natolars Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Hei! De tre siste årene, til tross for veldig lavt forbruk, har virkningen av Rivotril avtatt. Da jeg begynte hadde jeg effekt av 2mg. Nå må jeg komme opp i 6mg for å få tilfredsstillende effekt. Hva kan dette komme av? Jeg bruker 600mg Lamictal, 90mg Tolvon, Cipralex 10mg og Salazopyrin 3 X 1000mg. I tillegg har jeg gått opp i vekt de siste årene; veier i i skrivende stund 104kg. Kan vektøkningen ha noe med dette å gjøre? At "store" pasienter trenger større dose for å få effekt? Hva er "maxdose" når det gjelder Rivotril? På forhånd takk! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333208-rivotril-dosering/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Dette tror jeg dessverre er toleranseutvikling for benzo. Alternativt er det en forverring av sykdommen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333208-rivotril-dosering/#findComment-2792182 Del på andre sider Flere delingsvalg…
natolars Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Dette tror jeg dessverre er toleranseutvikling for benzo. Alternativt er det en forverring av sykdommen. Takk for svar. Jeg synes et er rart at jeg har utviklet toleranse overfor benzodiazepiner. Ifølge legen min har jeg alltid hatt et lavt forbruk og de siste par årene har jeg nesten ikke tatt benzo i dete hele tatt; kun når jeg har problemer med søvn. Det kan være et sammentreff, men jeg synes virkningen avtok etter å ha blitt diagnostisert med kronisk tarmsykdom (ulcerøs colitt eller Crohn's; de er ikke helt sikre) og påfølgede medisinering med 3 X 1000mg Salazopyrin. Føler heller ikke at psyken min har forverret seg; heller motsatt. Det siste året har gått veldig bra og jeg ser positivt på livet. Hver dag uten angst er en gave og jeg nyter å faktisk å være i live. :-) Kan dette ha noe med leverenzymer å gjøre? Jeg har selvfølgelig drøftet dette med legen min, men han kunne ikke forstå dette. Dett eneste han kunne tenke på at Lamictal'en forårsaker at leveren min jobber på høygir og bryter ned benzo svært raskt. Nå må jeg påpeke ta dette ikke er noe stort problem nå som jeg har det fint, men jeg bekymrer meg litt for hva som vil skje hvis jeg får tilbakefall når det gjelder angst. Jeg vil for alt i verden ikke havne "dit" igjen, for det er det verste jeg noen gang har vært utefor. Hva skjer hvis det verste skulle skje? Jeg må på en måte ha en plan klar, ellers så kommer jeg til å bekymre meg unødvendig mye. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333208-rivotril-dosering/#findComment-2792232 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 15. august 2009 Del Skrevet 15. august 2009 Takk for svar. Jeg synes et er rart at jeg har utviklet toleranse overfor benzodiazepiner. Ifølge legen min har jeg alltid hatt et lavt forbruk og de siste par årene har jeg nesten ikke tatt benzo i dete hele tatt; kun når jeg har problemer med søvn. Det kan være et sammentreff, men jeg synes virkningen avtok etter å ha blitt diagnostisert med kronisk tarmsykdom (ulcerøs colitt eller Crohn's; de er ikke helt sikre) og påfølgede medisinering med 3 X 1000mg Salazopyrin. Føler heller ikke at psyken min har forverret seg; heller motsatt. Det siste året har gått veldig bra og jeg ser positivt på livet. Hver dag uten angst er en gave og jeg nyter å faktisk å være i live. :-) Kan dette ha noe med leverenzymer å gjøre? Jeg har selvfølgelig drøftet dette med legen min, men han kunne ikke forstå dette. Dett eneste han kunne tenke på at Lamictal'en forårsaker at leveren min jobber på høygir og bryter ned benzo svært raskt. Nå må jeg påpeke ta dette ikke er noe stort problem nå som jeg har det fint, men jeg bekymrer meg litt for hva som vil skje hvis jeg får tilbakefall når det gjelder angst. Jeg vil for alt i verden ikke havne "dit" igjen, for det er det verste jeg noen gang har vært utefor. Hva skjer hvis det verste skulle skje? Jeg må på en måte ha en plan klar, ellers så kommer jeg til å bekymre meg unødvendig mye. Mvh Kan sykdommen, som gjør at du må bruke Salazopyrin, redusere opptaket av Rivotril? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333208-rivotril-dosering/#findComment-2792239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
natolars Skrevet 15. august 2009 Forfatter Del Skrevet 15. august 2009 Kan sykdommen, som gjør at du må bruke Salazopyrin, redusere opptaket av Rivotril? Det er det eneste fornuftige jeg har kommert frem til, selv om www.interaksjoner.no sier at "ingen relevante interaksjoner ble funnet." Men hvis 6mg Rivotril fungerer, så tror jeg vel at det skal gå bra. Men hva er maxdosen på Rivotril? Felleskatalogen sier at "Vedlikeholdsdosen vil hos de fleste være i området 0,05 til 0,20 mg/kg/dag". Så hvis man ganger 0,20mg med 104kg, så ender man opp på 20,8mg. Da har jeg jo noe å gå på, for å si det mildt. :-) Takker for svar nok en gang! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333208-rivotril-dosering/#findComment-2792251 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serenity777 Skrevet 17. august 2009 Del Skrevet 17. august 2009 Det er det eneste fornuftige jeg har kommert frem til, selv om www.interaksjoner.no sier at "ingen relevante interaksjoner ble funnet." Men hvis 6mg Rivotril fungerer, så tror jeg vel at det skal gå bra. Men hva er maxdosen på Rivotril? Felleskatalogen sier at "Vedlikeholdsdosen vil hos de fleste være i området 0,05 til 0,20 mg/kg/dag". Så hvis man ganger 0,20mg med 104kg, så ender man opp på 20,8mg. Da har jeg jo noe å gå på, for å si det mildt. :-) Takker for svar nok en gang! Mvh Mener å ha lest att max anbefalt dose er 8mg pr dag. Jeg går og på zyprexa, og har merket meg att når jeg går på zyprexa får jeg sterkere effekt av rivotrilen, og jeg får roen bare ved 2,5 mg, selv om jeg har tatt rivotril 5-6 ganger i måneden i mange år. Men da jeg gikk uten zyprexa måtte jeg opp i 4 mg, for den samme beroligende effekten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/333208-rivotril-dosering/#findComment-2793150 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.