opp med terapeuten din?

Fordi du har jobbet med mennesker før, burde det vel ikke være helt umulig, og som du sier, du skal jo ikke være terapeut heller..

Du er heldig som kan tegnspråk forresten, det har jeg alltid hatt lyst til å lære...:-)

Om du er frisk nok til å legge egne problemer igjen hjemme, er du frisk nok til en slik jobb.

Det kan være ganske befriende å befinne seg et sted der man må legge seg selv til side og fokusere på andre.

Egne erfaringer er en styrke, så lenge man lar dem være et supliment til sin forsåelse av andres problemer, ikke basisen.

Lykke til!

mvh

Jeg synes dette avhenger noe av hva slags psykiske vansker de som bor på institusjonen har, samt hva slags prinsipper som følges i hverdagen på institusjonen.

Videre mener jeg også at dine nåværende psykiske vansker er av betydning.

Dersom både de som bor der og du skulle slite med mye med relasjonelle forhold/personlighetsproblematikk, så vil jeg mene at du bør tenke deg godt om. Videre om institusjonen er opptatt av "miljøterapi", dvs. at også miljøterapeutene er delaktige i behandlingen av psykiske vansker.

Kanskje er dette et tema du kan ta opp med leder før du evt. sier ja til en jobb på institusjonen. Du trenger i såfall ikke gå i detalj rundt dine egne vansker, men gjøre oppmerksom på din egen situasjon slik at du sliipper å være opptatt av å bli "avslørt" eller ikke strekke til som følge av dine egne vansker senere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...