Gå til innhold

Matforslag - vennefest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spør dere igjen, kjære dolere, fordi dere er så kreative! Vi skal ha to vennepar på besøk lørdag om halvannen uke, og lurer på hva vi skal lage.

Vi er egentlig ikke særlig gode på å lage mat, men vi pleier å eksperimentere med nye retter når vi får disse fire på besøk, og det er jo litt moro.

Mat vi har hatt sammen med dem tidligere:

*Tapas

*Kylling+paprikaretten til Mariaflyfly

*Bakt potet med masse spennende fyll

*Smørbrødkake

*Smalahove

Vi tar gjerne i mot tips til andre retter, selv om vi selvsagt kan velge noe av det vi har hatt før (alt har vært veldig vellykket).

Vi skal være uten barn, og vil ha et par timer til disp for å lage maten i ro og fred :-)

Skrevet

Hva med hviløksgratinerte reker til forrett

Biff (indrefile) med gratinerte poteter,brokkoli,peppersaus,mais og kryddersmør :-)

Skrevet

http://dinmat.aftenposten.no/Finn-oppskrifter/Oppskrifter/Middag/Pasta-og-risotto/Risotto/Risotto-med-kylling

Denne er ganske lik den risottoen jeg pleier å lage. Det er helt nydelig. Og så skal du ha en dæsj hvitvin i, og resten av flaska deler dere mens dere kokkelerer. :)

Mmmmmm! Dette så godt ut!

Men har du oppi tørr eller kokt ris?

(sikkert et dumt spørsmål....)

Sopp må vi droppe, pga allergi, men det gjør vel ikke noe?

Skrevet

Hva med hviløksgratinerte reker til forrett

Biff (indrefile) med gratinerte poteter,brokkoli,peppersaus,mais og kryddersmør :-)

Biff kan vi dessverre ikke ha fordi mannen min ikke tåler stekt kjøtt - men ellers var det et godt tips!

Hvitløksmarinerte reker høres godt ut osm forrett :-)

Skrevet

Mmmmmm! Dette så godt ut!

Men har du oppi tørr eller kokt ris?

(sikkert et dumt spørsmål....)

Sopp må vi droppe, pga allergi, men det gjør vel ikke noe?

Du bruker ukokt risottoris. Hele poenget er at du koker inn risen med den varme krafta.

Jeg lager ofte uten sopp. :)

Skrevet

God hjemmelaget pizza. Ikke så spennende, men veldig godt. Server den gjerne med pizza-salat til (det er vel egentlig en svensk tradisjon) og god pizzasaus til å ha på toppen.

Skrevet

Laks.

1 eller 2 fileer,beinfri som dere legger i marinade av (KrydderOljeSyre). salt,pepper,hvitløk, olivenolje,litt sitron eller eddik.gjerne med sennep også. Til slutt ha i dill til marinaden blir litt tykk. La gjerne ligge over natten (vi bruker å legge laksefileene i en plastpose sånn marinaden kommer til over alt).

Legg laksen på folie med skinnet ned. Skinnet vil da sitte fast i folien når dere tar stykkene.

Stekes øverst i ovnen, på full guffe ca 300grader til den er akkurat gjennomstekt. Må IKKE steke for lenge,da den blir tørr.

serveres med ris og wokkede grønnsaker. -og gjerne rømmedressing med hvitløk ala tzatziki.

Garantert suksess -om dere liker fisk,da :)

Skrevet

Foreslår bacalao eller risotto!

Bacalao synes jeg er sært. Enten så elsker man det, ellers så er det et brekkmiddel... Jeg hadde ikke klart å spise det.

Gjest BillieBean
Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1250756850' post='4195889]

Bacalao synes jeg er sært. Enten så elsker man det, ellers så er det et brekkmiddel... Jeg hadde ikke klart å spise det.

Bacalao sært? :) Hvor kommer du fra som synes det? Jeg tror det spises i større deler av landet, men det finnes mange lokale varianter.

Du er kanskje ikke glad i fisk?

Skrevet

Bacalao sært? :) Hvor kommer du fra som synes det? Jeg tror det spises i større deler av landet, men det finnes mange lokale varianter.

Jeg elsker fisk! Vi fisker det meste selv. Men bacalao er ikke godt... Den varianten jeg har fått servert, er med tomatpure, og er grusom. Av 10 personer på middag, var det 5 som ikke kunne få nok, og 5 som ikke maktet å spise det. Vi er forskjellige. :-)

Skrevet

Jeg er veldig glad i fisk, men synes bacalao er grusomt.

Gjest BillieBean
Skrevet

Jeg er veldig glad i fisk, men synes bacalao er grusomt.

Ja smaken er som baken, det er helt sikkert. Jeg elsker bacalao, helst knallsterk sådan:) Det er forresten ikke uvanlig som festmat i de miljøene jeg vanker i. Ellers har jeg erfart at fisk generelt er litt skummelt å servere til fest. Det er overraskende mange voksne som ikke spiser fiskemat. Overraskende for meg i alle fall.

AneM1365380603
Skrevet

Ja smaken er som baken, det er helt sikkert. Jeg elsker bacalao, helst knallsterk sådan:) Det er forresten ikke uvanlig som festmat i de miljøene jeg vanker i. Ellers har jeg erfart at fisk generelt er litt skummelt å servere til fest. Det er overraskende mange voksne som ikke spiser fiskemat. Overraskende for meg i alle fall.

''Ja smaken er som baken, det er helt sikkert. Jeg elsker bacalao, helst knallsterk sådan:)''

Nam. Det er skikkelig godt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...