Gå til innhold

Rømme fra tvangsinnleggelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hjeeeeelp meg

Hvorfor ikke ta i mot den hjelpen de kan gi? Uansett om det stemmer at en er suicidal eller ei, trenger en vel hjelp i en slik situasjon.

Takker for svar begge to, men var ikke ute etter noen pekefinger. Ønsker svar på det jeg spurte om!

Er BTW ikke meg det gjelder.

Takker for svar begge to, men var ikke ute etter noen pekefinger. Ønsker svar på det jeg spurte om!

Er BTW ikke meg det gjelder.

Jeg har ei venninne som stakk av. Da måtte de ringe onkel politi som til slutt fant henne og kjørte henne tilbake til lukket avdeling. Det ser jeg for meg må være flaut.

Annonse

minusvariant1365381256

Hvorfor ikke bare ta imot innleggelsen og vise dem at de tar feil, hvis det er det du mener. Og tar de ikke feil så er det jo en god hjelp.

Å rømme viser bare sterk grad av umodenhet og bidrar ikke til at behandleren din får tillit til deg.

''Å rømme viser bare sterk grad av umodenhet''

Nei, det viser det motsatte. Det som er _umodent_ er å finne seg i undertrykkelse og mental vold.

''og bidrar ikke til at behandleren din får tillit til deg.''

Kanskje det er pasienten som ikke har tillit til behandleren?

minusvariant1365381256

Politiet prioriterer slike saker, heldigvis.

''Politiet prioriterer slike saker, heldigvis.''

Hvordan er det "heldigvis"? Bare fordi du synes det er det for _deg selv_, i din situasjon, så har du ikke grunnlag til å uttale deg om andres situasjoner.

Gjest Det var meg for noen år siden

''Å rømme viser bare sterk grad av umodenhet''

Nei, det viser det motsatte. Det som er _umodent_ er å finne seg i undertrykkelse og mental vold.

''og bidrar ikke til at behandleren din får tillit til deg.''

Kanskje det er pasienten som ikke har tillit til behandleren?

Er man så syk at man vil ta livet av seg trenger man tvangsinnleggelse. Jeg er glad jeg fikk det, ellers hadde jeg aldri vært her.

Gjest Pårørende i år

Hvordan er det "heldigvis"? Bare fordi du synes det er det for _deg selv_, i din situasjon, så har du ikke grunnlag til å uttale deg om andres situasjoner.

Heldigvis i den forstand at kanskje slipper flere å miste sine kjære

Annonse

Ikke straffbart nei... Men om det viser seg at vedkommende ved anokomst (med eller uten politi) ikke er suicidal eller til alvorlig fare for andre + ikke villig til å samarbeide om eventuelle andre vansker. Da ryker det like fort ut igjen.

I mine yngre år ble jeg ofte tvangsinnlagt, men i to av tre tilfeller var jeg ute igjen innen tre døgn.

Det er vel slik at vi alle snakker for oss selv her inne? Fordi om du har endel negative opplevelser med psykiatrien, må du vel innrømme at vi trenger noen som griper inn når personer blir farlig,enten for seg selv eller andre? Hvordan skulle det ellers bli i samfunnet vårt?

Har du vært i USA? Der går det veldig mange psykisk syke (psykotiske) mennesker omkring. Mange går å snakker med seg selv, lever i sin egen verden, og mange er uteliggere. Hadde det ikke vært bedre om det var noen der som grep inn og prøvde å hjelpe dem?

Om jeg skulle være så "uheldig" å miste kontrollen over meg selv en gang, vil jeg si jeg er sjeleglad om noen griper inn og ikke gir f===. Det være seg politi, prest, psykiatere, hvem som helst.

minusvariant1365381256

Er man så syk at man vil ta livet av seg trenger man tvangsinnleggelse. Jeg er glad jeg fikk det, ellers hadde jeg aldri vært her.

''Er man så syk at man vil ta livet av seg trenger man tvangsinnleggelse.''

Nei de trenger hjelp. Enkelte må kanskje behandles med _makt_ (som ikke trenger å bety _tvang_), mens andre suicidale trenger bare å bli møtt med forståelse, innsikt og respekt.

Gjest solfryd

Tror ikke du har mye å frykte. helt ærlig tror jeg at psykiateren driter oppi om du er suicidal eller ikke. Hadde du vært psykotisk derimot, da hadde nok politiet stått på døra di fortere enn du aner!

Når en person kun er farlig for seg selv, blir det ikke tatt SÅ mye hensyn til. Men en psykotisk persom som kan være farlig for andre, blir tatt mer på alvor. Legene vil jo ikke risikere kritikk i media....

minusvariant1365381256

Det er vel slik at vi alle snakker for oss selv her inne? Fordi om du har endel negative opplevelser med psykiatrien, må du vel innrømme at vi trenger noen som griper inn når personer blir farlig,enten for seg selv eller andre? Hvordan skulle det ellers bli i samfunnet vårt?

Har du vært i USA? Der går det veldig mange psykisk syke (psykotiske) mennesker omkring. Mange går å snakker med seg selv, lever i sin egen verden, og mange er uteliggere. Hadde det ikke vært bedre om det var noen der som grep inn og prøvde å hjelpe dem?

Om jeg skulle være så "uheldig" å miste kontrollen over meg selv en gang, vil jeg si jeg er sjeleglad om noen griper inn og ikke gir f===. Det være seg politi, prest, psykiatere, hvem som helst.

Det finnes også _ofre_ for psykiatrien og personer som psykiatrien ikke er kompetente nok til å hjelpe.

Gjest Det var meg for noen år siden.

''Er man så syk at man vil ta livet av seg trenger man tvangsinnleggelse.''

Nei de trenger hjelp. Enkelte må kanskje behandles med _makt_ (som ikke trenger å bety _tvang_), mens andre suicidale trenger bare å bli møtt med forståelse, innsikt og respekt.

Virker som om du tror tvangsinnleggelse ikke kan inneholde "forståelse, innsikt og respekt", det er synd. Makt brukes i begrenset grad, ikke så rart, man kan tross alt bli saksøkt i disse dager, derfor viktig å ha papirarbeidet i orden for begges deler; mao det er faglig dokumentert at vedkommende trenger hjelp. Jeg er glad der er mulighet for tvangsinnleggelse, og selvsagt etter strenge regler, de som trenger denne paragrafen skjønner det som regel ikke selv.

minusvariant1365381256

Virker som om du tror tvangsinnleggelse ikke kan inneholde "forståelse, innsikt og respekt", det er synd. Makt brukes i begrenset grad, ikke så rart, man kan tross alt bli saksøkt i disse dager, derfor viktig å ha papirarbeidet i orden for begges deler; mao det er faglig dokumentert at vedkommende trenger hjelp. Jeg er glad der er mulighet for tvangsinnleggelse, og selvsagt etter strenge regler, de som trenger denne paragrafen skjønner det som regel ikke selv.

''Virker som om du tror tvangsinnleggelse ikke kan inneholde "forståelse, innsikt og respekt", det er synd.''

Da tar du feil.

''Makt brukes i begrenset grad, ikke så rart, man kan tross alt bli saksøkt i disse dager''

Med "makt" mente jeg ikke "vold". Forresten interessant at psykiatrien kan bli saksøkt for fysiske voldshandlinger, men ikke for den mentale og fysiske torturen de utfører, som f.eks. tvangsmedisinering, fastspenning, isolasjon o.l.

''Jeg er glad der er mulighet for tvangsinnleggelse, og selvsagt etter strenge regler, de som trenger denne paragrafen skjønner det som regel ikke selv.''

Som ikke er det samme som at de som ikke skjønner det trenger tvangsbehandling...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...