Gå til innhold

NHD eller andre, ang. bipolare barn?

Anbefalte innlegg

Gjest alcatrax

Leste dette innlegget nedenfor om "barn med bipolar".

Det slo meg hvor likt den beskrivelsen av bipolare unger er min egen barndom. Jeg var ekstremt guttejente. Utfordret alle til å tørre og hoppe fra høye stup, gjøre ting som var på grensen til at jeg kunne dødd av det og som gjorde veldig vondt, var hyperaktiv. Levde med en voldsom psykisk smerte, husker jeg lå på maven og nesten ropte om kveldene og fikk ikke sove. Innimellom hadde jeg mareritt, torde ikke sove, ikke møte mennesker.

Spørsmål: Er dette vanlig oppførsel hos de fleste barn, eller kunne dette allerede da tyde på at jeg var bipolar? Jeg var suicidal i perioder fra jeg var ca 7 år.

Jeg fikk ikke diagnosen før jeg var 35 år, men hadde nok symptomer på både mani og depresjon i ungdomsårene. Så var jeg "nesten" frisk i mange år før jeg ble skikkelig syk igjen. Er dette typisk bipolar?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/333400-nhd-eller-andre-ang-bipolare-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke normalt at barn er suicidale i perioder. Dette var nok den bipolare lidelsen.

Det typiske for bipolar lidelse er periodisiteten. Perioder opp eller ned fra uker til måneders varighet, oftest med normale perioder i mellom. Bortsett fra suicidaliteten skriver du ikke noe om dette.

Gjest alcatrax

Det er ikke normalt at barn er suicidale i perioder. Dette var nok den bipolare lidelsen.

Det typiske for bipolar lidelse er periodisiteten. Perioder opp eller ned fra uker til måneders varighet, oftest med normale perioder i mellom. Bortsett fra suicidaliteten skriver du ikke noe om dette.

Jeg har tenkt litt på dette med perioder. Har litt vondt for å huske før jeg var ti år. Mener jeg da-også-hadde lange perioder hvor jeg var hyperaktiv, slem, utagerende, for så å gå over til at alt var sort. Men kan også huske at jeg hadde det okey.

Fikk min først lange depresjon da jeg var ca 11år. Fikk ingen hjelp og den gled vel over av seg selv i løpet av noen år. Da jeg var 16 år fikk jeg en lang hyperperiode hvor jeg spolerte skolegang, sov lite, var med på alt som var sprøtt rett og slett. Dette sto på, ubehandlet, i ca 10 måneder. Hadde da smuglet sprit, gjort meg upopulær i mange sammenhenger. Bla, tre partenere som jeg hadde hatt "gleden" av å latt tro jeg var interessert i, inkl sex. Hurra!! Dette er jeg ikke stolt over.

Det som slo meg var at det kan ikke være normalt å være så ekstremt hyper, slem og utagerende når man er 7 år og oppover. Om dette kan si noe om den lidelsen jeg idag har fått diagnostisert?

Jeg har tenkt litt på dette med perioder. Har litt vondt for å huske før jeg var ti år. Mener jeg da-også-hadde lange perioder hvor jeg var hyperaktiv, slem, utagerende, for så å gå over til at alt var sort. Men kan også huske at jeg hadde det okey.

Fikk min først lange depresjon da jeg var ca 11år. Fikk ingen hjelp og den gled vel over av seg selv i løpet av noen år. Da jeg var 16 år fikk jeg en lang hyperperiode hvor jeg spolerte skolegang, sov lite, var med på alt som var sprøtt rett og slett. Dette sto på, ubehandlet, i ca 10 måneder. Hadde da smuglet sprit, gjort meg upopulær i mange sammenhenger. Bla, tre partenere som jeg hadde hatt "gleden" av å latt tro jeg var interessert i, inkl sex. Hurra!! Dette er jeg ikke stolt over.

Det som slo meg var at det kan ikke være normalt å være så ekstremt hyper, slem og utagerende når man er 7 år og oppover. Om dette kan si noe om den lidelsen jeg idag har fått diagnostisert?

Normale/friske perioder er ikke "nødvendig" for diagnosen.

Du beskriver nå tydelige perioder både opp og ned. Ja, det var nok sykdommen som hadde debutert allerede da. Som du ser av linken, debuterer så mange som 1 av 4 innen de er 12 år.

Gjest alcatrax

Normale/friske perioder er ikke "nødvendig" for diagnosen.

Du beskriver nå tydelige perioder både opp og ned. Ja, det var nok sykdommen som hadde debutert allerede da. Som du ser av linken, debuterer så mange som 1 av 4 innen de er 12 år.

Takk for svar, dette klargjør endel av det jeg fikk rotet meg opp i også, vil jeg tro. Men det er en annen historie.

Hadde jeg fått tilbud om medisiner den gangen...vel, kanskje jeg hadde hatt et annet og bedre liv idag? Who knows? Hadde sannsynligvis sluppet så mye psykisk smerte ihvertfall, den opptar jo hele "verden" når den får være ubehandlet.

Takk for svar, dette klargjør endel av det jeg fikk rotet meg opp i også, vil jeg tro. Men det er en annen historie.

Hadde jeg fått tilbud om medisiner den gangen...vel, kanskje jeg hadde hatt et annet og bedre liv idag? Who knows? Hadde sannsynligvis sluppet så mye psykisk smerte ihvertfall, den opptar jo hele "verden" når den får være ubehandlet.

Når jeg leser dette lurer jeg på om psykologer som jobber rundt forbi vet om dette.

Jeg ble riktig nok diagnostisert "tidlig", men hadde vært svært syk mange år og hatt det periodevis vanskelig fra tidlig barneskolealder.

Når en etter mange år begynte å tenke på at dette kunne være bipolar, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få medisiner fordi en ikke kunne vite sikkert om det var det før en var minst i 20 års alder??

Er det fordi jeg hadde andre vansker også som spiseforstyrrelse, angst og tvang de tenkte slik, at derfor kunne man ikke være sikker?

Ganske rart når en både har vært deprimert, manisk og innlagt gang på gang.

Er jammen glad at jeg fikk bytte behandlingsted.

Annonse

Når jeg leser dette lurer jeg på om psykologer som jobber rundt forbi vet om dette.

Jeg ble riktig nok diagnostisert "tidlig", men hadde vært svært syk mange år og hatt det periodevis vanskelig fra tidlig barneskolealder.

Når en etter mange år begynte å tenke på at dette kunne være bipolar, fikk jeg beskjed om at jeg ikke kunne få medisiner fordi en ikke kunne vite sikkert om det var det før en var minst i 20 års alder??

Er det fordi jeg hadde andre vansker også som spiseforstyrrelse, angst og tvang de tenkte slik, at derfor kunne man ikke være sikker?

Ganske rart når en både har vært deprimert, manisk og innlagt gang på gang.

Er jammen glad at jeg fikk bytte behandlingsted.

Du har helt rett i at det er en betydelig kompetansesvikt på dette området hos alt for mange behandlere. Spesielt gjalt dette Barne- og ungdomspsykiatrien. Her har det dog vært en bedring de siste årene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...