Gå til innhold

hjelp!Jeg har hemoroider!


mona2

Anbefalte innlegg

For tre uker siden fødde jeg en nydelig sønn. Under fødselen sprakk jeg i endetarmen og ble klippet. Dagen jeg skulle reise hjem var jeg til sjekk hos legen og fikk beskjed om at jeg hadde fått en hemoroide.Hun sa at den vil forsvinne av seg selv. Men etter å ha lest masse om de på internett ser det ikke slik ut. Når jeg tørker meg etter å ha vært på do kommer det blod fra den og den er ikke særlig behagelig. Vil den forsvinne???I såfall tar det lang tid?? Noen andre som har opplevd det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde hemorider etter sist fødsel ( og i svangerskapet). Jeg merket at det gav seg når jeg passet på å få i meg nok fiber. Når avføringen er hard, vil det forverre hemoridene. Nå er jeg gravid med nummer 2, og har spist fibertilskudd. Jeg har ingen forstoppelse som sist (som fører til hemorider). Magen fungerer som et skudd. Ellers hjelper det å spise masse grønnsaker. Tror også du kan få tak i stikkpiller på apoteket. Kanskje noen andre vet mer om det. Lykke til iallefall!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mona2

Ja hemoroider kan være noe herk. Jeg fikk det under sist svangerskap, og fødselslegen kommenterte det også med "herlige hemoroider", noe det ikke var :o)

Ca. 2 uker etter fødselen fikk jeg sånn ubehag av de, at jeg måtte oppsøke lege. Ikke fikk jeg sove og problemer var det når jeg skulle sette meg ned eller reise meg opp av sittestilling.

Legen måtte faktisk fjerne noen av hemoroidene som lå på utsiden av endetarmen. Det ble gjort under lokalbedøvelse, men var alikavel ganske så ubehagelig.

Jeg hadde brukt en salve som fåes på apoteket, tror den heter alkoanal eller lign. Den hjalp ikke meg det spor.

Mye fiber, væske og mosjon er stikkord for å unngå disse hemoroidene.

Lykke til, hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Hemorider under og etter en födsel er vanlig. De allre fleste kvinner blir mindre plaget ettervært. Det finnes stor sjanse for at de forsvinner helt. Hvis de gjörer vondt finnes det salver på apoteket som lindrer. Spis grov kost så at du forhindrer forstoppelse. Lykke til videre!

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. for en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bör du rådföre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...