Gå til innhold

Ny sykkel

Anbefalte innlegg

mil1365380270
Skrevet

Ikke hatt sykkel på mange år og vil bruke minst mulig penger, i tilfelle den ikke blir brukt. Så har jeg sett dere er flere her som sykler og har greie på sykler. Så noen brukte her: http://www.finn.no/finn/bap/all/shop/result?orgId=1205608544&collapse=off&page=1 Men jeg er helt i villrede når det kommer til egenskaper og priser. Blir glad om noen kan tipse om hva slags sykkel en som meg trenger. Tenkte sykle med springer av og til, så den må passe til det. Og kjøpe sånn barnetilhenger med tiden, kanskje.

Skrevet

Hvor høyt i pris kan du gå?

Kan du sykle i marka, eller på asfalt?

Du får det du betaler for, og en dårlig sykkel dreper sykkelgleden.

mil1365380270
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250511527' post='4194184]

Hvor høyt i pris kan du gå?

Kan du sykle i marka, eller på asfalt?

Du får det du betaler for, og en dårlig sykkel dreper sykkelgleden.

Kommer aldri til å sykle i marka. Kan jeg ikke tenke meg. Vil betale 500,- men kan strekke meg til 3-4000,- om det er lurt.

Skrevet

Det første du må tenke på er HVOR du skal sykle. Kun asfalt, asfalt/grus eller også på skogsstier.

Dersom jeg skulle syklet på asfalt og noen ganger på grus så hadde jeg kjøpt en hybridsykkel. Disse har store hjul som triller lett. Men de har ikke gode egenskaper i skogen.

Dersom du skal sykle i skogen også ville jeg valgt en off-road med demper (som skal kunne låses). Dette for å slippe å "slå meg i hjel" på slike veier.

Racer er nok for litt mer spesielt interesserte:-) Den egner seg kun på asfalt og er ogås en mye dyrere sykkel.

Det er også veldig viktig å velge riktig størrelse!!!!

mil1365380270
Skrevet

Det første du må tenke på er HVOR du skal sykle. Kun asfalt, asfalt/grus eller også på skogsstier.

Dersom jeg skulle syklet på asfalt og noen ganger på grus så hadde jeg kjøpt en hybridsykkel. Disse har store hjul som triller lett. Men de har ikke gode egenskaper i skogen.

Dersom du skal sykle i skogen også ville jeg valgt en off-road med demper (som skal kunne låses). Dette for å slippe å "slå meg i hjel" på slike veier.

Racer er nok for litt mer spesielt interesserte:-) Den egner seg kun på asfalt og er ogås en mye dyrere sykkel.

Det er også veldig viktig å velge riktig størrelse!!!!

Da er det altså en hybridsykkel jeg skal se etter, for jeg kommer til å sykle på asfalt og litt grus. Størrelse? Jeg er liten; 162 cm høy. Er det noen spesielle merker jeg skal se etter da?

Skrevet

Kommer aldri til å sykle i marka. Kan jeg ikke tenke meg. Vil betale 500,- men kan strekke meg til 3-4000,- om det er lurt.

Det er lurt, ja. Du trenger rammestørrelse S. Hva med en Scott Sportster Tour Lady? Det er XXLs besteselger. Den koster 3999,- på XXL. Utsolgt i nettbutikken for str S, men det er mulig at de har den i en butikk nær deg.

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=80533

mil1365380270
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250513917' post='4194210]

Det er lurt, ja. Du trenger rammestørrelse S. Hva med en Scott Sportster Tour Lady? Det er XXLs besteselger. Den koster 3999,- på XXL. Utsolgt i nettbutikken for str S, men det er mulig at de har den i en butikk nær deg.

Den var fin! :-) Men kom på nå at jeg kanskje burde ha barnesete? Eller er det bare for de aller minste? Min er 2,5 år nå.

Skrevet

Da er det altså en hybridsykkel jeg skal se etter, for jeg kommer til å sykle på asfalt og litt grus. Størrelse? Jeg er liten; 162 cm høy. Er det noen spesielle merker jeg skal se etter da?

Nesten alle merker har forskjellige størrelser. Men en del butikker er sløve med å informere om dette. For noen år siden kjøpte jeg meg derfor en som var for stor for meg:-(

Du hadde jo en link. Ring dem og spør om de har noe å anbefale.

Jeg hadde nok valgt en sykkel som i utgangpunktet kostet litt. Ser av forskjellige annonser at sykler selges til halv pris mange steder. Om du ringer først, så kan du jo oppsøke den butikken som virker som har det beste tilbudet og prøve sykkelen:-)

mil1365380270
Skrevet

Nesten alle merker har forskjellige størrelser. Men en del butikker er sløve med å informere om dette. For noen år siden kjøpte jeg meg derfor en som var for stor for meg:-(

Du hadde jo en link. Ring dem og spør om de har noe å anbefale.

Jeg hadde nok valgt en sykkel som i utgangpunktet kostet litt. Ser av forskjellige annonser at sykler selges til halv pris mange steder. Om du ringer først, så kan du jo oppsøke den butikken som virker som har det beste tilbudet og prøve sykkelen:-)

Takk for hjelp og gode råd! :-)

Skrevet

Den var fin! :-) Men kom på nå at jeg kanskje burde ha barnesete? Eller er det bare for de aller minste? Min er 2,5 år nå.

Vi har barnesete, det er kjekt. Jenta vår er 4 år, og sitter i det på alle lengre sykkelturer.

Min småvokste 7-åring har fortsatt plass i det ;-) (kun i nøden, da)

mil1365380270
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250516601' post='4194233]

Vi har barnesete, det er kjekt. Jenta vår er 4 år, og sitter i det på alle lengre sykkelturer.

Min småvokste 7-åring har fortsatt plass i det ;-) (kun i nøden, da)

Ok! Da er det noe jeg skal ha. Må det være bagasjebrett på sykkelen da? Får man kjøpt det som ekstrautstyr til alle?

Skrevet

Ok! Da er det noe jeg skal ha. Må det være bagasjebrett på sykkelen da? Får man kjøpt det som ekstrautstyr til alle?

Hamax-barnesetene festes i en brakett, som du monterer på stanga under setet på sykkelen. Bagasjebrett er ikke nødvendig, men praktisk, og kjøpes separat, og kan monteres på de fleste sykler. Sjekk at metallstengene på barnesetet er kompatibelt med bagasjebrettet.

Eks, denne er ikke brukandes, pga forhøyningen foran, den kommer i konflikt med festestengene på barnesetet (ja, jeg kjøpte dette..., og det gikk ikke):

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=80730

Dette er nytt for meg, men det hører visst til Hamaxserien:

http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=85752

Det skal imidlertid sies at det i mange tilfeller er langt lettere å få montert festebraketten til barnesetet, på en herresykkel. På visse damesykler blir det marginalt med plass til braketten pga en den skrå øvre tverrstanga.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250513917' post='4194210]

Jeg vet ikke om hun bør gå for S umiddelbart uten å prøve M også. Jeg har begge deler i samme merke (dog ikke hybrid) og begge passer meg egentlig ganske så godt. Hun ligger jo like oppunder "høydegrensen" på M så jeg mener hun bør prøve grundig før kjøp.

Skrevet

''Må det være bagasjebrett på sykkelen da? Får man kjøpt det som ekstrautstyr til alle?''

Nei! :o( Hadde jeg visst at det var umulig å sette bagasjebærer på sykkelen min hadde jeg ikke kjøpt den. Så om du går for en i rammestr S så få dem til å sette på bagasjebærer før du kjøper den. Jada, jeg kunne sikkert ombestemt meg, men jeg gjorde nå ikke det da.

Gjest Elextra
Skrevet

Nå nærmer jo tiden seg for de helt gode sykkeltilbudene. Jeg kjøpte sykkel til halv pris i fjor, og er veldig fornøyd.

Om mulig ville jeg absolutt lagt litt penger i sykkelen - utrolig irriterende med dårlig utstyr (gir og brems) på sykkelen.

Skrevet

Jeg vet ikke om hun bør gå for S umiddelbart uten å prøve M også. Jeg har begge deler i samme merke (dog ikke hybrid) og begge passer meg egentlig ganske så godt. Hun ligger jo like oppunder "høydegrensen" på M så jeg mener hun bør prøve grundig før kjøp.

Har du Scott? På hybrid går høydegrensa på 165, står det på noen oversikter, og på 167 på noen andre.

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250529509' post='4194387]

Har du Scott? På hybrid går høydegrensa på 165, står det på noen oversikter, og på 167 på noen andre.

Nei, GT, den i S er kortere mellom sete og styre og litt lavere, men den i M går fint den også så for en person som er 10 cm høyere enn meg vet jeg ikke om jeg ville anbefalt S nei. Med mindre alle de 10 cm sitter i beina.

Skrevet

Nei, GT, den i S er kortere mellom sete og styre og litt lavere, men den i M går fint den også så for en person som er 10 cm høyere enn meg vet jeg ikke om jeg ville anbefalt S nei. Med mindre alle de 10 cm sitter i beina.

Sykkelmerkene har forskjellige skalaer. Jeg er 167, og på vippen mellom S og M på hybrid.

mil1365380270
Skrevet

Nå nærmer jo tiden seg for de helt gode sykkeltilbudene. Jeg kjøpte sykkel til halv pris i fjor, og er veldig fornøyd.

Om mulig ville jeg absolutt lagt litt penger i sykkelen - utrolig irriterende med dårlig utstyr (gir og brems) på sykkelen.

Hva er "litt penger" da?

mil1365380270
Skrevet

''Må det være bagasjebrett på sykkelen da? Får man kjøpt det som ekstrautstyr til alle?''

Nei! :o( Hadde jeg visst at det var umulig å sette bagasjebærer på sykkelen min hadde jeg ikke kjøpt den. Så om du går for en i rammestr S så få dem til å sette på bagasjebærer før du kjøper den. Jada, jeg kunne sikkert ombestemt meg, men jeg gjorde nå ikke det da.

Takk for svar! Jammen godt man kan spørre dere :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...