Gå til innhold

Noe som stopper gråt

Anbefalte innlegg

Gjest begravelse

Jeg skal i en trist begravelse til en nær slektning snart. Og jeg vet fra tidligere erfaringer at hvis jeg først begynner å gråte i en begravelse så kommer jeg til å stortute. Og da mener jeg høyt. Har ikke spesielt lyst til å lage en scene i begravelsen, derfor lurte jeg på om det finnes noen beroligende tabletter som roer litt gråten?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333322-noe-som-stopper-gr%C3%A5t/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mikkelina

Jeg vet ikke om tabletter. Men jeg har det på samme måte, gråter svært lett, særlig i bryllup og beravelser :-) I en begravelse er det selvsagt akseptert, men jeg synes det er ubehagelig likevel.

Sist begravelse var bestemoren min, jeg brukte hele formiddagen på å "snakke med henne", og til meg selv, for ikke å gjøre det så uendelig trist. Jeg sa "farvel" til henne i tankene, gikk gjennom stadiene i tankene - så for meg kisten i kirka, at den senkes ned...

Jeg gråt litt, og forklarte henne - og meg selv - at jeg ikke orket å gråte så fryktelig i begravelsen. Jeg ba liksom om unnskyldning for dette, man er jo ikke mindre glad i noen selv om man ikke gråter i begravelsen. Og prøvde altså å gjøre det unna på forhånd.

Det hjalp endel, fikk distrahert tankene, tenkte på andre ting, men da kista ble senket i jorda ble det for mye. Men det gjorde ingenting.

Jeg synes ikke du skal ta tabletter for normale reaksjoner, men prøve forberede deg i tankene. I noen kulturer feirer de døden med å feste, skulle ønske det var litt slik her også.... ;-)

Gjest begravelse

Jeg vet ikke om tabletter. Men jeg har det på samme måte, gråter svært lett, særlig i bryllup og beravelser :-) I en begravelse er det selvsagt akseptert, men jeg synes det er ubehagelig likevel.

Sist begravelse var bestemoren min, jeg brukte hele formiddagen på å "snakke med henne", og til meg selv, for ikke å gjøre det så uendelig trist. Jeg sa "farvel" til henne i tankene, gikk gjennom stadiene i tankene - så for meg kisten i kirka, at den senkes ned...

Jeg gråt litt, og forklarte henne - og meg selv - at jeg ikke orket å gråte så fryktelig i begravelsen. Jeg ba liksom om unnskyldning for dette, man er jo ikke mindre glad i noen selv om man ikke gråter i begravelsen. Og prøvde altså å gjøre det unna på forhånd.

Det hjalp endel, fikk distrahert tankene, tenkte på andre ting, men da kista ble senket i jorda ble det for mye. Men det gjorde ingenting.

Jeg synes ikke du skal ta tabletter for normale reaksjoner, men prøve forberede deg i tankene. I noen kulturer feirer de døden med å feste, skulle ønske det var litt slik her også.... ;-)

Jeg er egentlig enig i det du skriver. Det er bare en normal reaksjon.

Men nå er det slik at hvis jeg mister kontrollen over følelsene så hulker og vræler jeg nesten. Og jeg hovner opp fra øynene og helt ned på kinna. Greier ikke å stoppe det. Og jeg tenker at alle har nok med sitt i den begravelsen om ikke de skal trøste et "hysterisk vesen".

Ellers så lar jeg tårene bare strømme fritt. Tenkte bare at sånn offentlig er det greit å ha litt styring.

Gjest mikkelina

Men nå er det slik at hvis jeg mister kontrollen over følelsene så hulker og vræler jeg nesten. Og jeg hovner opp fra øynene og helt ned på kinna. Greier ikke å stoppe det. Og jeg tenker at alle har nok med sitt i den begravelsen om ikke de skal trøste et "hysterisk vesen".

Ellers så lar jeg tårene bare strømme fritt. Tenkte bare at sånn offentlig er det greit å ha litt styring.

Hm, skjønner dilemmaet ditt. Jeg kan ikke så mye om beroligende medisiner, men de finnes sikkert, håper noen kan svare deg :-)

Og - kondolerer.

Om du føler gråten tar overhånd.. hva med å konsentrere deg om noe annet for en stund? Tenke på et fotballag, forsikringsordningen din eller hva som helst annet. Det gjør jeg av og til i smertefulle situasjoner.

Gjest Hoggormen

Man kan få beroligende tabletter som Valium og Sobril, men hvor vidt de vil dempe "nivået" på gråten er ikke godt å si.

Det er jo helt lov og naturlig å gråte i begravelser, men jeg skjønner at du er stressa om det tar så overhånd at du mister kontrollen. Jeg tenker vel at noe beroligende kan dempe den angsten du har for å miste kontrollen på gråten; jeg ville hørt med fastlegen.

Annonse

Gjest begravelse

Om du føler gråten tar overhånd.. hva med å konsentrere deg om noe annet for en stund? Tenke på et fotballag, forsikringsordningen din eller hva som helst annet. Det gjør jeg av og til i smertefulle situasjoner.

Det skal jeg virkelig prøve på. Takk. Håper jeg i tillegg finner noen tabletter som demper litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...